ATLAS Trammodellen

Alles over modelspoor
Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 10 mei 2014, 12:52

ATLAS Trammodellen

Sinds begin 2014 is in België en Nederland de Zwitserse firma ATLAS Verlag begonnen met de uitlevering van een serie trammodellen in schaal H0.
Als de plannen van de firma doorgaan beloofd dit een grote en fraai serie modellen te worden.
In Duitsland en Engeland, alwaar de serie al wat langer loopt zijn al wat meer modellen op de markt, veelal in zeer mooie uitvoering.

Voordeel van deze modellen is natuurlijk de zeer gunstige prijsstelling. Het instapmodel van de serie bij een abonnement is slecht Euro 3,99. De volgende modellen zijn met een prijs van rond de Euro 22,00 ook niet echt duur.
Aangezien de modellen alleen via een abonnement te krijgen zijn, lopen de prijzen van los aangeboden modellen op de bekende veilingsites in binnen- en buitenland al flink op. De Blauwe GVBA motorwagen 465, welke in Nederland het instapmodel is, doet in Duitsland al rond de Euro 50,00 !

Nadeel van deze modellen is natuurlijk dat ze niet gemotoriseerd zijn. Maar daar is natuurlijk wel wat aan te doen. Zowel bij de verschillende 2-assers als 4-assers is het inbouwen van een aandrijving wel mogelijk.
Binnenkort een beschijving van het uit elkaar halen van de soms rijkelijk van Chinese lijm voorziene modellen. Enige durf is vaak wel nodig, maar als de tram eenmaal uit elkaar is, is de weg naar het inbouwen van een aandrijving geopend. Wel is vaak enig zaag en breekwerk noodzakelijk.
Verder is het natuurlijk mogelijk een model als basis te laten dienen voor een ander model, bv een GVBA bijwagen.

Op de foto's hieronder de fraaie Belgische NMVB PCC 10409, het instapmodel in België en de Amsterdamse GVBA 465, het Nederlandse instapmodel.

Groeten Peter
Bijlagen
223.JPG
222.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !


wattman
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door wattman » 11 mei 2014, 20:39

Voor wie belangstelling heeft, kan het geen kwaad om zich ook nog te verdiepen in de weinig positieve ervaringen die op internet ciculeren over het opzeggen van een dergelijk abonnement bij deze firma.

nicho32
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2013, 11:44

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door nicho32 » 12 mei 2014, 07:26

heb er hier ook een paar al staan van die tram modellen met toch wel intresante info blaadjes bij.

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 12 mei 2014, 10:26

wattman schreef:........weinig positieve ervaringen die op internet ciculeren over het opzeggen van een dergelijk abonnement bij deze firma.......
Op Duitse forums wordt juist geklaagd dat bij het minst of geringste het abonnement door Atlas zelf wordt beëindigd. Bijvoorbeeld als de zending thuis wordt afgeleverd door de post, en er is niemand thuis, waardoor zending retour Atlas komt en men er aldaar vanuit gaat dat de zending door abonnementshouder is teruggezonden bij geen belangstelling.

Ook wordt er geklaagd over slechte levering en het leveren van andere modellen dan aangekondigd.
Overigens heb ik zelf geen abonnement, heb geen belangstelling voor alle modellen en dan is het al gauw voordeliger de modellen op andere wijze te betrekken.

gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 09 jun 2014, 21:32

Inbouw aandrijving in Atlas GVBA motorwagen

Het grootste nadeel van de fraaie Atlas trammodellen in schaal H0 is natuurlijk dat ze niet aangedreven zijn. Tevens is het model natuurlijk niet gemaakt om uit elkaar gehaald te worden. Nu is het ene model wat makkelijker open te maken dan de andere, immers sommige zijn eenvoudig geschroefd (zoals de Belgische PCC-car), andere zijn met stevige Chineese lijm voor eeuwig dicht gelijmd........
De Amsterdamse GVBA motorwagen is gelijmd, maar het openmaken bij de meeste modellen (de ene zit wat meer gelijmd dan de andere, zo is ondertussen gebleken) zou zonder erge beschadigingen moeten lukken......
Als eerste verwijderd men de beide zwarte buffers, welke zijn ingestoken (en goed gelijmd) in een vierkant gat in de kap. Daarna is het de kunst de metalen bodemplaat uit de tramkap te wrikken. Gelukkig zijn de bakken alleen in de beide balkons gelijmd. Hierbij moet natuurlijk goed opgelet worden dat de kunststof kap niet beschadigd, maar precies bij de aanlijming weer los laat. Enige zweetdruppels op het voorhoofd zijn nu normaal.......

