Trams in Rijsel

Smalspoor, tram en light-rail in het buitenland
Plaats reactie
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Trams in Rijsel

Bericht door apestaart »

Er zijn momenteel 2 tramlijnen nl van Lille-Flandres naar Roubaix en van Lille-Flandres naar
Tourcoinq
Maar er reden vroeger ook tramlijnen in de stad zelf, ook reden er in Tourcoinq trams
Bestaan hier foto's van en zoja, kan iemand dat hier plaatsen?
Kan iemand vertellen wanneer deze tramlijnen werden afgeschaft?
En waarom ze werden afgeschaft?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Trams in Rijsel

Bericht door Joris »

Hallo,
In Rijsel aan Lille-Flanders trams?
Je hebt daar een automatische metro, maar trams heb ik daar nog niet gezien...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Trams in Rijsel

Bericht door apestaart »

Dan heb je niet goed gekeken, er vertrekken wel degelijk 2 tramlijnen
Als ik de volgende keer naar Rijsel ga, zal ik een paar foto's trekken (tot zover het toegelaten is natuurlijk) en proberen deze op dit forum te plaatsen, dat als bewijs dat er trams vertrekken in Lille-Flandres
Ze vertrekken wel ondergronds net zoals de metro
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Trams in Rijsel

Bericht door nighttrain »

apestaart schreef:Dan heb je niet goed gekeken, er vertrekken wel degelijk 2 tramlijnen
Als ik de volgende keer naar Rijsel ga, zal ik een paar foto's trekken (tot zover het toegelaten is natuurlijk) en proberen deze op dit forum te plaatsen, dat als bewijs dat er trams vertrekken in Lille-Flandres
Ze vertrekken wel ondergronds net zoals de metro
Inderdaad de ytamlijnen R &T
R naar Roubaix en T naar Tourcoing
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trams in Rijsel

Bericht door Shrek »

apestaart schreef:Dan heb je niet goed gekeken, er vertrekken wel degelijk 2 tramlijnen
Als ik de volgende keer naar Rijsel ga, zal ik een paar foto's trekken (tot zover het toegelaten is natuurlijk) en proberen deze op dit forum te plaatsen, dat als bewijs dat er trams vertrekken in Lille-Flandres
Ze vertrekken wel ondergronds net zoals de metro
Is dat station niet dichter tegen lille-europe? Ik meen mij te herinneren dat je toch even moest lopen vanuit Lille-Flandres
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trams in Rijsel

Bericht door kika »

Shrek schreef: Is dat station niet dichter tegen lille-europe? Ik meen mij te herinneren dat je toch even moest lopen vanuit Lille-Flandres
Dan ben je waarschijnlijk gewoon een halte verder opgestapt.
Breva

Re: Trams in Rijsel

Bericht door Breva »

Ik zie pas nu jouw vraag over de trams in Lille. Ik heb daar in 1977 een jaar gewoond.

In de Stad zelf was er een netwerk van normaalspoor trams met twee assers. Die gingen in 1966 er uit.
Tussen Lille en Roubaix, en Lille en Tourcoing is er nog een meterspoor netwerk in een soort 'Y'. Dit heet de 'Mongy' in de volksmond. Het eindpunt in Lille is wel verplaatst van het centrale theater boven de grond naar het station, via een nieuw ondergronds stukje.

Dan heb je nog het geautomatiseerde netwerk, de VAL, een soort smalspoor Metro zonder bestuurder.

Je hebt ook een tramwegstichting 'Amitram'. Die hebben een leuke verzameling Mongy voertuigen, en zelfs twee breedspoor rijtuigen. Zij zijn gestald in een oude fabriek, die af en toe geopend is. Amitram exploiteerd ook een museumlijn langs een canal in Marquette bij Lille, zeker een bezoek waard. http://www.amitram.asso.fr/. Daar staan 4 bakken in een kleine loods, waaronder een mooie Mongy bak uit de jaren 20 met draaistellen.

Heb je nog vragen, dan graag. Ik heb een boek over de tramweggeschiedenis in Lille.

Groetjes,
Tauern-Express

Re: Trams in Rijsel

Bericht door Tauern-Express »

Het Rijsels normaalsporig stadstrambedrijf TELB had op zijn minst relaties met Belgische bedrijven, maar ik denk zelfs dat het een zusterbedrijf was van oa de Seraingse RELSE, de TEG (Gent), ... van baron Empain (in de jaren '50 Electrorail). Andere bedrijven waren oa Damascus, Caïro/Heliopolis en Athene. De (Belgische) AMUTRA heeft een Rijselse Siemens drie-asser bijgehouden, maar ik weet niet waar die nu is.

Valenciennes had ook een metersporig trambedrijf waarvan er een lijn tot Quiévrain kwam.

Foto's van de Rijselse bedrijven en het bedrijf van Valenciennes staan hier:

http://www.amtuir.org/05_htu_tw_france_ ... _index.htm
(volgens deze site reed de laatste Rijselse stadstram in 1966)
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Trams in Rijsel

Bericht door joverwimp »

De toeristische tram in Wambrechies zal dit jaar niet meer rijden. Zoals bij ons werden ze slachtoffer van kabeldiefstel: 750 m bovenleiding verdween op 12 maart.
Een week later kwamen daarbij strenge corona-maatregelen. Ondertussen heeft het onkruid niet stilgezeten ...
https://www.amitram.fr/spip.php?article178
Bijlagen
Wambrechies tramterminus.JPG
tramway  de la vallée de la Deule (2) - kopie.JPG
Plaats reactie