Pagina 1 van 2

Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 25 aug 2009, 10:50
door Patrick
Kaartje waar het eind juli het warmst was:
Afbeelding Het warmst was de Central Line tussen Holland Park en Mile End: 32° C.
Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.

(Bron BBC-news)

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 25 aug 2009, 11:28
door melle
Ze hebben daar zowieso al problemen met hitte en stof in de tunnels.

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 25 aug 2009, 12:44
door K V B
Patrick schreef: Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.
Je moet wel opletten met airco in een metro. Een airco produceert namelijk nogal wat warmte, en die komt allemaal in de kokers en de stations terecht. In Barcelona hebben de metrostellen ook airco, en een van de gevolgen is dat de stations zelf vaak bloedheet zijn.
Ik denk dat het zinvol is te kijken naar mogelijkheden om de treinstellen zelf minder warmte te laten produceren. Bijvoobeeld dynamisch remmen met energieterugwinning ipv. gewoon stroom in remweerstanden te verstoken.

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 25 aug 2009, 12:50
door Kristofke
in New York hebben de meeste stellen ook airco.

Echter zijn de stations bloedheet vanwege de warmte dat die airco produceert. Je stapt daar dikwijls compleet bezweet van het perron in een ijskoude metrotrein om dan weer uit te stappen in een bloedheet station.

Daar lopen volgens mij een pak mensen een verkoudheid op.

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 25 aug 2009, 16:54
door Teach2
Maatregelen: nieuwe stellen met airco, opwaardering van buiten dienst gestelde ventilatiekokers en een proefproject met gekoeld grondwater.
Stellen met airco zijn enkel mogelijk voor de sub-surface lijnen, en dat zijn net de lijnen die het minst last hebben van de warmte (omdat ze veel minder diep liggen dan de Tube-lijnen, en er in de tunnels verluchting is naar de oppervlakte). Op de 'Tube'-lijnen, zoals de Central Line, is airco niet mogelijk: de tunnels zijn te krap om de lucht van de airco af te voeren. De nieuwe stellen voor de Victoria Line (ook een tube-line) zullen dan ook niet van airco worden voorzien.

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 25 aug 2009, 20:30
door melle
In feite is het ook niet nodig he.
De maximale wachttijden op die drukste plaatsen is ook nooit langer dan 3-5 minuten :wink:

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 02 aug 2010, 14:40
door Patrick
Vandaag is in Londen de eerste nieuwe trein met airco in gebruik genomen op de Metropolitan Line.
Tegen 2015 zou 40% van het netwerk met airco-treintjes uitgerust zijn.
(Bron: BBC News Online)

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 02 aug 2010, 17:14
door groentje
Wellicht wordt het dan wel warmer in de stations, de warmte van die airco's moet ook ergens naartoe.

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 02 aug 2010, 19:45
door dentheo
ssst niet zeggen !!!

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 02 aug 2010, 19:56
door Dieselfreak
Ik begrijp niet goed waarom metrostellen airco zouden moeten hebben, tenzij ze geregeld bovengronds rijden. Diep onder de grond heerst toch een vrij constante temperatuur?

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 02 aug 2010, 20:10
door dentheo
Zie kaartje waarmee de draad startte....

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 03 aug 2010, 09:17
door pietje
Maar als het daar te warm is kan dat toch enkel komen door:
*teveel warmteproductie door vast/rollend materieel
*te weinig ventilatie om die opwarming te compenseren

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 03 aug 2010, 09:23
door melle
Je moet begrijpen dat het ongelooflijk oude tunnels zijn. Deze zijn enorm klein en smal. Door de enorme drukte die er elke dag plaatsvindt is het bijna onmogelijk om echte ingrijpende veranderingen door te voeren.

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 03 aug 2010, 09:30
door dentheo
pietje schreef:Maar als het daar te warm is kan dat toch enkel komen door:
*teveel warmteproductie door vast/rollend materieel
*te weinig ventilatie om die opwarming te compenseren
100% akkoord en airco in treinen maakt het alleen erger.....trein koeler, station warmer...

Re: Londen: "heetste" plaatsen in metrosysteem

Geplaatst: 03 aug 2010, 09:43
door nighttrain
Dieselfreak schreef:Ik begrijp niet goed waarom metrostellen airco zouden moeten hebben, tenzij ze geregeld bovengronds rijden. Diep onder de grond heerst toch een vrij constante temperatuur?
Ik ga niet spreken van voordelen , maar met airco of HVAC systemen kan je in geval van brand de stellen rookvrij houden.
En dit door het sluiten van de air intakes en ook door het feit dat er geen raampjes niet meer open staan of geopend kunnen worden.
Maar inderdaad dat is de grootste uitdaging van de toekomst! Hoe gaan we het materiaal afkoelen die gebruikt word om andere zakens af te koelen.
Idem voor de afkoeling van alle informatika systemen. Heb ergens gelezen dat er in theorie 1 atoomcentrale werkt in de USA, enkel en alleen om alle PC en andere informatica toestanden af te koelen aldaar. Dus de theoretische capaciteit van 1 atoomcentrale=verbruik electriciteit afkoeling PC,databases enz enz.