Is de bodemplaat er eenmaal uit dan is de weg vrij voor inbouw van een aandrijving. Hiervoor is een complete aandrijving van Leopold Halling te gebruken, welke eigenlijk voor een KSW-wagen is bestemd. Radstand en breedte zijn precies juist. De zijkanten van de truck, met verenpakketen enz. worden nu in de lengterichting geheel losgezaagd. Het middelste zwarte bodemdeel en wielen worden niet meer gebruikt.
De metalen bodemplaat wordt in 3 stukken gezaagd, 2 kleine welke weer in beide balkons gelijmd worden, een grote welke juist groter moet zijn dan de aandrijving.
Dit grote middelste deel wordt met enige lijm tegen de bredere ruiten/ramen in het model gelijmd, ongeveer dus op de plek alwaar eerst het interieur zat.
Met bv. Styreenplaatjes wordt alles verder opgevuld totdat de motoraandrijving op de juiste hoogte zit. Deze wordt weer gelijmd op de Styreenplaat.
Hierna kunnen de beide zijkanten van de truck gelijmd worden op de zijkant van de Halling aandrijving.
Als alles goed is gegaan is er niets meer van de inbouw te zien, zij het dat het interieur niet meer aanwezig is. Na evt. bijschilderen en het terugplaatsen van de buffers is de motorwagen klaar om ingezet te worden.

Volgende keer: De ombouw van een motorwagen tot bijwagen. En daar gaat iets meer tijd inzitten........

Veel knutselplezier, Peter (voor vragen over deze inbouw, zendt een PB ;) )

(foto 184 en 224)
Bijlagen
226.jpg
224.JPG
184.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 24 jun 2014, 20:55

Atlas Verlag tram modellen

Tram modellen zijn altijd aardig aan de prijs om aan te schaffen en worden ook nog maar door een beperkt aantal fabrikanten gemaakt. Het is maar een kleine markt, maar daar is door de komst van de Atlas Verlag modeltramserie ineens een verandering gekomen. De trams worden ineens door velen verzameld, waarbij sommige modellen voor zeker 3 x meer dan de aankoopprijs (rond de E 23,00) weer verkocht worden op de verschillende verkoopsites.
Omdat de trammodellen officieel alleen via een abonnement via Atlas Verlag te krijgen zijn, is het aantal beschikbare modellen beperkt.
Zo is de Blauwe Amsterdamse GVBA motorwagen al eigenlijk niet meer te krijgen, en wordt alleen voor (zeer) hoge prijzen aangeboden via verkoopsites als E-bay en Marktplaats
Ook enkele buitenlandse trammodellen stijgen met de dag qua prijs, zoals de Karlsruhe Valutawagen, de Praagse Tatra en de Zwitserse BEB motorwagen.
Verder worden er af en toe modellen aangeboden op verkoopsites, welke (nog) niet in Nederland verkrijgbaar zijn, immers in alle landen loopt de uitlevering anders en is de volgorde van te voren ook niet te voorspellen.......

Ondertussen is mijn serie weer wat uitgebreid met een rode Londense Dubbeldekker, een fraaie groene motorwagen uit Parijs en een Praagse Tatra T3. Er moet nog wel even geknutseld worden, want de wagens moeten tzt natuurlijk wel kunnen rijden.........

Gr Peter
Bijlagen
IMG_3249 - SF.JPG
IMG_3248 - SF.JPG
IMG_3247 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 09 jul 2014, 16:24

Aandrijving in de Atlas Verlag tram Karlsruhe 100 - Spiegelwagen

De Karlsruhe 100 "Spiegelwagen" is een vooral in Duitsland zeer gewilde wagen. Op de verschillende Duitse verkoopsite's gaan de modellen voor tussen de E 40,00 en E 50,00 van de hand. Het model is door Atlas in België (en Nederland) nog niet uitgeleverd (stand juli 2014) en wordt ook amper alhier aangeboden.
De wagen dankt haar naam aan de gebruikte spiegels in het interieur. Wagen 100 bestaat nog steeds en is thans museumwagen.

