Tractiestation Ruggeveldlaan

Smalspoor, tram en light-rail in België
Frankii

Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Frankii »

Op de hoek van de Fr.Van Rielstraat en de Ruggeveldlaan te Deurne staat een mededeling dat men van plan is om er een tractiestation te bouwen voor de verlening van de tramlijn. Een bezwaarschrift kan binnen de 30 dagen worden ingediend.
Mijn vragen zijn: wat moet ik mij voorstellen bij zo een station? Kan het schadelijk zijn voor de omgeving?
Er staan namelijk woningen in de onmiddellijke omgeving.
Graag jullie advies en opmerkingen.
Alvast bedankt.
Grts,
Frank(ii)
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door profke »

het zal alleszins niet het eerste tractiestation van belgie zijn. Misschien dat de andere forumleden hier wel een locatie van een ander tractiestation kunnen geven, en laat die bezorgde buren dan daar eens een kijkje nemen...

zover ik het weet is dit gewoon een omvormer van hoogspanning naar "tramspanning".
het enige wat dit geeft is een beetje gebrom...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Steven »

tractiestations, onderstations, waar er mensen wonen staan die wel altijd opgesteld, is het niet voor de tram dan wel voor de mensen hun huizen van elektrische energie te voorzien. Elektrische voedingsposten bestaan in allerlei afmetingen en gewichten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Shrek »

Frankii schreef:Op de hoek van de Fr.Van Rielstraat en de Ruggeveldlaan te Deurne staat een mededeling dat men van plan is om er een tractiestation te bouwen voor de verlening van de tramlijn. Een bezwaarschrift kan binnen de 30 dagen worden ingediend.
Mijn vragen zijn: wat moet ik mij voorstellen bij zo een station? Kan het schadelijk zijn voor de omgeving?
Er staan namelijk woningen in de onmiddellijke omgeving.
Graag jullie advies en opmerkingen.
Alvast bedankt.
Grts,
Frank(ii)
Van buitenaf zie je niet meer dan een klein gebouwtje met een deur in. Alle kabels zitten onder het trottoir.
Net als alle elektrische apparatuur geeft dit een elektrisch en een magnetisch veld. Maar in een woning zal dat veld kleiner zijn dan dat van de koffiezet of de koelkast. Geen enkel risico dus.

Dit is een oud onderstation en dit een nieuwer. Al spreekt het voor zich dat het gebouw bij jullie er helemaal anders kan uitzien, daarvoor kan je best bij de gemeente of de architect terecht ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Steven »

en het verschil tov van de elektriciteit die door de kabels naar de huizen gaat is dat de spanning hier een beetje hoger ligt en gelijkspanning is ipv wisselspanning.
Frankii

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Frankii »

Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg, ik ga deze week eens een kijkje nemen op de burelen aan het Francis Wellesplein waar het dossier ter inzage ligt.
Ik hoop dat ik daar meer duidelijkheid kan krijgen hoe het station er zal uitzien.
Heeft er iemand ervaring met het indienen van een bezwaarschrift om het station eventueel verderop te plaatsen?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Robin »

hoor ik daar NIMBY?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Steven »

Ik heb er even google maps bijgenomen. Waarom zou je die op die plaats niet willen? Zover ik kan zien moeten ze niet eens rechtstreeks tegen de gevel van een huis bouwen (er staan daar nog wat bomen zelfs op beide hoeken). Wetende dat men in andere gevallen zelfs gewone voedingsposten (om huizen van elektriciteit te voorzien) tot tegen huizen of zelfs onderaan in de kelder van grote gebouwen plaatst (zoals appartementen).
Frankii

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Frankii »

Waarom zo dicht bij de huizen? Tussen de Fr.Van Rielstraat en de autoweg staat geen enkel huis, plaats genoeg.
Frankii

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Frankii »

Robin schreef:hoor ik daar NIMBY?
Nee, voor mij maakt dat niets uit ik woon niet op de hoek van de straat, ik maak mij meer zorgen voor de mensen die er vlak bijwonen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Steven »

