Cargotrams in Amsterdam

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Jonathan

Cargotrams in Amsterdam

Bericht door Jonathan »

In de beste gazet ter wereld (DE METRO) stond een artikel dat ze de zware vrachtwagens uit de stad willen bannen en er trams met cargo in de plaats zetten :!: Al ze daarmee reizigers kunnen vervoeren, waarom dan geen goederen, zeiden ze.
Wouter DH

Bericht door Wouter DH »

Hallo,

Lijkt mij een goed idee om inderdaad trams in te zetten om goederen te vervoeren.

In Dresden zijn er zo'n aantal trams die rijden voor de fabriek van Volkswagen. De grootste toeleveranciers gebruiken die trams om een pak vrachtwagens te sparen. De trams kunnen overigens binnenrijden tot in de fabriek. :)

Groetjes,

Wouter
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dit zou ik ook een goed idee vinden! :D

Zie je al een tram met containers de Korenmarkt in Gent passeren! :lol:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Wouter DH schreef:Hallo,

Lijkt mij een goed idee om inderdaad trams in te zetten om goederen te vervoeren.

In Dresden zijn er zo'n aantal trams die rijden voor de fabriek van Volkswagen. De grootste toeleveranciers gebruiken die trams om een pak vrachtwagens te sparen. De trams kunnen overigens binnenrijden tot in de fabriek. :)

Groetjes,

Wouter
Op deze website staan foto's van zo'n trams in Dresden
http://www.strassenbahn-dresden.de/Weit ... ml?lang=de
Nonkelronnie

Bericht door Nonkelronnie »

voor de mensen die te lui zijn om op die site te gaan zoeken, hier al een voorsmaakje
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wover

Bericht door Wover »

dat eerste is dan een echt locomotief ofwa?

kan die bovenleiding eigenlijk wel zoveel stroom leveren dan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

die tram moet ni snel rijden he :-) is niet aan 120 door de stad he :-) dus beperkt vermogen gelijk gewone tram zeker
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Wover schreef:dat eerste is dan een echt locomotief ofwa?

kan die bovenleiding eigenlijk wel zoveel stroom leveren dan?
volgens mij zijn dit een soort motorstellen die je niet zomaar kan splitsen, achter de locomotief kan je precies ook nog wat cargo kwijt :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd meende ik ook vast te stellen da het hier om vaste samenstellingen gaat
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Nonkelronnie schreef:voor de mensen die te lui zijn om op die site te gaan zoeken, hier al een voorsmaakje
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik vindt het mooie trams. Dat blauw past er goed bij. Het zal Amsterdam mooier maken, vindt ik. Misschien ook een ideetje om cargo via de kusttram te transporteren. Maar misschien nog een ideetje: wat dachten jullie van cargometro's :?: Zie je al zoiets passeren in volle spits in de prémetro in Antwerpen en Brussel :?: Of in de echte metro in Brussel :?:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

In Brussel waren er in elk geval ook stemmen om de metro te gebruiken als goederenverdeler. Maar ik dacht dat ze de resultaten in Amsterdam gingen afwachten...
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Ik zie ze al sleuren met al die pakjes op die roltrappen. Mijn Opa en die zijn broer hebben het nog gedaan om daar benenden zonnewering te gaan hangen waar ze het geld telden. Gelukkig moesten ze de metro niet pakken :!: Maar hoeveel wagons mogen er eigenlijk aan zo'n cargotram? En zou er niet vooral 's nachts gereden worden :?:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Niet elke halte ligt ondergronds, en met een goede, ruime lift ben je ook uit de problemen. Ik dacht trouwens dat die cargometro bedoeld was om alleen 's nachts te rijden...
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

en welke industrie zou je met de brusselse metro kunnen bedienen?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik denk vooral aan de distributie, er zijn wel wat winkels en opslagruimtes langs of in de buurt van een metrolijn. Gewoon op paletten, paletten afzwieren in het juiste station (of laadkaai), metro/trein rijdt verder...
Plaats reactie