Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Frankii

Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Frankii »

Dit lees ik vandaag op site van GVA.
In Antwerpen-stad wijzigen zes tramlijnen: lijn 2 (Hoboken-Linkeroever), lijn 4 (Hoboken-Sint-Pietersvliet), lijn 8 (Bolivar-Silsburg verdwijnt), lijn 9 (nieuw: Linkeroever-Eksterlaar), lijn 11 (Deurne-Melkmarkt) en lijn 12 (Sportpaleis-Bolivarplaats).
Weet er iemand hier iets meer over?
Lijn 8 verdwijnt, lijn 9 komt blijkbaar in de plaats.
Alvast bedankt.
Deef32

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Deef32 »

Ik heb het ook gelezen. Beetje onbegrijpelijk, want nu komen de tramsporen van de volksstraat tot aan het justitiepaleis "werkloos" er bij te liggen. En dat terwijl nog geen 5 jaar geleden den terminus van tram 8 verlegd werd (weggegooid geld?). Plus, tram 8 rijdt de meeste tijd op "niet-gedeeld" spoor.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door apestaart »

Plus dat lijn 8 nog maar een paar jaar geleden nog verlengd werd naar Silsburg en dat dus de tramsporen op de Dascottelei in Deurne eveneens ongebruikt zullen liggen, men moest dan die lijn dan niet verlengd hebben.
En is dat wel waar dat die lijn zal verdwijnen, want ik geloof daar niks van.
Stefan22112

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Stefan22112 »

Volgens De Lijn zullen overal trams blijven rijden, dus ook op alle delen van de huidige lijn 8. Dat zeggen ze in GVA..

'Een wijziging van de tramlijnen komt er wel, erkent Peeters, maar enkel om de trams beter te laten aansluiten op de bussen die vanuit de regio nog slechts tot de rand van de stad zullen komen. "Voor alle duidelijkheid: overal waar er nu tramsporen liggen, zullen trams blijven rijden."'

(http://www.gva.be/antwerpen/de-lijn-tra ... dalen.aspx)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Shrek »

naar ik begrijp zal lijn 4 niet meer naar sint-pietersvliet rijden, maar de rest van het traject van lijn 8 overnemen tot aan silsburg :wink:
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door apestaart »

Klopt, dat betekent dat St-Pietersvliet enkel te bereiken is met tramlijn 7 en buslijn 9.(dat laatstse zal verdwijnen aangezien Lijn 9 een tramlijn zal zijn die tramlijn 8 gedeeldelijk zal vervangen)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Shrek »

wel vreemd dat het lijn 4 is die naar silsburg gaat en niet de nieuwe, snelle, lijn 9...
Deef32

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Deef32 »

Is het die nieuwe tramlijn 9 die door de ongebruikte metrotunnels onder de Turnhoutsebaan gaat rijden?
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Deef32 schreef:Is het die nieuwe tramlijn 9 die door de ongebruikte metrotunnels onder de Turnhoutsebaan gaat rijden?
Normaal is (of was) het de bedoeling dat lijn 24 door de "nieuwe" metrotunnel gaat rijden terwijl lijn 10 bovengronds blijft rijden.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Frankii schreef:Dit lees ik vandaag op site van GVA.
In Antwerpen-stad wijzigen zes tramlijnen: lijn 2 (Hoboken-Linkeroever), lijn 4 (Hoboken-Sint-Pietersvliet), lijn 8 (Bolivar-Silsburg verdwijnt), lijn 9 (nieuw: Linkeroever-Eksterlaar), lijn 11 (Deurne-Melkmarkt) en lijn 12 (Sportpaleis-Bolivarplaats).
Weet er iemand hier iets meer over?
Lijn 8 verdwijnt, lijn 9 komt blijkbaar in de plaats.
Alvast bedankt.
Ik kan de link naar het artikel niet vinden kan iemand dat eventueel plaatsen? Bedankt
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Deef32

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Deef32 »

doggys2 schreef:
Frankii schreef:Dit lees ik vandaag op site van GVA.
In Antwerpen-stad wijzigen zes tramlijnen: lijn 2 (Hoboken-Linkeroever), lijn 4 (Hoboken-Sint-Pietersvliet), lijn 8 (Bolivar-Silsburg verdwijnt), lijn 9 (nieuw: Linkeroever-Eksterlaar), lijn 11 (Deurne-Melkmarkt) en lijn 12 (Sportpaleis-Bolivarplaats).
Weet er iemand hier iets meer over?
Lijn 8 verdwijnt, lijn 9 komt blijkbaar in de plaats.
Alvast bedankt.
Ik kan de link naar het artikel niet vinden kan iemand dat eventueel plaatsen? Bedankt
http://www.gva.be/antwerpen/langer-wach ... trams.aspx
Deef32