Het is een model dat tamelijk eenvoudig te motoriseren is met een kant-en-klare aandrijving van Leopold Halling (schaal H0).
Let bij het werken aan de tram op de kwetsbare buitenspiegels van het model.
Als eerste verwijderen we alles aan de onderzijde, de beide baanschuivers breken we eenvoudig af van de truckzijkanten. De beide truckzijkanten zelf zitten met kleine lipjes gelijmd in de bodemplaat, even wrikken en ook dit breekt af. De bevestiging via de lippen vervalt immers.

Bij dit model is er in China gelukkig weinig lijm gebruikt, maar is er een ander probleem bij het uit elkaar halen. Als je dit niet weet, beschadig je het model flink.
Het geheim is deze keer verpakt in de frontlamp. De lamp is er namelijk niet gewoon opgezet, maar blijkt een stift te zijn, welke ruim naar binnen steekt, door een oog welke aan de bodemplaat is meegegoten. Dit oog is, net als de bodemplaat, van metaal en dus vele malen sterker dan de kap van het model. Trek je dus toch met enig geweld de kap van de bodem, dan scheurt / breekt de bak vanaf de koplamp naar beneden en is er een flinke hap uit de tram.
Enige manier om de kap dus te verwijderen is het uitboren van beide koplampen. Met een klein boordje en stabiel geplaatste boormachine moet dit zonder beschadiging lukken, mede omdat de koplamp alleen aan de voorzijde is gelijmd. Is dit eenmaal weggeboord, dan valt de rest van de stift er wel uit en komt de bak los.

De metalen bodemplaat zagen we in drie delen, waarbij we opletten dat het middendeel (welke niet meer gebruikt wordt), groter is dan de lengte van de Halling motoraandrijving. De beide einddelen (vloer balkons) lijmen we weer in het model terug, immers ook de constructie via de koplamp passen we niet meer toe.
Met het interieur doen we hetzelfde, ook hierbijn wordt het middendeel niet meer gebruikt.

Van lood (ik gebruik een rol lood van een overgebleven loodslab, welke op daken worden gebruikt) maken we een plaatje welke net zo groot is als de open ruimte tussen de balkon delen. Lood heeft hierbij de voorkeur, immers door het vervallen van een groot deel van de bodemplaat wordt het model anders te ligt.
De ramen welke iets dieper liggen gebruiken we ook bij dit model weer als basis, het loodplaatje wordt hierop gelijmd en aan gevuld met plaatjes kunststof tot de juiste hoogte. Hierna wordt de motor hierop gelijmd, immers moet de motor voor onderhoud open, dan blijven de schroefjes gewoon toegankelijk.

Nadat de motor precies is uitgelijnd op de aspotten(op de foto lijkt het net of deze bij mijn model niet geheel goed zit, maar dat is fotobedrog door iets schuin nemen...) kan er evt. proefgereden worden. Hierna de beide scheenplaten op de zijkanten van de Halling motoraandrijving lijmen en eveneens de baanschijvers terugplaatsen. De evt. kleine schades kunnen met bruine en zwarte verf worden hersteld.

Tot slot moet de koplamp nog hersteld worden, deze even dichtsmeren en aanstippen met zilverkleurige verf, je ziet er niets meer van........

Veel rijplezier met deze leuke tram, Peter
Bijlagen
IMG_3250 - -SF.JPG
IMG_3252 - -SF.JPG
IMG_3256 - -SF.JPG
IMG_3257 - -SF.JPG
IMG_3258 - -SF.JPG
IMG_5197 - -SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 02 aug 2014, 23:06

Brusselse tram van Atlas Verlag

De nieuwste aanwinst in mijn verzameling van Atlas trams is de fraaie MIVB 5001.
Voorlopig nog niet rijvaardig, een mooi project voor van der winter...... :D

Gr. Peter
Bijlagen
IMG_3483-SF.JPG
IMG_3484-SF.JPG
IMG_3485-SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

wattman
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door wattman » 03 aug 2014, 16:13

Gisteren bij de rommelmarkt in De Haan het model van de SNCV PCC voor acht euro op de kop weten te tikken. :D

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 03 aug 2014, 20:16

@- Wattman, dat is een heel net prijsje voor deze leuke PCC wagen. En dan te bedenken dat vele Atlas modellen in Duisland van eigenaar veranderen voor prijzen tussen de E 35,00 en ruim E50,00.
Zou er maar zuinig op zijn, na eerst veel aanbod wordt het nu al met de week minder. Sommige modellen zijn al zeldzaam aan het worden op de verschillende verkoopsites. Daarbij komt nog dat nieuwe leveringen /modellen van Atlas door productie- en transportproblemen op zich laten wachten.

Gr Peter
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 11 okt 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 11 okt 2014, 20:38

De Atlas Tatra T3 rijvaardig maken

De eerste "Atlas" vierasser welke ik van een aandrijving heb voorzien is de fraaie Tatra T3, welke al weer even stond te wachten om zelfstandig te kunnen rijden.

Voor deze wagen heb ik een Leopold Halling C1 aandrijving gebruikt. De wielen en draaistellen hebben dezelfde maat, slechts de spilafstand tussen de draaistellen is ongeveer 3 mm te kort, dat is dus slechts 1,5 mm per draaistel. Hierdoor zitten ze dus iets meer naar binnen, echter dat valt in de praktijk amper op. Het is zelfs zo weinig dat de schortplaten niet hoeven bijgewerkt. De wagen is na inbouw aangedreven op alle vier haar assen, net als in werkelijkheid en rijdt subliem, zelfs door zeer krappe bogen.

Lees voor de complete beschrijving, (inclusief vele foto's) van het motoriseren van deze Atlas Tatra T3 tram:

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/php ... =59&t=6344

Veel ombouw plezier, Peter
Bijlagen
IMG_6519 - HGBTF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 31 okt 2014, 22:59

"Atlas" RET 520 en GETA 73

De Zwitserse firma Atlas Verlag / Editions Atlas heeft het maar goed voor met de Nederlandse (model-)tramliefhebber. Ik mocht maar liefst 2 Nederlandse modellen tegelijk bij de voordeur in ontvangst nemen, en dat voor een bedrag van slechts enkele tientjes voor beide modellen samen, incl. verzendkosten :D

En dat terwijl trammodellen meestal flink aan de prijs zijn, zag toevallig vandaag nog te Rotterdam bij een bekende modelbouwwinkel een Philotrain RET Schinder staan voor een bedrag nabij de E 400,00 en het model zag er werkelijk niet uit.

Deze RET Allan 4-asser ziet er prima uit, mooi interieur en prima afgewerkt. De creme-witte GETA is natuurlijk helemaal een super model, rijk voorzien van details. Deze modellen schreeuwen natuurlijk om rijvaardig gemaakt te worden........

Met vr groeten, Peter
Bijlagen
Atlas tram - HGBTF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 13 nov 2014, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 13 nov 2014, 17:01

Motorisering GETA Arnhem

Met een Halling aandrijving is de motorwagen GETA 73 van Atlas Editions / Verlag voorzien van een goed lopende aandijving op alle vier de assen.
Omdat het grote voorbeeld een wagen is op 1067 mm (Kaapspoor) was dit door de zeer smalle bak nog een hele uitdaging.

Lees het uitgebreide verslag alhier: http://www.spoorforum.nl/spoorforum/php ... 4&start=16

(let op: op deze "previewfoto" van het GETA model zitten de draaistelzijkanten verkeert om !! In de ombouwbeschrijving staan de juiste foto).

Met vr gr Peter
Bijlagen
IMG_4134 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 28 nov 2014, 22:24

De Atlas verlag Berner stoomtram aanhangwagen rolvaardig maken

In dit topic: http://www.spoorforum.nl/spoorforum/php ... 466#p44466 een korte duidelijke beschrijving om de Berner stoomtram aanhangwagen goed rijdend te krijgen op spoorbreedte H0.

Binnenkort on-line: De Rotterdamse RET 520 motorwagen rijvaardig :D

Veel knutselplezier, Peter
Bijlagen
IMG_4142 - SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter » 05 dec 2014, 22:41

Motorisering Atlas Editions / Verlag - RET / Rotterdam 520

Via deze link: http://www.spoorforum.nl/spoorforum/php ... 4&start=16 te lezen de motorisering van de fraaie Atlas RET tram 520.
Voor deze ombouw werd een standaard Halling aandrijving gebruikt, welke zeer soepel rijdt en is voorzien van een aandrijving over 4 assen.

Veel knutselplezier, Peter
Bijlagen
IMG_4152 - SF - ATLAS VERLAG RET 520.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

Plaats reactie