wissel of gelijkstroom?

Alles over modelspoor

Welke type materieel heb jij?

ik heb wisselstroomtreintjes
19
34%
ik heb gelijkstroomtreintjes
32
57%
ik heb beide soorten
5
9%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Keldertrapken

Bericht door Keldertrapken »

Ik rij met H0 gelijkstroom, digitaal (Intellibox).

Ik heb enkel Belgisch materieel, en dit van allerlei soorten:
diesellocs, elektrische locs, elektrische treinstellen, motorwagens, en 1 stoomloc :)

Voordeel van gelijkstroom is dat deze locs gemiddels 25 euro goedkoper zijn, en het landschap niet gestoord wordt door die 3de rail :?

Het meest gebruikte systeem (digitaal) is DCC, alhoewel je met de Intellibox ook Motorola enzo kan sturen...

Sporen zijn van Fleischmann, de Profi Rails.

Op mijn baan is er een volledig werkend Belgisch seinenstelsel! :D , digitaal gestuurd dmv het programma Railroad & Co van Freiwald.
Bijlagen
De 4506 in Barve-Haut
De 4506 in Barve-Haut
PICT0496.jpg (105.51 KiB) 8946 keer bekeken
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Analoog DC HO Belgisch tijdperk III (zoals zovelen) 8)
Echter met een eigen-ontwerp automatiseringssysteem, vééél andere zelfbouw, ... de baan is echter nog niet in de afwerkingsfase :cry:
Mijn vorderingen zijn "te bewonderen" op mijn website :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik stel dus vast da er overwegend in 2 rails systeem gereden word :-) door de meesten
Dusty

Bericht door Dusty »

Ik doe in Zwitserse gelijkstroommodellen, en ben nog steeds op zoek naar enkele SBB-diesels... :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ha zo dan zijn we hier al met drie die intresse hebben in zwitserse treinen :-)
M1

Bericht door M1 »

Doe ik moeilijk als ik zeg dat ik tweerail rij?
Digitale spanning kan ik niet aanvinken, maar ik heb toch de juiste gedachtengang gevolgd hoor :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe tweerail = gelijkstroom, digitale spanning bestaat ni in modelbouw, digitale info wel :-) de spanning is liefst zo constant mogelijk bij gelijkstroom he, kwestie van schokken te vermijden :twisted:
Swiss

Bericht door Swiss »

Wisselstroom, voornamelijk M*, maar soms ga ik ook even "vreemd".
Verzamel vooral de Zwitserse 460-werbeloks en de moderne sneltreinen (ICE 1, 2, 3, Thalys, TGV, ...). Sinds m'n verhuis een jaar geleden komt het rijden er echter niet meer van, en staan ze opgesteld in een aantal vitrines.
Hopen dat er snel beterschap komt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

aaah nog ne re460 liefhebber :-)
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

ik zit in de modelspoorclub pacific, hier in wervik, en ze hebben me DC aangeraden.
ik ben dus een DC'er en heb enkele modellen, maar verkoop er een deel van, omdat ik ze niet/amper gebruik en ik ze dan toch beter kan wegdoen. dan kan ik ook wat met dat geld doen, een nieuwe kopen bijvoorbeeld 8) en ik rij digitaal (voor alle duidelijkheid)
Mister1736

Bericht door Mister1736 »

Heey,

Ik heb Wisselstroom model in schaal H0 en dan heb ik materieel uit 8 verschilende landen :D.

Marcel
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

al mijn h0 buitengegooit !!!

ik ben gaan N'en, veel mooier
Mister1736

Bericht door Mister1736 »

5307 schreef:ik ben gaan N'en, veel mooier
Maar goed dat smaken verschillen ;).

Marcel
Dick

Re: wissel of gelijkstroom?

Bericht door Dick »

Ik rij al 40 jaar gelijkstroom, heb pas mijn baan afgebroken en ben begonnen met een nieuwe baan zonder bovenleiding. Een denkbeeldig grensstation rond 1969 in Duitsland met nog veel stoom, waar ook de NS en NMBS komen. Ik houd me echter niet al te sterk aan die periode, een beetje smokkelen moet kunnen.
Mijn laatste dieselaanwinst is deze, eindelijk gevonden op marktplaats. Ik heb ook het metalen model van Fleischmann, maar deze van Roco is echt fantastisch mooi en vooral zeldzaam.
Afbeelding
Plaats reactie