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Deef32 »

Ik heb wat extra informatie gevonden mbt tot de plannen van de kokers onder de Turnhoutsebaan.
In Spoorwegjournaal 185 (editie januari-februari 2012) vond ik het volgende artikel met bijhorende foto:

Deze twee Antwerpse PCC’s in treinschakeling op lijn 24 in Deurne (Herentalsebaan) zijn op 4 januari 2012 op weg naar het centrum van Antwerpen.
Zij zijn zonet voorbij de plaats gepasseerd waar binnenkort een toegangshelling wordt aangelegd naar de reeds bestaande premetrotunnel. In het kader van het Antwerpse mobiliteitsplan “Masterplan 2020”, werd immers beslist om deze tunnel, die reeds gebouwd werd tijdens de jaren 1980 (!) - eindelijk in gebruik te nemen. Hierdoor kan een snelle verbinding ontstaan tussen Antwerpen en Wommelgem. Lijn 24 zal evenwel bovengronds blijven rijden voor de “lokale” bediening, waardoor de snelle verbinding Antwerpen Wommelgem een ander lijnnummer zal krijgen. We zien hier de nieuwe sporen die rond de toekomstige toegangshelling worden aangelegd. Foto Hans Joosen.
Bijlagen
sgt90f.jpg
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Deef32 schreef:Ik heb wat extra informatie gevonden mbt tot de plannen van de kokers onder de Turnhoutsebaan.
In Spoorwegjournaal 185 (editie januari-februari 2012) vond ik het volgende artikel met bijhorende foto:

Deze twee Antwerpse PCC’s in treinschakeling op lijn 24 in Deurne (Herentalsebaan) zijn op 4 januari 2012 op weg naar het centrum van Antwerpen.
Zij zijn zonet voorbij de plaats gepasseerd waar binnenkort een toegangshelling wordt aangelegd naar de reeds bestaande premetrotunnel. In het kader van het Antwerpse mobiliteitsplan “Masterplan 2020”, werd immers beslist om deze tunnel, die reeds gebouwd werd tijdens de jaren 1980 (!) - eindelijk in gebruik te nemen. Hierdoor kan een snelle verbinding ontstaan tussen Antwerpen en Wommelgem. Lijn 24 zal evenwel bovengronds blijven rijden voor de “lokale” bediening, waardoor de snelle verbinding Antwerpen Wommelgem een ander lijnnummer zal krijgen. We zien hier de nieuwe sporen die rond de toekomstige toegangshelling worden aangelegd. Foto Hans Joosen.
Bedankt Deef32 voor deze info, deze regeling was mij onbekend en ik had bij de openstelling voor het publiek van deze koker begrepen dat lijn 24 ondergronds zou gaan en lijn 10 bovengronds dus ook lokaal van Carnotstraat tot Stenenbrug.
Laatst gewijzigd door doggys2 op 25 feb 2012, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Deef32

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Deef32 »

Tussen haakjes, voor mij is het afschaffen van tram 8 een kleine ramp, aangezien ik hem dagelijks neem voor het woon-werkverkeer (werk in de buurt van het museum).
Tegenwoordig worden er zelfs in de piekuren trams ingezet op lijn 8 bestaande uit een enkel PCC-rijtuig. Tot enkele maanden geleden waren dat doorgaans hermelijnen of minstens dubbele PCC-rijtuigen. En dat terwijl op lijn 11 hermelijnen rondrijden met 5 man en een paardenkop aan boord!
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door doggys2 »

Deef32 schreef:Tussen haakjes, voor mij is het afschaffen van tram 8 een kleine ramp, aangezien ik hem dagelijks neem voor het woon-werkverkeer (werk in de buurt van het museum).
Tegenwoordig worden er zelfs in de piekuren trams ingezet op lijn 8 bestaande uit een enkel PCC-rijtuig. Tot enkele maanden geleden waren dat doorgaans hermelijnen of minstens dubbele PCC-rijtuigen. En dat terwijl op lijn 11 hermelijnen rondrijden met 5 man en een paardenkop aan boord!
Als deze plannen inderdaad worden uitgevoerd zal er veel meer moeten worden overgestapt en dus meer tijd verloren worden en inderdaad voor woon-werkverkeer kan dat rampzalig zijn vermits de uurroosters niet altijd gerespecteerd worden.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Plaats reactie