Tijdperken en hun zin en onzin ..

Alles over modelspoor
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Tijdperken en hun zin en onzin ..

Bericht door msts.be »

Ik wil eens een vraag stellen over de zogenaamde "tijdperken".Zoals we weten zijn er 5 officiële tijdperken , dus van tijdperk I tot tijdperk V.

We zullen even ook wat jaartallen op de tijdperken plakken :

- Tijdperk I : 1830 tot 1920 (begin van de spoorwegen tot samensmelting van de Länderbahnen)
- Tijdperk II : 1920 tot 1949 (DRG tot einde WO II)
- Tijdperk III : 1950 tot 1969 (heropbouw na WO II , invoering UIC-nummering)
- Tijdperk IV : 1970 tot 1989 (introductie van IC , afschaffing TEE , nieuwe kleuren en materiaal)
- Tijdperk V : 1989 tot nu.

Ik heb even voorlopig de Duitse tijdperken geschetst , want blijkbaar worden de tijdperken in de Duitstalige landen anders gezien dan in de andere Europese landen.Zo hebben we het fameuze tijdperk VI , waar ik het over wil hebben ..

In Duitsland nemen sommige fabrikanten (Roco :|) namelijk het zesde tijdperk aan als het tijdperk waarin we nu zitten.Als we dit moeten schetsen , dan zou volgens Roco tijdperk V lopen van 1989 tot 2000 , wanneer de privatiseringsgolf in Duitsland opkwam en wanneer de befaamde ICE-liverij voor DB IC-rijtuigen geïntroduceerd werd ..

Maar wie bepaalt wanneer er zo'n nieuw tijdperk komt en hoe ze ingedeeld zijn ? Van tijdperk I tot IV zijn ze redelijk dezelfde , maar over tijdperk V is er blijkbaar wel betwisting mogelijk .. Zelfde dat de Duitsers hun tijdperken nog onderverdelen tot c en d , terwijl er telkens maar 2 officiële onderverdelingen zijn : a en b.Nu zitten we feitelijk in tijdperk Vb , tijdperk Va liep van 1989 tot 2000.Vb houdt dus de talloze privatiseringen in in Europa.Sommigen durven al zelfs van een tijdperk Vc spreken met de invoering van de landencodes..

De reden dat tijdperk VI al begon bij de samenvoeging van DB en DR in DB AG is nog zo'n fameuze fabel :roll: :evil:
Ok , akkoord dat 1994 wel een scharnierdatum was maar NIET geleid heeft tot de start van een nieuw tijdperk of tot een onderverdeling van het bestaande tijdperk.. :roll:

Je ziet , een heel rommeltje waar feitelijk geen standaard is.NEM ? Tja , blijkbaar toch niet alles .. :roll:
Plaats reactie