Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Alles over modelspoor
Plaats reactie
Robert M. VAN KOOY

Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Hallo,

Zoals de ingewijden al wel weten is LSModels van plan een viertal Belgische vierassers van de soort "Noord België" (tenminste als dat de vertaling van "Nord Belge" is) op de markt te brengen. De modellen - "in verregaande staat van ontwikkeling" - werden al getoond op de "Messe 2014" te Neurenberg. Die rijtuigen interesseren me zoals alle Belgische rijtuigen overigens.

Mijn vraag is alleen: welk soort tractiemiddelen werden daarbij ingezet? Waren dat uitsluitend stoomlocomotieven (zo ja welke?) of ook al Belgische "Bolle Neuzen"?

Klopt het overigens dat dergelijke rijtuigen ook op internationale verbindingen (bijv Brussel-Parijs, of Brussel-Rijssel (Lille) werden ingezet?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden of verwijzingen naar vindplaatsen.

Gegroet,

Robert M. VAN KOOY
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Steven »

Le Nord Belge was een frans Bedrijf. Genaamd Le Nord, de dochterfirma was dus Le Nord Belge en had geen vertaling. Het was een bedrijf dat vooral in Wallonie actief was onder meer op de lijn van Namen naar Dinant.
Robert M. VAN KOOY

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Dank Steven voor de reactie,

Ik weet nu een zo'n beetje waar ik die rijtuigen "plaatsen" kan. Het gekke is dat ik nog nooit afbeeldingen heb gezien van de Belgische versies van die rijtuigen, overigens wél van hun Franse "zusters". In ieder geval kwamen ze dus voor in een Zuidelijk deel van België. Nu er nog achter komen wat voor loc's voor dergelijke treinen stonden. Waren dat wellicht zelf Franse machines?

Ik blijf reikhalzend uitzien naar meerdere reacties op mijn vragen!

Gegroet,

Robert M. VAN KOOY
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Steven »

nog wat extra info die u ook kan helpen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Compagnie_du_Nord_–_Belge
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Paul »

De correcte link is https://nl.wikipedia.org/wiki/Nord-Belge
De Nord Belge exploiteerde de lijnen Luik - Namen - Dinant - Givet, Charleroi - Erquelinnes - Jeumont en Mons - Quévy - Aulnoye.
Na de Tweede Wereldoorlog gingen de lijnen en het materieel van de Nord Belge over naar de NMBS, en werden de ex-Nord Belge stoomlocs en rijtuigen (type N) ook op andere lijnen ingezet.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door dentheo »

Typisch was volgens mij de gebogen bovenzijde van de rijtuigramen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Robert M. VAN KOOY

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Mijne Heren,

Hartelijk bedankt voor de reacties tot nu toe inzake de inzet van Nord Belge materieel. Dankzij de verwijzing naar wikipedia is me veel duidelijk geworden. Zo ontdekte ik dat de Franse moedermaatschappij "Nord" ook de lijn Parijs-Brussel-Amsterdam exploiteerde. Dan rijst bij mij de vraag of daarbij ook Belgische exemplaren van het soort rijtuigen dat ik bedoel (van Nord Belge dus) werden ingezet, al was het maar tussen Parijs en Brussel.

Ik interesseer me uitsluitend voor de fase na de Tweede Wereldoorlog, omdat ik wil nagaan of in de periode na 1945 het specifieke "Frans" uitziende Belgische materieel dat LSModels aankondigt door mij kan worden ingezet op mijn modelbaan of dat ik dan beter de Franse versies van hetzelfde materieel zou kunnen aanschaffen.

De litteratuur die wikipedia vermeldt lijkt mij niet de juiste bron voor informatie op dit punt.

