ATLAS Trammodellen

Alles over modelspoor
Fred Hudson

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Fred Hudson »

Goede middag

Al sinds november heb ik geen nieuw trammodel van Editions ATLAS Collections ontvangen. In de folder die ons indertijd toegestuurd werd stonden modellen afgebeeld die (nog) niet geleverd werden zoals de San Fransisco Cable Car, de Motrice Type 500 van Parijs en een tram van Lissabon. Werd de reeks stopgezet of is er vertraging opgelopen? Weet iemand op dit forum er meer over?

Groetjes uit Antwerpen

Ik wil graag even melden dat het stopzetten van de zendingen te wijten was aan het terugsturen door De Post, buiten mijn medeweten, van een zending. Dankzij de hulpvaardigheid van de klantendienst werden de zendingen ondertussen hernomen!
Laatst gewijzigd door Fred Hudson op 13 mar 2015, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter »

Zelf heb ik geen abonnement op deze serie, ik heb de modellen veelal rechtstreeks gekocht in Hong Kong, voor een heel net prijsje met gratis verzenden.

Qua land is Atlas Verlag / Editions Atlas erg verschillend met verzenden, in Duitsland hebben ze ondertussen al een flinke hoeveelheid ( 27 ) van de aangekondigde modellen ontvangen, Nederland loopt daar wat in achter.
Maar volgorde en frequentie is dus per land erg verschillend, waarbij ik bang ben dat enkele wel aangekondigde modellen misschien nooit zullen worden uitgebracht.
Natuurlijk kan je altijd even een mailtje zenden aan de Belgische Atlas ter info.
Staan er ook op je persoonlijke Atlas accound geen te leveren modellen meer aangekondigd ?

gr Peter
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 07 feb 2015, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter »

Atlas Verlag BEB Birseckbahn "Valutawagen"

Via deze link een beschrijving hoe deze leuke Zwitserse 3-assige tram te motoriseren:

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/php ... 4&start=16

Volgende tram van Atlas Verlag / Editions Atlas welke van een aandrijving voorzien wordt: de Brussel 5001

Veel knutselplezier, Peter
Bijlagen
IMG_4108SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter »

In februari 2015 aangekondigd en nu al ( :P ) on-line.....

De motorisering van het Atlas trammodel van Brusselse motorwagen 5001.
Deze fraaie en heel goedkope wagen verdient het niet om levenslang op een sokkeltje te staan. Na het inbouwen van een Halling aandrijving heb je voor relatief weinig geld een heel mooie en goed rijdende tramwagen.

Omdat ik alhier slechts kleine fotos kan plaatsen, staat deze beschrijving voor de duidelijkheid elders:

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/php ... 4&start=32

Veel knutselplezier, Groeten Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter »

Motorisering van de Atlas Scandia Kopenhgen 437 is on-line:

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/php ... 854#p47854
Bijlagen
IMG_5428.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter »

Atlas HTM PCC 1024

Helaas is de Editions Atlas gestopt met het uitleveren van nieuwe types trams. Maar geen probleem voor de modelbouwer, dan bouwen we er gewoon zelf een uit een Atlas model.
Voor deze verbouwing wordt gebruik gemaakt van een Belgische PCC NMVB 10409, welke een in flinke verbouwing veranderd gaat worden in een HTM 1024 van de Haagse Tramweg Maatschappij.

Ombouw van de rijtuigbak

Op foto 1 is de zaag erin gezet en is er geen weg meer terug. Omdat de HTM 1024 korter is dan de NMVB wagen moet er één raam verwijderd worden om de juiste indeling te krijgen. Het beste gaat dit door op deze wijze te doen waarbij opgelet moet worden dat het raam uiteindelijk dezelfde grote weer krijgt, anders gaat het glas er niet meer in. Tevens worden de deuren uitgezaagd, en kleine stukjes van de bak, voldoende om de deuren iets te kunnen opschuiven
Hierna gaan voor- en achterzijde in de "Blue Wonder" en na een nachtje weken is alle verf er zo afgeborsteld.

Op foto 2 zijn de kale bak gedeeltes weer netjes met elkaar verbonden (4). Op het dak wordt de grote luchtinlaat (1) geplaatst, de kleine luchtinlaat (2) naar achteren verplaatst, de achterdeuren (3) met ruimte ertussen teruggeplaatst, de ruimte boven de draaistellen (5) dichtgemaakt, de voordeur teruggeplaatst, welke nu verder naar voren is geplaatst en tot slot de frontlamp (7) flink ingekort.

Op foto 3 zien we de aanpassingen aan de achterzijde, remlichten verwijderd, trekhaak aan de bufferbalk aan gebracht (natuurlijk ook aan de voorkant) en let ook even op de zeer fraaie BBC stroomafnemer welke deze trams in het begin hadden.

Op foto 4 de tram in ruwbouw gereed. Aangebracht zijn de reclame planken op het dak, de bermlampen op de voorzijde, de ventilatieklep voor de bestuurder, de lijnnummerfilmbak en links daarvan de bel, antennes op het dak en niet onbelangrijk voor de "looks van een echte PCC" het wat vreemde dichte gedeelte links naast de frontruiten.

Op foto 5 de wagen na de schilderbeurt, waarbij bij de voordeuren helaas iets fout is gegaan in de afmeting van de voordeuren, dus de zwarte rubberranden aldaar moeten nog even over........

--> Nu de bak van de tram klaar is, kan er worden begonnen worden met het maken van een aandrijving, en de verdere afwerking van de tram, meer hierover in de volgende update ;)

Veel knutselplezier, Peter
Bijlagen
IMG_6988-SF.JPG
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 26 dec 2016, 11:03, 5 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ATLAS Trammodellen

Bericht door Meesterpeter »

HTM 1024
Bijlagen
IMG_6995-SF.JPG
IMG_7906-SF.JPG
IMG_7901.JPG
IMG_7905.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie