Luxtram

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Luxtram

Bericht door desirootje »

Unesco kan echt de pot op, ze hebben hetzelfde gedaan in Dresden toen ze daar een brug wouden bouwen die ze echt nodig hadden. In dit geval slaat het echt op niets sinds Luxemburg al trams had voor Unesco bestond en hoezo zijn asfalt en nieuwe gebouwen in de stad dan geen bedreiging voor het erfgoed... Moeten we weer gaslampen introduceren om het historisch karakter te behouden?
Unesco gedraagt zich soms als een bende NIMBY's, dus ik trek mijn vorige bericht over deze beslissing zeker niet in.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Luxtram

Bericht door groentje »

Je kan het overbodig vinden, maar ik zie niet meteen wat het probleem ermee is. En als het de wind uit de zeilen haalt van de tegenstanders, dan kan ik het zelfs alleen maar toejuichen.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxtram

Bericht door Malista »

In Luxemburg was er oorspronkelijk veel tegenstand tot de terugkeer van het tram. Meestal was de argumentatie in de trend van "te duur", "we hebben al een bus", "mijn auto is comfortabeler", ... Er is nog een hele tijd een discussie geweest of Luxemburg een tram-trein systeem moest krijgen, of een vernieuwde spoortunnel onder de stad, en er is zelfs een treinstation onder de luchthaven gebouwd.

Met behoorliik veel tegenstand zijn ze met het tram project begonnen. Het eerste traject in 2017 op de Kirchberg was een beetje vreemd. Het volledige tramnetwerk telde maar één straat, maar samen met het nieuwe treinstation was er wel een nuttige overstap mogelijkheid die het een meerwaarde gaf. Daarna zijn er een uitbreiden geopend die een betere aansluitingen gaf met regionale bussen (Place d'étoile) en dichter bij het stadscentrum (theatre) stopte. Ik was er eind 2021 bij toen het traject openging richting het centraal station. Sindsdien is de tram onmisbaar in de stad en tijdens de spituren is de maximumcapaciteit van de tram reeds bereikt.

Ik denk dat we er als Belgen jaloers mogen op zijn dat andere landen een openbaar vervoersproject op poten kunnen zetten, waar iedereen, meerderheid en oppositie, links en rechts, unaniem voor zijn.
Plaats reactie