Pagina 5 van 5

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Geplaatst: 05 nov 2012, 21:55
door dentheo
Waarom eigenlijk ?? zijn die dingen kapot ?
Of kan er niemand "aanuit" om ze aan te passen ?

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Geplaatst: 06 nov 2012, 22:49
door Laurenske
De infotrams (want zo heten ze) zijn niet kapot. Het systeem werkt met lussen in de grond die detecteren waneer er een tram over rijdt. Als een tram dat doet wordt een signaal gegeven waardoor het lampje verspringt. Omdat dit systeem ingevoerd is door de MIVA (voorloper De Lijn in Antwerpen) heeft het systeem al een zekere ouderdom, en verschillende lampjes zijn dan ook kapot. Maar de reden waardoor de infotrams na de veranderingen in september afgeplakt zijn of niet kloppen is puur De Lijn zijn schuld. Men had maanden de tijd om alles in orde te brengen, maar De Lijn was zo naief om te denken dat alles wel in orde zou komen. De gevolgen zien we nu: signalitatie in de premetro die het gemiddelde oostblokland niet waardig is (dit is trouwens niet nieuw: lijnen 15 en 2 rijden volgens verschillende infotrams nog naar de Groenplaats), en 0 correcte realtime informatie bij aangepaste/nieuwe lijnen. En je hebt nog geluk dat de infotrams van lijn 4 zijn afgeplakt: beter geen dan foutieve informatie. In de premetrostations F. Van Eden, Groenplaats, Meir en Opera rijdt nog een lijn 2. Iemand die niet op de hoogte is zou het zeker geloven: de lichtjes branden en bewegen.

De reden waardoor De Lijn defecte lampjes/volledig kapote panelen niet vervangt is omdat ze geen grote investeringen meer wilt doen in het systeem. Opzich perfect begrijpbaar: het systeem is gedateerd en de GPS apparatuur voor de real time infoschermen is aanwezig in elke tram. Waarom investeert De Lijn daar dan niet in: momenteel werkt het GPS systeem gebrekkig in de premetro. In principe is dit probleem oplosbaar, maar momenteel zullen we het met het infotram systeem moeten doen.

De signalisatie problemen in de metro worden trouwens wel relatief snel opgelost: momenteel is Plantin het teststation waar een adequate oplossing wordt gezocht/geïnstalleerd.

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Geplaatst: 10 nov 2012, 09:54
door Deef32
Zijn er al concrete plannen/timings bekend over het toekomstig verbindings(tram-)spoor tussen het zuidstation en de Bolivarplaats?

N.B.: Blijkbaar is de heropening van de Nationalestraat voor trams (lijnen 4 en 12) 3 weken uitgesteld, 22 december ipv 1 december. *zucht*

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Geplaatst: 11 nov 2012, 13:11
door dentheo
Laurenske schreef: De signalisatie problemen in de metro worden trouwens wel relatief snel opgelost: momenteel is Plantin het teststation waar een adequate oplossing wordt gezocht/geïnstalleerd.
Eergisteren naar Boekenbeurs met trein en tram...
Station Diamant blijft een ramp.
Zelfs de mooie lange borden op de wand aan de roltrappen laten tram 2 nog altijd naar linkeroever rijden...

Stickers drukken en voorlopig erover kleven kon ook niet ?
Volgens mij mogen die aan de roltrap ook een stuk korter...alleen voor de op die plaats mogelijke richting.
Maar ja dan zij het overal niet dezelfde.

Ook bij het terugkomen..... alle aanduidingen voor station gaan helemaal naar boven terwijl er een uitstekende verbinding zit naar -2 en -1...

Alhoewel iemand bij de lijn heeft oog voor het probleem, ergens hing er een A4tje met de sleutel boekenbeurs = Antwerp-expo.... die man verdient onzesteun.