Frankii schreef:
Robin schreef:hoor ik daar NIMBY?
Nee, voor mij maakt dat niets uit ik woon niet op de hoek van de straat, ik maak mij meer zorgen voor de mensen die er vlak bijwonen.
Dat kan ik verstaan, maar maak je u dan evenveel zorgen over de voedingspost die uw wijk/straat van elektriciteit voorziet en daar evengoed in de buurt staat. Moet men die dan ook verplaatsen? Maak je u dan ook zorgen over een gascabine die daar ook ergens evengoed in de wijk staat? (die zelfs uit oogpunt van gevaar erger is dan een cabine van de elektriciteit.)
De elektromagnetische straling is niet van die aard dat je van zo een voedingspost ineens de kankergevallen gaat zien toenemen. De straling van de elektrische toestellen in uw huis zorgt % gewijs nog steeds voor een groter gevaar. U hebt een microgolf? u hebt een PC? u hebt een gsm? ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Shrek »

Frankii schreef:
Robin schreef:hoor ik daar NIMBY?
Nee, voor mij maakt dat niets uit ik woon niet op de hoek van de straat, ik maak mij meer zorgen voor de mensen die er vlak bijwonen.
Er is echt geen enkele reden om u zorgen te maken over een tractie-onderstation op gezondheids- of veiligheidsvlak.
Het visuele aspect kan u misschien wel zorgen baren, maar dat is uw persoonlijke smaak tegen die van de architect...
Trammist

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Trammist »

Frankii, weet je misschien ook waar men dat tractiestation wil neerzetten?
Want ik ben afgelopen vrijdag naar de plannen gaan kijken (ik woon ook in de buurt), en ik heb een deel ervan overgefotografeerd, maar ik kan het niet vinden op de plannen...

Ik zal zo snel als mogelijk eens naar dat plakbiljet gaan kijken als ik met mijn hond ga wandelen.
Frankii

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Frankii »

Steven schreef:
Frankii schreef:
Robin schreef:hoor ik daar NIMBY?
Nee, voor mij maakt dat niets uit ik woon niet op de hoek van de straat, ik maak mij meer zorgen voor de mensen die er vlak bijwonen.
Dat kan ik verstaan, maar maak je u dan evenveel zorgen over de voedingspost die uw wijk/straat van elektriciteit voorziet en daar evengoed in de buurt staat. Moet men die dan ook verplaatsen? Maak je u dan ook zorgen over een gascabine die daar ook ergens evengoed in de wijk staat? (die zelfs uit oogpunt van gevaar erger is dan een cabine van de elektriciteit.)
De elektromagnetische straling is niet van die aard dat je van zo een voedingspost ineens de kankergevallen gaat zien toenemen. De straling van de elektrische toestellen in uw huis zorgt % gewijs nog steeds voor een groter gevaar. U hebt een microgolf? u hebt een PC? u hebt een gsm? ...
Natuurlijk maak ik mij ook zorgen voor alle hinderlijke opstellingen binnen woonwijken waar het mogelijk is om ze elders te plaatsen. Men moet ze niet verplaatsen, maar op plaatsen installeren waar er zo weing mogelijk hinder is voor de omgeving.
Het is wel een hele geruststelling dat het tractiestation geen gezondheidsrisico inhoud.
Frankii

Re: Tractiestation Ruggeveldlaan

Bericht door Frankii »

Trammist schreef:Frankii, weet je misschien ook waar men dat tractiestation wil neerzetten?
Want ik ben afgelopen vrijdag naar de plannen gaan kijken (ik woon ook in de buurt), en ik heb een deel ervan overgefotografeerd, maar ik kan het niet vinden op de plannen...

Ik zal zo snel als mogelijk eens naar dat plakbiljet gaan kijken als ik met mijn hond ga wandelen.
Ik heb zojuist de plannen gaan inkijken (fotograferen is niet toegelaten). Het station komt verderop in het verlengde van het appartementsbouw op de hoek.
Er liggen nog verschillende perselen tussen het station en het hoekgebouw. Geen enkele reden om ongerust te zijn.
Verder wil ik iedereen danken voor de informatie.
Grts,
Frank
Plaats reactie