Maastricht

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1156
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Maastricht

Bericht door Portbou » 17 dec 2016, 18:58

Onze beleidsmakers maken nog steeds de foute keuzes...

MAASTRICHT :
Investering van 630 miljoen euro voor een tunnel van twee verdiepingen met 4 rijstroken per richting voor het autoverkeer :
http://www.nu.nl/binnenland/4366386/eer ... richt.html

Beperking van de tram Hasselt-Maastricht tot een halte in de rand van de stad omdat het verstevigen van een brug te duur is :
https://www.ovmagazine.nl/2015/10/maast ... orum-1136/


Eric0641
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Maastricht

Bericht door Eric0641 » 06 apr 2017, 11:07

je hebt meer aan de A2 tunnel als een tram hoor. en het plan van de A2 tunnel ligt er ook al tientallen jaren.
[AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Maastricht

Bericht door Nadleeh » 09 apr 2017, 20:15

En heeft de leefbaarheid van de stad én de doorstroming sterk verbeterd (vroeger liep de weg als niet-autosnelweg dwars door het oosten van Maastricht tussen de flats door).

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1156
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: Maastricht

Bericht door Portbou » 09 apr 2017, 21:29

Ik zeg niet dat die tunnel er niet mocht komen.
Ik vind wel dat alle verhoudingen zoek zijn.

* 630 miljoen euro in een nieuwe tunnel voor auto's...
* 0 euro voor de versteviging van een bestaande brug zodat er ocharme een tram kan passeren...

Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Maastricht

Bericht door Nadleeh » 10 apr 2017, 11:35

Daar heb je wel een punt ja. Het is wel kenmerkend voor het gehele tramdossier, de mensen zijn erg verdeeld erover. Mede door de eeuwigdurende discussie of een tram of trein beter is...

LIJN66
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2019, 20:46

Re: Maastricht

Bericht door LIJN66 » 12 mei 2019, 11:22

laat de tram dan over de brug van maastricht naar lanaken rijden....
Afbeelding

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6143
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Maastricht

Bericht door groentje » 13 mei 2019, 06:33

Ik voel ook steeds meer daarvoor, op z'n minst als voorlopige oplossing.

Ouwe
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Maastricht

Bericht door Ouwe » 13 mei 2019, 07:18

Tenzij het een tram met hoge instap wordt, zijn er dan teveel kostbare aanpassingen nodig op Maastricht voor een oplossing die dan waarschijnlijk tijdelijk is.

Maar als inwoner uit de omgeving maakt het voor mij niks uit of de tramlijn op het centraal station of Mosae forum gaat beginnen. Als ik toch in de stad ben is het centraal station eigenlijk een klein beetje uit de richting. Waarschijnlijk zullen de meeste politici zo ook wel denken. Dan is de eis vanuit Belgie om naar het centraal station door te rijden niet zo belangrijk voor de lokale politici en zal er dus niet zo snel geld voor vrij komen.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6143
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Maastricht

Bericht door groentje » 14 mei 2019, 13:28

Zou er geen aftakking kunnen komen voor het station naar het voorplein? Daar moet die tram op termijn sowieso komen, niet? De ideale oplossing doet zowel het centrum als het station aan, dat eerste voor bestemmingsverkeer, dat tweede voor de aansluitingen. Het station via het spoor bedienen is minder ideaal voor het stadscentrum, al is er wel een halte in het noorden voorzien, dacht ik, en moet die er zeker komen wanneer de spoorbrug zou worden gebruikt. Het zorgt er ook voor dat de bediening niet wordt opgeschort wanneer dan toch eens eindelijk de werken aan de nieuwe brug zouden beginnen.
Via het spoor zou ook een tegenargument zijn van al de naysayers die het een koopjestram noemen, want ook aan Belgische kant is niet iedereen overtuigd...

Ouwe
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Maastricht

Bericht door Ouwe » 14 mei 2019, 14:12

Als de tram onder nederlandse treinbovenleiding kan rijden, zou deze misschien op spoor 1 station Maastricht kunnen binnenrijden. Hier is momenteel geen perron en kan denk ik relatief voordelig worden aangelegd. Dit is misschien onhandig voor werkzaamheden van de NS, maar het is denk ik wel realiseerbaar. Zo niet dan zou er een dubbeldeks parkeergarage moeten wijken om het spoor vanaf de bus op het stationsplein te laten komen.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.

wattman
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Maastricht

Bericht door wattman » 15 mei 2019, 13:59

Er is weer beweging: de Raad van State (hoogste bestuursrechter) heeft de bezwaren tegen het bestemmingsplan "Tram Maastricht - Hasselt" (dus voor het Nederlandse deel van het traject) verworpen.

Nieuwsbericht: https://www.1limburg.nl/raad-van-state- ... maastricht

Voor de liefhebber hier is de uitspraak te lezen: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2019:1589

Plaats reactie