‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Plaats reactie
carlos

‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Bericht door carlos »



‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Gepubliceerd op 02-04-2013 om 16:52




Er komen voor het jaar 2040 in totaal 80 nieuwe lightrail-trajecten tussen verschillende regio’s en steden in Nederland. Het aantal opstapplaatsen zal in dat jaar verdrievoudigd zijn van 400 naar 1200. Dat schrijft Platform Do Lightrail in de visie ‘Lightrail op de kaart’. 

In de visie staan tien kaarten van mogelijke lightrail-netwerken rondom stedelijke regio’s in Nederland.



Het platform verwacht dat er in 2040 40 nieuwe knooppunten met spoor- en snelwegen zijn die reizen in alle richtingen mogelijk maken. Om deze doelen te realiseren is er naar verwachting een investering van tussen 300 en 500 miljoen euro nodig.

Succesvol

Volgens de organisatie is Randstadrail tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer hèt succesvolle voorbeeld van lightrail. Zoetermeerlijn en Hofplein-lijn zijn op een slime manier verknoopt aan het Haagse en Rotterdamse stadsnet. Dat trok duizenden nieuwe gebruikers. De Zoetermeerlijn ging van 66.000 naar 95.000, de Hofpleinlijn van 7.000 naar 27.000 dagelijkse reizen. Do Lightrail wil dat dit ook in andere stedelijke regio’s wordt toegepast.

Do Lightrail introduceert de Runner. Een Runner is een lightrailverbinding die vaker stopt en dieper doordringt in de stad. Hij verbindt de regio met kantoorparken, universiteiten, ziekenhuizen, winkelcentra, stations, luchthavens, P+R-terreinen en grote woonwijken. 

De Runner neemt de plaats in van de huidige 10 metroverbindingen en 40 tramlijnen in Nederland. Van de ruim 60 Sprinterdiensten worden er 10 in Runners omgezet.

Platform

Do Lightrail is een intitiatief van zeven decentrale overheden die eerder een lightrail-project realiseerden onder leiding van ChristenUnie-wethouder Tymon de Weger (Lansingerland). Het platform is sinds 2013 aangesloten bij Railforum en informeert en ondersteunt deelnemende overheden, ondernemingen en instellingen op het gebied.

Als onze steden niet snel bereikbaar zijn, dan stagneert onze welvaart vreest Do Lightrail. Als Nederland aan de economische top wil blijven, dan dienen we in de stedelijke mobiliteit te investeren.

Lightrail

Ruim de helft van de Nederlandse bevolking woont in de stedelijke regio’s en tweederde werkt daar. Velen leggen tweemaal per dag de nodige kilometers af tussen huis en werk waar de meeste files ontstaan.

Lightrail is een railgebonden vorm van openbaar vervoer dat gebruikt wordt op de schaal van de stedelijke regio en de stad. In tegenstelling tot trein en metro is lightrail geschikt om tot op zekere hoogte te integreren in de openbare ruimte en desgewenst te mengen met regulier wegverkeer. Daarnaast kan lightrail ook gebruik maken van het hoofdspoor en dus integreren met treindiensten.

Marieke van Gompel
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: ‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Bericht door wattman »

Een beetje laat, maar daarmee krijgt de Randstad dus eindelijk iets dat op de RER of London Underground lijkt.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Robert M. VAN KOOY

Re: ‘Nederland krijgt 80 nieuwe lightrail-trajecten in 2040′

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Hallo,

Het lijkt me inderdaad zeer wenselijk dat exploitatievormen zoals de Randstadrail ook elders in Nederland gaan ontstaan. Maar we moeten wel even opletten wie daar voortaan het initiatief voor neemt. Het was tot voor kort al jaren lang "gebruikelijk" geworden dat het initiatief met name vanuit de kring van groepen met financiële belangen kwam in de hoop dat de Nederlandse Staat dan wel als geldschieter zou optreden, maar - als ik me niet vergis - heeft die trend zijn langste tijd gehad. Er is door het bedrijfsleven in de laatste decennia met financiële steun van de overheid te veel op poten gezet dat bij nader inzien geen succesformule is. Ook de privatisering en "het op afstand van de overheid zetten" van vervoersbedrijven heeft meer kwaad dan goed gedaan.

Gegroet,

Rob van Kooy
Plaats reactie