Pagina 2 van 2

Geplaatst: 15 mar 2006, 22:13
door prahsharp
Want ik had begrepen dat het in dresden duidelijk van punt tot punt ging: van de zetelfabriek (ofzo) naar de autofabriek.

ik denk dat het voor distributie (helaas) goedkoper zal blijken te zijn om die vrachtwagen de stad in te sturen ..... De meeste goederen worden met de vrachtwagen al van bommerskonten aangevoerd, die laatste 10km kunnen er dan nog wel bij ...

Ik zie niet direct iemand met een transpalet geladen met 800 kg een paar kilometer door brussel rijden .....

Komt er nog bij dat deze trafiek waarschijnlijk snachts zou moeten gebeuren (geen verstoring regulier verkeer, nog geen "goederenkoer voorzien"): zoveel winkels hebben niet iemand 's nachts aanwezig om goederen in ontvangst te nemen. en 's nachts is er geen verkeersprobleem om net die vrachtwagen de stad in te sturen.

Geplaatst: 24 mar 2006, 20:54
door RhB
Op onze vroegere "boerentram" reden toch vroeger ook heel wat goederen trams.
Nuja, iedereen is druk bezig met het warm water te heruitvinden.

Geplaatst: 25 mar 2006, 04:33
door Shrek
RhB schreef:Op onze vroegere "boerentram" reden toch vroeger ook heel wat goederen trams.
Nuja, iedereen is druk bezig met het warm water te heruitvinden.
niet echt he, de economiche en ecologische situatie is helemaal anders dan 50 jaar geleden :wink:

Geplaatst: 27 mar 2006, 00:23
door prahsharp
RhB schreef:Op onze vroegere "boerentram" reden toch vroeger ook heel wat goederen trams.
Nuja, iedereen is druk bezig met het warm water te heruitvinden.
ik denk niet dat je de frequentie van de boerentram vroeger met die van de brusselse metro mag vergelijken ...

Goederentram in Amsterdam

Geplaatst: 16 jan 2008, 19:06
door enrico8509
op deze link zie je een filmpje van de tram, is wel zonder geluid :?

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie ... k/1.234342

vind dit wel nog een tof initiatief is wel goed voor het verkeer in de stad, maar gaan ze dan apparte stopplaatsen aanleggen want zo een stop voor goederen uit te laden neemt wel wat tijd in beslag... en dit zou het tramverkeer kunnen verstoren

Re: Goederentram in Amsterdam

Geplaatst: 16 jan 2008, 20:35
door Thomas
Op http://www.citycargo.nl/ vind je alle informatie betreffende dit project.

Over jouw vraag van het personenvervoer:
Vraag:
Ondervinden personentrams hinder van de vrachttram?

Antwoord:
Nee, de vrachttram mag het personenvervoer niet hinderen. Dat hoeft ook niet want waar personentram stopt op de halte rijdt een vrachttram door en komt dan snel een personentram tegen waar die achter blijft rijden. Bovendien is de vrachttram minder afhankelijk van een bepaalde route. Hij moet van het distributiecentrum aan de rand van de stad naar een laad- en losplek in de stad. Deze laad- en losplekken in de stad zijn stukken zogenaamd 'dood spoor'; rails waar geen personentram komt. Op deze manier zal de vrachttram het personenvervoer niet hinderen.'

Re: Goederentram in Amsterdam

Geplaatst: 16 jan 2008, 20:55
door pietje
althans in theorie

Re:

Geplaatst: 03 feb 2021, 17:51
door joverwimp
Jonathan schreef: 12 mar 2006, 11:16
Wouter DH schreef:Hallo,

Lijkt mij een goed idee om inderdaad trams in te zetten om goederen te vervoeren.

In Dresden zijn er zo'n aantal trams die rijden voor de fabriek van Volkswagen. De grootste toeleveranciers gebruiken die trams om een pak vrachtwagens te sparen. De trams kunnen overigens binnenrijden tot in de fabriek. :)

Groetjes,

Wouter
Op deze website staan foto's van zo'n trams in Dresden
http://www.strassenbahn-dresden.de/Weit ... ml?lang=de
Mooie presentatie van deze cargotram: https://www.dvb.de/-/media/files/die-dv ... gotram.pdf
Helaas is het liedje uit sinds eind december 2020 (https://en.wikipedia.org/wiki/CarGoTram)