Vrachttram in Amsterdam

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke » 09 dec 2006, 01:15

Tot medio jaren '50 lagen er in Brugge zes tramlijnen:
Naar iedere deelgemeente lag er een tramlijn. Na de verbussing werden de voormalige tramlijnen verlengd en kreeg bijna iedere lijn nog een extra lijn er bij die samenliep met de vroegere lijn en aftakte in de deelgemeente. Uniek voor Brugge is dat iedere stadslijn zowel het centrum als het station bediend (L23 uitgezonderd). Ook rijdt een bepaalde bus niet tweemaal dezelfde lijn heen en terug af na mekaar, maar rijden ze altijd verder door richting een andere lijn, wat voor variatie zorgt voor de bestuurders, zodat ze tijdens hun shift een groot deel van het stadsnet kunnen berijden.

Ik zou ook graag de trammetjes terug zien rijden in Brugge! Maar niet onmiddellijk als stadstram, want daarvoor zijn er te weinig reizigers, maar om goede verbindingen te creëren naar bijvoorbeeld jabbeke, Oostkamp, Knokke/Sluis, ... Eventueel kan hierbij in het centrum wat uitgebreid worden met pendeltrams tussen het centrum en het station en de Katelijneparking.

In de jaren '50 moesten de trams wijken voor koning auto! :evil: Het had zelfs niet veel gescheeld of ze hadden in de jaren 60 een autosnelweg doorgetrokken tot in het centrum van Brugge, waar nu de coupure ligt, dat dan zou gedempt worden. Je zou dit een beetje kunnen vergelijken met Gent, waar de autosnelweg ook in Gent-Zuid het centrum binnenkomt, maar in Brugge zou het nog meer in het hart gelegen zijn. Gelukkig dat dit plan nooit doorgegaan is!

Tramlijn 2 lag tussen Brugge en Steenbrugge op de Baron Ruzettelaan volledig op eigen bedding, dus geen last van het autoverkeer. Vijftig jaar later leggen ze opnieuw aparte busbanen aan! :roll:


MaiKeg

Bericht door MaiKeg » 09 dec 2006, 12:44

Trainspotterke schreef:Tot medio jaren '50 lagen er in Brugge zes tramlijnen:
Naar iedere deelgemeente lag er een tramlijn. Na de verbussing werden de voormalige tramlijnen verlengd en kreeg bijna iedere lijn nog een extra lijn er bij die samenliep met de vroegere lijn en aftakte in de deelgemeente. Uniek voor Brugge is dat iedere stadslijn zowel het centrum als het station bediend (L23 uitgezonderd). Ook rijdt een bepaalde bus niet tweemaal dezelfde lijn heen en terug af na mekaar, maar rijden ze altijd verder door richting een andere lijn, wat voor variatie zorgt voor de bestuurders, zodat ze tijdens hun shift een groot deel van het stadsnet kunnen berijden.
En voor de geïnteresseerden, de lijnen worden als volgt gekoppeld:
1 --> 2 --> 13 --> 7 --> 14 --> 5 --> 6 --> 9 --> 11 --> 12 (niet op zondag) --> 3 --> 17 --> 4 --> 15 --> 16 --> 25 --> 1

Grtz,
Maikel

Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke » 12 dec 2006, 00:29

Enkel de nieuwste stadslijn, L23, is niet opgenomen in dit roulement! :wink: Alsook L27 die sinds dit jaar het station rechtstreeks met de Kinepolis verbindt, maar dan enkel 's avonds! :wink: Deze buslijn is trouwens gratis! :D

MaiKeg

Bericht door MaiKeg » 12 dec 2006, 16:05

Trainspotterke schreef:Enkel de nieuwste stadslijn, L23, is niet opgenomen in dit roulement! :wink: Alsook L27 die sinds dit jaar het station rechtstreeks met de Kinepolis verbindt, maar dan enkel 's avonds! :wink: Deze buslijn is trouwens gratis! :D
Hebben ze daar nu nóg een stadslijn bij? :P
En lijn 27 is inderdaad gratis, maar dan wel op kosten van Kinepolis... Bij hervormingen of vernieuwingen in de toekomst zou het kunnen dat er een vaste busverbinding komt richting Kinepolis... Maar lijn 27 wordt in aparte diensten gereden en rijdt niet gekoppeld aan andere lijnen.

Plaats reactie