Metrostel sleurt pendelaarster de dood in

Smalspoor, tram en light-rail in België
Jean

Metrostel sleurt pendelaarster de dood in

Bericht door Jean »


wo 08/02/06 - Een pendelaarster is gisternamiddag in Brussel voor de ogen van tientallen reizigers meegesleurd door een metrostel.

De vrouw overleed ter plaatse. Het ongeval gebeurde in station De Brouckère.

De vrouw probeerde samen met haar kleinzoon op een overvol metrostel te raken, maar dat lukte niet.

Het slachtoffer raakte met haar jas vast tussen de deuren van de metro. Die vertrok en sleurde de vrouw mee.
bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Wouter DH

Bericht door Wouter DH »

Hallo,

Tragisch, maar helaas... Gisteren hoorde ik dat er niets te verwijten valt aan de bestuurder van de metro. Door het spitsuur is er daar altijd een overvloed aan mensen, en dan is het springen om toch nog in de metro te geraken. Er werd aan de noodrem getrokken, maar blijkbaar is de procedure dan dat de metro doorrijdt tot in het volgende station.

Nogmaals blijkt dat het belsignaal dus niet voor niets bestaat. En in het vorige forum was er een topicje dat uitlegde waarom treinconducteurs niemand meer binnenlaten na het geven van het AVG-teken. Nu wordt nog maar eens duidelijk waarom dat zo is...

Groetjes,

Wouter
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja als de klanten zich ni aan de regels houden zie je maar wat er gebeurd
sweek

Bericht door sweek »

Wouter DH schreef:Hallo,
Er werd aan de noodrem getrokken, maar blijkbaar is de procedure dan dat de metro doorrijdt tot in het volgende station.
Is het niet zo dat een metro doorrijdt naar het volgende station indien hij in het midden van een tunnel zit?
Als hij nog (gedeeltelijk) op het vertrekstation staat, stop je toch daar?
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Noodrem? De reizigers hebben daar toch helemaal geen toegang toe? Het enige wat ik zie is:
- Aan iedere deur een klepje om naar beneden te trekken. Hiermee kan je met de bestuurder praten. In de praktijk levert dat zelden iets op: de chauffeurs kunnen al geen Nederlands in vele gevallen en anderzijds worden ze vaak voor niets gebruikt.

- Knoppen om de zijdeuren te openen. Deze zijn minder talrijk aanwezig en bevinden zich tussen zeteltjes, bovenaan in de zijwand. Moeilijk te bereiken tijdens de spits dus. Bovendien een gevaar want je zal maar meemaken dat de deuren lossen in een volle metro...

- Knoppen om de deuren op de kop van een rijtuig te openen. Staan aan de zijkant van die deur.

Maar een noodrem heb ik nog nooit gezien. Zie ik dan zo slecht of wordt hier het noodalarm gebruikt waarvan sprake in mijn eerste puntje?
Wouter DH

Bericht door Wouter DH »

Hallo,
Maar een noodrem heb ik nog nooit gezien. Zie ik dan zo slecht of wordt hier het noodalarm gebruikt waarvan sprake in mijn eerste puntje?
Tja, nu je het zegt, ik had daar niet echt bij stilgestaan. Je hebt gelijk, in een metrostel is er helemaal geen noodrem. Enkel een noodalarm. Maar ja, ik had de info ook alleen maar vanuit de krant. En je weet hoe gedetailleerd die berichten over het openbaar vervoer hé :roll:
Wouter DH wrote:
Hallo,
Er werd aan de noodrem getrokken, maar blijkbaar is de procedure dan dat de metro doorrijdt tot in het volgende station.

Is het niet zo dat een metro doorrijdt naar het volgende station indien hij in het midden van een tunnel zit?
Als hij nog (gedeeltelijk) op het vertrekstation staat, stop je toch daar?
Tja, maar hoe snel zit een metro niet in de tunnel... En bekijk je alles vanuit het standpunt van de bestuurder of vanuit een passagier in het laatste rijtuig... want dat is natuurlijk een heel groot verschil. Als je van het staion De Brouckère vetrekt richting Maalbeek, dan zit de bestuurder al bijna in Maalbeek terwijl de laatste passagier pas De Brouckère verlaat... (bij wijze van spreken uiteraard)

Groetjes,

Wouter
Wover

Bericht door Wover »

feitelijk, er werd toch gezegd dat enkel de jas tussen de deuren zat, dus dan kan je toch snel die jas uitdoen? of werd ze tussen het perron en de metro getrokken? Dat zou mij verbazen, want daar is amper een open ruimte he ;)
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Het station in kwesite ligt in een lichte bocht wat iets meer ruimte geeft tussen perronboord en metrostel.

Bovendien: het ging om een grootmoeder, mogelijks was zij niet meer zo vinnig om de jas uit te krijgen. Verder kan ook de voorkant vastgezeten hebben (heel goed mogelijk aangezien dat de richting is hoe je instapt) en dan is het heel wat moeilijker om een jas uit te krijgen.

Laat ons ook niet vergeten dat een metro véél sneller op snelheid komt dan een trein en je dus al echt snel moet handelen als je klem raakt. Vermijden is dan ook de boodschap.
Wouter DH

Bericht door Wouter DH »

Wover wrote
feitelijk, er werd toch gezegd dat enkel de jas tussen de deuren zat, dus dan kan je toch snel die jas uitdoen? of werd ze tussen het perron en de metro getrokken? Dat zou mij verbazen, want daar is amper een open ruimte he
Hallo,

Als ik het allemaal goed gevolgd heb, dan is het ongeveer zo gegaan. De vrouw is klemgeraakt met haar jas. De metro is vertrokken en heeft haar over het perron meegesleurd tot op het einde. Daar is ze van het perron afgegleden en dan onder de metro terechtgekomen. Nogal luguber als je het mij vraagt, maar zo stond het in de krant van donderdag.
En ik treed Frank bij in zijn redenering: het ging om een 84-jarige vrouw, dus kunstjes uithalen lijkt me dan al wat moeilijker te zijn. Bovendien zit een metro in een mum van tijd aan een behoorlijke snelheid.

Groetjes,

Wouter
janjozef

Bericht door janjozef »

Feit blijft dat die metrostellen een aardig kabaal maken als de deuren sluiten dan weet ge dat ge er niet meer moogt op of af gaan. een oma zou beter moeten weten. Binnen 2a3 minuten is de volgende daar. Zeer spijtig ongeval maar eigen schuld.

Jan
Goya

Bericht door Goya »

Ik vind het precies net iets té makkelijk en intellectueel pervers om zonder kennis omtrent de precieze omstandigheden die vrouw even te veroordelen.

Het was druk, misschien was haar kleinkind er al opgesprongen, misschien kon ze door de drukte nauwelijks voor- of achteruit,...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

euh men excuus als ik grof lig maar dergelijk ongevallen komen verder uit menselijk fouten, deze oude dame heeft daar dus idd grotendeels zelf de hand in hoe jammer da ook mag klinken, hoe geraken bepaalde mensen onder de trein? idem dito ik zie dagelijks jongerne spelen op perron met gevaar voor de trein te komen liggen!! is het dan ook de fout van derden?
Goya

Bericht door Goya »

Steven schreef:euh men excuus als ik grof lig maar dergelijk ongevallen komen verder uit menselijk fouten, deze oude dame heeft daar dus idd grotendeels zelf de hand in hoe jammer da ook mag klinken

Ja, tegen iemand die duidelijk de precieze omstandigheden, en de uitkomst van het onderzoek kent kan natuurlijk niet veel ingebracht worden he :roll:
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

Goya schreef:
Steven schreef:euh men excuus als ik grof lig maar dergelijk ongevallen komen verder uit menselijk fouten, deze oude dame heeft daar dus idd grotendeels zelf de hand in hoe jammer da ook mag klinken

Ja, tegen iemand die duidelijk de precieze omstandigheden, en de uitkomst van het onderzoek kent kan natuurlijk niet veel ingebracht worden he :roll:
de juiste omstandigheden kennen we niet , maar we kennen onszelf toch ook wel he?
Als je van plan bent om DIE metro te nemen dan zul je er alles aan doen om er toch maar op te geraken, zelfs als het bijna niet gaat.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hallo,

De Brusselse metro is voor mij onbekend gebied, dus ik denk niet dat ik geschikt ben om mijn mening te geven over het voorval.

Wat ik wel weet is dat zo'n voorvallen ook vermeden kunnen worden door een initiatief van de MIVB of van de stad zelf. Zo zijn er in de Antwerpse premetro (maar ook op de bussen) zogenaamde 'Lijnhelpers' die zorgen voor een vlot verloop van het openbaar vervoer. Wanneer we de metro als voorbeeld nemen, kan ik jullie zeggen dat dit wel degelijk een goed initiatief is. De lijnhelpers zetten zich dwars voor de deur en wachten tot iedereen is ingestapt. Wanneer alles in orde is, kan de deur toe en is dit ook automatisch een sein voor de wattman. Het juiste systeem ken ik niet, maar ik weet wel dat het een efficiënte manier is om het openbaar vervoer vlotter te laten verlopen en het komt de veiligheid alleen maar ten goede. Bovendien is dit initiatief al meermaals goed beoordeeld.
Verder weet ik niet of zoiets in Brussel ook bestaat...

Grtz,
MaiKeg
Plaats reactie