Koppeling tussen twee modeltreinen

Alles over modelspoor
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Koppeling tussen twee modeltreinen

Bericht door VDL Sitea »

Ah ok, bedankt voor de linken.
Dus met andere woorden, om ze digitaal te laten rijden of in treinschakeling is er een "hele gedoe"
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Koppeling tussen twee modeltreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat hangt een beetje af van het vertrekpunt, als er nu nog "analoog" wordt gereden dan is het een hele omschakeling, jawel. Flink wat werk EN flink wat centen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Koppeling tussen twee modeltreinen

Bericht door stijn »

Bwa, als je analoog wil rijden op een ovaal zonder seinen etc. zou het moeten kunnen 100% identieke stellen aan en elkaar te koppelen en samen te laten rijden.

Vanaf dat je dan nog wat complexiteit zoals een sein wil toevoegen zal je ofwel voor digitaal ofwel voor een dummy treinstel moeten gaan.
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Koppeling tussen twee modeltreinen

Bericht door VDL Sitea »

stijn schreef: 26 apr 2023, 13:21 Bwa, als je analoog wil rijden op een ovaal zonder seinen etc. zou het moeten kunnen 100% identieke stellen aan en elkaar te koppelen en samen te laten rijden.

Vanaf dat je dan nog wat complexiteit zoals een sein wil toevoegen zal je ofwel voor digitaal ofwel voor een dummy treinstel moeten gaan.
Analoog is gwn met de controler (of besturings element) van de trein zelf?
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Koppeling tussen twee modeltreinen

Bericht door stijn »

mmm... met welk systeem rij je eigenlijk?
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Koppeling tussen twee modeltreinen

Bericht door VDL Sitea »

Dat is het juist, moet (nog) beginnen in het modeltrein wereld.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Koppeling tussen twee modeltreinen

Bericht door jan_olieslagers »

VDL Sitea schreef: 26 apr 2023, 13:25
stijn schreef: 26 apr 2023, 13:21 Bwa, als je analoog wil rijden op een ovaal zonder seinen etc. zou het moeten kunnen 100% identieke stellen aan en elkaar te koppelen en samen te laten rijden.

Vanaf dat je dan nog wat complexiteit zoals een sein wil toevoegen zal je ofwel voor digitaal ofwel voor een dummy treinstel moeten gaan.
Analoog is gwn met de controler (of besturings element) van de trein zelf?
Let op met afkortingen, en let bovenal op met het woord "gewoon" - wat voor de ene gewoon is, is dat niet noodzakelijk voor iemand anders.

Met analoog wordt bedoeld: zoals het in mijn lang vervlogen kinderjaren ging, een transformator die een regelbare spanning op de sporen zet, en alle treinen die deze spanning binnenkrijgen reden overeenkomstig snel of traag. Men kan de baan dan opdelen in segmenten die wel of niet stroom krijgen van de transformator, of zelfs van meerdere transformatoren.

Een digitale baan voert daarentegen permanent voedingsspanning op de rails, en daarbovenop stuursignalen die worden gedecodeerd in locs, wissels, overwegen, en wat nog al niet. De stuursignalen worden gemaakt door de centrale, de voedingspanning komt van een zgn. booster; als ik het goed begrijp zit er in bijna alle centrales reeds een eerste booster ingebouwd, en voor een simpele baan volstaat dat ook. Zo is het in het linkse plaatje van het wikipedia-artikel. Het rechtse toont een complexere baan, met extra boosters.

Zelf heb ik geen practische ervaring sedert een jaar of vijftig :) maar ik heb hier nog ergens een hoop legotreinen waarvoor mijn kleinzoons te groot geworden zijn. Een dezer ga ik daar eens DCC op implementeren, of iets in dier voege, puur voor de lol. Weliswaar zal dat nog niet voor morgen zijn, nog zat andere projecten op stapel.

Om van nul te beginnen zou ik van harte aanraden om gelijk voor iets digitaals te gaan, vroeg of laat komt men daar toch op uit, alle geld dat men uitgeeft aan "analoog" is (op termijn) weggesmeten. En overweeg N-schaal, dat is nog amper duurder dan de traditionele HO, en men krijgt flink wat meer spoor op evenveel vierkante meters. Wel is er in HO meer keuze van treinmateriaal, relevant voor wie bv. een realistische "Belgische" baan wil opzetten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Koppeling tussen twee modeltreinen

Bericht door Meesterpeter »

stijn schreef: 26 apr 2023, 08:05
Bepaalse digitale centrales zoals Ecos laten ook toe in dubbeltractie te rijden.
Zelfs met een heel simpele Piko Light Controller kan dit zeer eenvoudig. Wel bij beide digitale locs alle CV waardes qua aansturing hetzelfde zetten.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie