Metrostel sleurt pendelaarster de dood in

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bij de mivb werken ze met spiegels voor de bestuurder die vast op het perron staan (voldoende groot om duidelijk overzicht te hebben) als de bestuurder het veilig acht geeft hij sluiting waarbij op de mivb metro voldoende luide zoemers gaan, ofwel sta je binnen ofwel sta je buiten
en als je buiten sta zorg je wel da je voldoende verwijderd zijt van het stel zodat er niets van je kleding of wat dan ook tussen de sluitende deuren kan zitten he :-) das in mijn ogen voldoende
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

MaiKeg schreef:Wat ik wel weet is dat zo'n voorvallen ook vermeden kunnen worden door een initiatief van de MIVB of van de stad zelf. Zo zijn er in de Antwerpse premetro (maar ook op de bussen) zogenaamde 'Lijnhelpers' die zorgen voor een vlot verloop van het openbaar vervoer.
[...]
Verder weet ik niet of zoiets in Brussel ook bestaat...
In Simonis, eindpunt lijn 2, wordt het toegepast in de spits. Doordat er veel mensen van metro 1A overstappen op lijn 2, komen die in grote groepen tegelijk van de trappen op het perron en willen die allen in de, vaak korte, metro. Daar is 's morgens dus toezicht, anders had je dagelijks ongevallen.

De Lijn doet het ook goed bij evenementen in het Sportpaleis. Er is dan personeel aanwezig dat de metro 'vult' en aan de bestuurder signaal geeft om te vertrekken.

Dat mag natuurlijk allemaal geen excuus zijn voor de reiziger om zich zelf niet meer verantwoord te gedragen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Frank schreef:Dat mag natuurlijk allemaal geen excuus zijn voor de reiziger om zich zelf niet meer verantwoord te gedragen.
voila zo denk ik er ook over, alles op de vervoersmaatschappij afgeven is steeds het makkelijk, de mensen zijn echter lui tegenwoordig, alles moet hen bij wijze van spreken op een schotelke voorgeschoteld worden, ik noem dit de domme massa algemeen voorkomend op vele plaatsen
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Extra veiligheidscamera’s op Brusselse metroperrons

BRUSSEL - De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat camera’s plaatsen op de perrons van metrostations. Dat meldt Brusselnieuws.be. De camera’s moeten de veiligheid op de perrons verhogen. De camera’s zijn verbonden met een tv-scherm waarop de bestuurder kan zien wat er op het perron gebeurt. Zo kan die beter nagaan wanneer het veilig is om de deuren te sluiten.

Begin dit jaar kwam nog een vrouw om toen ze tussen de deuren van een vertrekkende metro vast kwam te zitten en meegesleurd werd. De eerste camera’s werden vorige week vrijdag geplaatst in metrostation De Brouckère, waar de vrouw om het leven kwam.

Het station ligt in een bocht en “met het camerasysteem kan de bestuurder dus zien of iedereen goed is ingestapt alvorens de deuren te sluiten. Metro De Brouckère is dan ook het eerste station waar de camera’s geplaatst worden, maar waarschijnlijk zullen we het systeem ook uitbreiden naar het Centraal Station en Montgomery'', zegt woordvoerster Annemie Genbrugge van de MIVB aan Brusselnieuws.

De MIVB wil de schermen eerst op perrons waar de chauffeurs een minder goed overzicht hebben. Het systeem zal gedurende enkele maanden getest worden.

Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 062006_103
Sander

Bericht door Sander »

Mechanik schreef:Als je van plan bent om DIE metro te nemen dan zul je er alles aan doen om er toch maar op te geraken, zelfs als het bijna niet gaat.
Ik zou er ook achteraan gaan als m'n kind al in de metro stond... (stel dat...). Is er trouwens geen beveiliging bij die metrodeuren, bijvoorbeeld dat ze niet sluiten als er iets tussen zit? Zo dun is een jas immers ook weer niet...
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Er is wel iets van beveiliging, maar niet heel gevoelig. De deuren blijven kracht uitoefenen om dicht te geraken. Als er nu een rugzak tussenzit of een arm, dan zal dat niet lukken. De bestuurder kan niet vertrekken, lost de deuren en de procedure start opnieuw.

Tussen de twee deuren zit een rubberen band. Die is er omdat zonder vingers geplet zouden worden mochten die tussen de deuren geraken. In die rubberen band zit geen supergevoelige detectie, dat is wel duidelijk. Aangezien het rubber een beetje meegeeft, kan er makkelijk een jas tussen.

Ook is er geen optische controle zoals bij de bus. (er zijn wel enkele metrostellen hiermee uitgerust (retrofit), maar dat staat uit). Is ook begrijpelijk dat die deurbeveiliging niet te gevoelig is, anders zou de metro in Brussel nooit uit het station geraken als je ziet hoe weinig de mensen zich aantrekken van buzzers en sluitende deuren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

In alle stations hangen spiegels, op verschillende plaatsen nu ook bijkomende videoschermen.

Daarnaast worden in stations die in een bocht liggen tijdens de spits extra toezichters ingezet die met lampjes zwaaien (cfr. Brussel-Centraal). In die stations zit er tussen perron en metro ook een rubberen baar die ervoor moet zorgen dat niemand in de gleuf wegzakt en/of met de sleepstukken in aanraking komt.

Tenslotte kan de bestuurder pas vertrekken indien de deuren vergrendeld zijn. De gevoeligheid van de deuren is mss niet optimaal, zoals hierboven ook werd aangehaald. Maar samen met gezond verstand zou dit alles tot een zeer veilig verkeer moeten leiden.

Zoals eerder aangehaald, is het begin van een trein zo de tunnel in verdwenen en dan kan je moeilijk stoppen. Daarenboven: eenmaal de chauffeur de luttele meters tot de spiegel heeft overbrugd, heeft hij absoluut geen zicht meer op de trein. Stoppen in de tunnel is zoeken achter moeilijkheden: paniek, deuren die worden geopend, derde rail met 900 Volt, etc. Enkel tussen Schuman en Merode (lang stuk) kan dit al eens gebeuren als de inritseinen dicht zijn.
Concurrent

Bericht door Concurrent »

Even er aan toevoegen dat voor de bestuurder de deuren sluit, hij via een spiegel langs de zijkant van z'n trein kan kijken , om te zien of er geen gevaar dreigt.Als je sommige bestuurders bezig ziet, die sluiten de deuren al na ze net opengegaan zijn...

Volgens mij had die spiegel toch al veel duidelijk moeten maken vind ik. :roll:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Was het eerst niet zo bij het ongeluk waar dit topic over begon dat de bestuurder dacht dat de vrouw tegen de metro aan het bonken was omdat ze die had gemist. :?:
Plaats reactie