Mijn eerste treinbaan

Alles over modelspoor
Plaats reactie
Dr_Hippo
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2021, 11:30

Mijn eerste treinbaan

Bericht door Dr_Hippo »

Beste allemaal.

Eindelijk ga ik aan mijn eerste treinbaan beginnen!!!
16 Jaar geleden kocht ik mijn eerste 2 locs. En tot hier toe heb ik er enkel uren naar gekeken. simpelweg omdat ik er de plaats niet voor had.
Ondertussen is mijn grote zolder vrij en kan ik er aan beginnen. Helaas heb ik in mijn vriendenkring niemand die dat ook doet dus ben ik beginnen snuffelen op het net maar ik kom er niet helemaal uit. Dus ik kom hier om enkele hints vragen.

De 2 locs die ik heb zijn beide van Marklin en hebben een MFX decoder. Het gaat over de BigBoy2012 en de Mikado.
Ik veronderstel dat ik dan direct naar de 3 rail oplossing van Marklin moet gaan.

Het volgende is de central station. Blijkbaar bestaan er nu ook niet Marklin stations die op een 3rail baan kunnen. Na wat uitzoekwerk gaat het meestal tussen de ESU en de Marklin Central station 3. Het internet verteld me dat de ESU traag werkt met MFX decoders en dat de MFX plus niet ondersteund worden. Wil dit zeggen dat ik dan toch best voor de Marklin CS3 moet gaan?
En wat zijn merken die ook locs hebben ( bij voorkeur amerikaanse steam en diesel ) die op een marklin 3 rail kunnen.

Na enige tijd wil ik dan ook computergestuurd werken maar ik wil niet te groot beginnen dus denk ik van start te gaan met enkel een central station.
Dat brengt mij bij de laatste vraag. Aangezien ik geen ervaring heb met een layout maken wil ik daar ook niet in de val lopen en klein beginnen en het flexibel maken voor uitbreidingen. Er is zoveel info en 1001 meningen dat ik even niet weet waar nu best te beginnen. Enig advies is hier ook welkom.

Alvast bedankt voor de Tips.
Stijn
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Mijn eerste treinbaan

Bericht door stijn »

Hallo Stijn,

Ik heb zelf een Ecos2 en rij zowel met oude Motorola, MFX en DCC decoders. Ik merk geen problemen.
Maar ik durf je geen advies geven.

Tegenwoordig worden de meeste Europese modellen zowel in 2-rail als 3-rail uitgebracht. Voor Amerikaanse weet ik het niet.

Aan m'n antwoorden heb je waarschijnlijk niet veel, maar ik kan je het volgende forum aanraden: https://forum.3rail.nl/index.php
Daar zit denk ik het meeste expertise rond 3-rail.

Groetjes,

Stijn
Plaats reactie