Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door rdv »

Ik ben op zoek naar 2 metrotickets voor Parijs. Kan ik die ergens in België aankopen of online?

(heb nogal een krappe aansluiting tussen Gare de Lyon en G. du Nord - 40 min - en zou dus al op voorhand kaartjes willen kopen. Heenreis is met TGV Brussel - Lyon).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door groentje »

In sommige TGV's kan je er krijgen in het barrijtuig, maar ze durven nogal eens uitgeput zijn. Je kan blijkbaar wel een carnet van 10 kaartjes (of een dag/2dagenkaart) kopen online, met levering thuis, maar dat is wel redelijk prijzig: 13,30 euro voor de 10 kaartjes, en 14,50 euro voor de verzending met DHL, tesamen dus 27,80 euro.
http://www.ratp.fr/fr/ratp/r_61584/ache ... transport/
Eerlijk gezegd, ik zou het nodige kleingeld bij de hand houden, en het erop wagen het kaartje gewoon aan een van de vele automaten te kopen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door Steve »

Anders kun je op voorhand eens proberen snel een Thalys-bar binnen te stappen tijdens een stilstand in Brussel-Zuid... die duurt soms wel even, zeker als beide delen samengevoegd worden (Keulen en Amsterdam), al weet ik niet of de bar dan de hele tijd bemand is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door Shrek »

Ik heb die dingen altijd op de trein gekocht (in het barrijtuig). Nog nooit problemen mee gehad.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door rdv »

Dank voor alle antwoorden. Ik heb ooit eens geprobeerd in een TGV-bar metrotickets te krijgen, maar dat bleek toen niet mogelijk. Ik zal het nog eens proberen.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door joverwimp »

Einde van de kartonnen biljetten: www.iledefrance.fr/rer-metro-bus-tramwa ... TRANSPORTS

Voortaan (voor occasionele reizigers):
- pass « Navigo Easy » : herlaadbaar en niet op naam (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... avigo-easy)
- ofwel met smartphone: app « Île-de-France Mobilités » rubrique « Achat (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... smartphone)
- ofwel (op bussen): SMS biljet 2 euro (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... pports/sms)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 22 okt 2021, 09:35 Einde van de kartonnen biljetten: www.iledefrance.fr/rer-metro-bus-tramwa ... TRANSPORTS

Voortaan (voor occasionele reizigers):
- pass « Navigo Easy » : herlaadbaar en niet op naam (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... avigo-easy)
- ofwel met smartphone: app « Île-de-France Mobilités » rubrique « Achat (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... smartphone)
- ofwel (op bussen): SMS biljet 2 euro (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... pports/sms)
Dus geen Maestro-systeem zoals in de Brusselse of Londense metro? Dat is net superhandig, je hoeft niets o voorhand te kopen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door groentje »

Dat kan natuurlijk nog komen, hé. Maar akkoord dat dit een zeer handige feature is. NFC, met bankkaart, smartphone of -watch, is tegenwoordig een must.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 22 okt 2021, 09:35 Einde van de kartonnen biljetten: www.iledefrance.fr/rer-metro-bus-tramwa ... TRANSPORTS

Voortaan (voor occasionele reizigers):
- pass « Navigo Easy » : herlaadbaar en niet op naam (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... avigo-easy)
- ofwel met smartphone: app « Île-de-France Mobilités » rubrique « Achat (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... smartphone)
- ofwel (op bussen): SMS biljet 2 euro (www.iledefrance-mobilites.fr/titres-et- ... pports/sms)
SMS werkt alleen met bepaalde Franse providers.
De kartonnen kaartjes blijven overigens wel degelijk bestaan, maar worden dan alleen nog per stuk verkocht.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 22 okt 2021, 09:51 Dus geen Maestro-systeem zoals in de Brusselse of Londense metro? Dat is net superhandig, je hoeft niets o voorhand te kopen.
Het Londense systeem heeft meer met contactloze betalingen te maken dan met Maestro; Maestro is slechts een van de bankpassen die daarvoor worden geaccepteerd, uiteraard totdat Maestro vanaf 2023 zal verdwijnen (en worden vervangen door Debit Mastercard).

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door dentheo »

Het Londense systeem heeft meer met contactloze betalingen te maken dan met Maestro; Maestro is slechts een van de bankpassen die daarvoor worden geaccepteerd, uiteraard totdat Maestro vanaf 2023 zal verdwijnen (en worden vervangen door Debit Mastercard).
Hé is Oister kaart weg ?
Te lang niet in London geweest waarschijnlijk....
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 23 okt 2021, 14:34
Het Londense systeem heeft meer met contactloze betalingen te maken dan met Maestro; Maestro is slechts een van de bankpassen die daarvoor worden geaccepteerd, uiteraard totdat Maestro vanaf 2023 zal verdwijnen (en worden vervangen door Debit Mastercard).
Hé is Oister kaart weg ?
Te lang niet in London geweest waarschijnlijk....
Nee, die bestaat ook nog. Maar de volgende keer dat ik in Londen ben, ga ik mijn oesterkaarten inleveren.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door groentje »

Ik ben geneigd om voorlopig vast te houden aan mijn Oyster Card, als ik met een bankkaart betaal in een vreemde munt betaal ik daar steeds een (bescheiden) wisselkost op. Eénmaal een wisselkost betalen om mijn Oyster Card op te laden kost me daarom iets minder dan 4-5 keer per dag voor elke trip.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 23 okt 2021, 16:53 Ik ben geneigd om voorlopig vast te houden aan mijn Oyster Card, als ik met een bankkaart betaal in een vreemde munt betaal ik daar steeds een (bescheiden) wisselkost op. Eénmaal een wisselkost betalen om mijn Oyster Card op te laden kost me daarom iets minder dan 4-5 keer per dag voor elke trip.
Op mijn Revolut-kaart betaal ik op werkdagen geen provisie en in het weekend 1%. Dat is goedkoper dan cash wisselen of met een bankpas cash uit de automaat halen.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Tickets metro Parijs online/in België te koop?

Bericht door K V B »

groentje schreef: 23 okt 2021, 16:53 Ik ben geneigd om voorlopig vast te houden aan mijn Oyster Card, als ik met een bankkaart betaal in een vreemde munt betaal ik daar steeds een (bescheiden) wisselkost op. Eénmaal een wisselkost betalen om mijn Oyster Card op te laden kost me daarom iets minder dan 4-5 keer per dag voor elke trip.
Als je contactloos betaalt met je Credit of Maestro kaart krijg je maar een transactie per dag. Dus dat valt nog mee. Het systeem registreert je ritten en rekent dan in een keer af. Op die manier werkt de dagelijkse "cap" ook.
Plaats reactie