Met vriendelijke groeten,

Robert M. VAN KOOY
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Paul »

Dat de Franse 'Compagnie du Nord' de spoorlijn Parijs-Brussel-Amsterdam exploiteerde, betwijfel ik sterk. Hebt u daar een betrouwbare bron voor?
De maatschappij liet wel exprestreinen Parijs-Luik rijden: dat kon praktisch volledig over haar eigen lijnen; enkel voor het baanvak Charleroi-Namen moest ze daarvoor een akkoord sluiten met de Belgische Staatsspoorwegen (vanaf 1926 de NMBS).
In de artikelenreeks 'Onze onvergetelijke stomers' door Phil Dambly staat een foto van een exprestrein Parijs-Luik, bestaande uit Nord-Belge-rijtuigen en gesleept door een Nord-Belge-stoomlocomotief. U kunt die foto bekijken op de volgende link: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article1005.
Of treinen met die samenstelling ook na 1945 nog gereden hebben, weet ik niet.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Paul »

Meer info over deze rijtuigen is te vinden in het boek van Willy Pypen, 50 jaar reizigersvervoer. 1930-1985. De metalen rijtuigen van de NMBS, Brussel: KBVVS, 1987, pp. 249-255.
Er werden in totaal slechts 18 van die Nord-Belge-rijtuigen gebouwd.
"Vóór de oorlog werden deze rijtuigen door de Nord-Belge ingezet op Brussel-Paris en Liège-Erquelinnes-Paris.
Na de oorlog werden zij o.m. gebruikt als radio-trein bij speciale treinreizen en later voor proefritten.
De rijtuigen eindigden hun dienst in de streek van Gent en reden rond 1974 nog op lijn 52 Antwerpen-Zuid - Dendermonde.
Vanaf 1975 werden zij geleidelijk uit dienst genomen" (uit het geciteerde werk, p. 251).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Robert M. VAN KOOY

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Paul schreef: De rijtuigen eindigden hun dienst in de streek van Gent en reden rond 1974 nog op lijn 52 Antwerpen-Zuid - Dendermonde.
Vanaf 1975 werden zij geleidelijk uit dienst genomen
Hartelijk dank Paul voor de verwijzing naar de litteratuur. Ik zal die eens proberen op te duiken. Wellicht heeft de Nederlandse Koninklijke Bibliotheek
een exemplaar in zijn verzameling Nederlandstalige boekwerken.

Is het gepermitterd om uit hegeen je schreef te kunnen afleiden dat deze Nord Belge rijtuigen (inmiddels denk ik van NMBS-belettering voorzien) ook nog wel door "Bolle neuzen" (of misschien zelfs wel een E-loc!) werden getrokken. Of waren dat in die periode nog uitsluitend stoomlocomotieven?

Hartelijk gegroet,

Robert M. VAN KOOY
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door Shrek »

Robert M. VAN KOOY schreef:
Paul schreef: De rijtuigen eindigden hun dienst in de streek van Gent en reden rond 1974 nog op lijn 52 Antwerpen-Zuid - Dendermonde.
Vanaf 1975 werden zij geleidelijk uit dienst genomen
Hartelijk dank Paul voor de verwijzing naar de litteratuur. Ik zal die eens proberen op te duiken. Wellicht heeft de Nederlandse Koninklijke Bibliotheek
een exemplaar in zijn verzameling Nederlandstalige boekwerken.

Is het gepermitterd om uit hegeen je schreef te kunnen afleiden dat deze Nord Belge rijtuigen (inmiddels denk ik van NMBS-belettering voorzien) ook nog wel door "Bolle neuzen" (of misschien zelfs wel een E-loc!) werden getrokken. Of waren dat in die periode nog uitsluitend stoomlocomotieven?

Hartelijk gegroet,

Robert M. VAN KOOY
In 1974 reden er al een tijdje geen stomers meer rond, dus het was dan zeker met diesel :wink:
SwaCoen
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2013, 14:28
Locatie: Haacht

Re: Rijtuigen "Noord België"van LSModels

Bericht door SwaCoen »

Ik herinner me die rijtuigen achter een type 212 (reeks 62), bij vertrek uit de bundels van Muizen, richting Gent of Sint-Niklaas. Ergens eind jaren 60.
Plaats reactie