PC gestuurde modeltreinen

Alles over modelspoor
Plaats reactie

Goed idee ?

Geweldig! Ik doe mee
6
29%
Tof, ik zou het wel gebruiken in mijn baan
1
5%
Mocht het echt goed zijn, zou ik het gebruiken
5
24%
Terug alle decoders ombouwen? Zot!
2
10%
Ik blijf liever bij mijn systeem
7
33%
 
Totaal aantal stemmen: 21

SIMPY.be

PC gestuurde modeltreinen

Bericht door SIMPY.be »

Beste

Verleden jaar heb ik mijn lego trein via pc digitaal aangestuurd; dit was voor mijn GIP. Het concept werkte (om ook meerdere treinen aan te sturen) maar is lang nog niet af.
Nu zou ik graag met de vergaarde kennis, een meer reëel project opstarten om met behulp van modules of dergelijke de gewone HO treinen te digitaliseren. En dit in een "open source" project waar iedereen zijn bijdrage aan kan doen, zijn eigen wensen kan aan toevoegen, en die zelf te maken is (goedkoper).
Nu vraag ik me af wie goesting heeft om mee te werken. En/Of hier nood aan is. Er bestaan wel al paketten, en digitale banen. Door dit moet alles terug aangepast (andere decoder) worden. Maar wegens "open source" zou je zelf alles naar je hand kunnen zetten.
Het project zou in 3 grote stukken verdeeld worden (is fysisch ook ongeveer zo)
> De Computersoftware (C#.NET of VB.NET waarschijnlijk)
> De Interface PC<->Trein (Moeilijkste deel, voeding + bidirectionele databus op 2 rails krijgen!)
> En de decoder in de loc (een PIC microcontroller en wat elektronica)

Groeten
Simon
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Geen/Weinig interesse blijkbaar.
Zal zelf wat engeneeren. Die bidirectionele databus+voeding op 2 rails is echt niet te doen. Ik zal hem unidirectioneel maken, en voorzien voor enkel een acknowledge voor de treinen, anders ben ik bij 10 jaar nog bezig!
Onderaan de treinen zal ik een infrarood LED voorzien, en dan op de baan zal ik verschillende IR transistors voorzien, zodat de computer kan zien waar zich momenteel treinen bevinden (en eventueel ongevallen kan voorkomen).
IR lijkt me goedkoper en veiliger dan magneten en reed contacten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

vraag het me nog eens als ik over 5 jaar afgestudeerd ben in elektronica ofzo :P
Wover

Bericht door Wover »

5 jaar pas :P Voor industrieel ingenieur dan ofwa?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Ik volg burgerlijk ingenieur en over 2 maand zit men eerste jaar erop, maar ik vrees dat ik het niet haal op de normale 5 jaar :oops:
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Voor mij is antwoord 3 gelijk aan antwoord 5, maar om de nuance aan te geven heb ik 3 geantwoord.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

hoe hebt ge da eigelijk bij uw lego-treintjes gedaan want da interesseerd mij wel :P
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Shrek schreef:hoe hebt ge da eigelijk bij uw lego-treintjes gedaan want da interesseerd mij wel :P
Check mail :)
Plaats reactie