MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Alles over modelspoor
TECHWIL

MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door TECHWIL »

Het Duitse tijdschrift BUSINESS-ON.DE schrijft :
TRADITIONSFIRMA MÄRKLIN
Modelleisenbahnhersteller Märklin steht vor der Insolvenz
Rhein-Main. (bo/ddp.djn). Der Göppinger Modelleisenbahnhersteller Märklin steht einem Medienbericht zufolge vor der Insolvenz. Mit 50 Millionen Euro solle das Unternehmen allein bei der Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) in der Kreide stehen, berichtete die «Wirtschaftswoche» am Montag unter Berufung auf Unternehmenskreise. Die Kredite seien zum 31. Januar ausgelaufen und nicht verlängert worden. Die Banker hätten keine Möglichkeit mehr gesehen, das Unternehmen zu restrukturieren.

Hopelijk toch niet het einde van een modeltreinpionier.
Stevie Wonder

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Stevie Wonder »

Dat zou een serieuze klap zijn voor de modelbouw wereld. :(
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Joris »

Hallo,
Dat zou enorm jammer zijn! Hopelijk vinden ze een overnemer zoals destijds bij Roco...
Vandaga was het blijkbaar hier in belgië ook in het nieuws (radio, kranten teletext,...), wat toch wel beteektn dat het ernstig is...
Laat ons hopen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Stevie Wonder

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Stevie Wonder »

Ze hebben zich voorlopig afgeschermd voor hun schuldeisers. Ze zouden willen verder gaan maar dan in een afgeslankte vorm. Dit nieuws komt net als ze 150 jaar bestaan. Het zou spijtig zijn moest ze net nu de boeken moeten sluiten.
Jean

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Jean »

Märklin rijdt eindstation binnen
Duitse speelgoedfabrikant laat zich insolvabel verklaren

AfbeeldingMärklin hoopt een doorstart te kunnen maken zodat de metalen modelbouwtreintjes niet verdwijnen.
© EPA


Märklin. De naam staat zowat gelijk voor het populairste product van de speelgoedfabrikant: de metalen modelbouwtreintjes. De banken draaiden de geldkraan echter dicht. De kans bestaat dat de fabrikant ermee stopt. Maar Märklin zelf geeft de strijd nog niet op.

De Duitse bouwer van modeltreintjes Märklin had zich zijn 150ste verjaardag waarschijnlijk anders voorgesteld. Het bedrijf verkeert immers in betalingsmoeilijkheden en krijgt geen geld meer van de banken.
De top van Märklin is woensdag naar de rechtbank gestapt om zich insolvabel te laten verklaren, nadat gesprekken met de banken over de verlenging van een kredietlijn van 50 miljoen euro op niets uitliepen.

Märklin zelf geeft de strijd voorlopig niet op. 'We zijn van plan te saneren en de activiteiten voort te zetten', zo verklaarde topman Dietmar Mundil.

Het is niet voor het eerst dat het bedrijf uit Göppingen (Baden-Württemberg) in slechte papieren zit. Drie jaar geleden stond het eveneens op de rand van het bankroet.

Toen werd Märklin gered door een overname door de Britse investeerder Kingsbridge. Er volgde wel een harde sanering. Een deel van de productie ging naar Hongarije en het Verre Oosten en 300 banen werden geschrapt. Daarnaast werden enkele overnames gedaan om van schaalgrootte te kunnen profiteren.

In 2008 kon de modeltreintjesbouwer, ondanks een moeilijke eindejaarsperiode, de omzet wat opkrikken. Toch slaagt het bedrijf er niet in om winst te maken. Kingsbridge kondigde vorig jaar nog aan om de personeelskosten van 50 miljoen euro met zeker tien procent naar beneden te brengen.

De kredietlijn waar nu over onderhandeld werd, moest dienen om de seizoensschommelingen in het werkkapitaal op te vangen. De banken twijfelen echter aan de overlevingskansen van het bedrijf en draaiden daarom de geldkraan dicht. Volgens investeerder Kingsbridge komen ze daarmee terug op eerder gemaakte afspraken, zo zegt de grootaandeelhouder tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt .

Märklin werd in 1859 opgericht als fabriek van metalen speelgoed, en is vooral bekend als maker van modelbouwtreintjes. Op dit moment heeft het bedrijf 700 mensen in dienst.

Het advieskantoor KPMG is nu bezig om een saneringsplan op te stellen voor Märklin. Binnen enkele weken zou duidelijk moeten worden of de treintjesbouwer een doorstart kan maken.


Frederic Petitjean

bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =G68261L91
Stevie Wonder

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Stevie Wonder »

Het zou me verbazen dat ze zo een bedrijf op de fles zouden laten gaan maar langs de andere kant zegt men dat modeltrein liefhebbers een uit stervend ras is. Ik vind dan ook en dit is mijn persoonijke mening dat ze er ook niets aan doen om het voor jongeren een leuke hobby te maken. Als je een start-set koopt om mee te beginnen ben je al een hoop geld kwijt laat staan dat je dadelijk van plan bent om uit te breiden. Daar moet voor mijn part niemand failliet gaan maar de hobby aantrekkelijker maken voor de jongeren en het wat goedkoper maken voor de jongeren.
Stevie Wonder

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Stevie Wonder »

Blijkbaar krijg ik de link niet open. :(
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door FLV-FGSP »

melle

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door melle »

Jippie, gedaan met die dure brol :mrgreen:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door HLE 2302 »

melle schreef:Jippie, gedaan met die dure brol :mrgreen:
weer een reactie die niet echt op iets trekt hé :?

mij personelijk ook niet veel maken, maar mijn decoder, mijn rails komen van marklin, zeer duur maar wel goed van kwaliteit !
en er zijn nog veel andere miniatuurtreinfreaks voor wie dit een ramp is ...

maar Marklïn zal volgens mij nooit verdwijnen :wink:
voor dat bedrijf zullen er wel overnemers zijn, die het hopelijk beter doen da de huidige directie van marklin

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Dietrich »

Wie zegt dat er zomaar overnemers zijn. :) Het is crisis wat betekent dat zulke zaken overnemen niet vanzelfsprekend is, niet altijd even veilig en slim en het is voor bedrijven ook al niet gemakkelijk om aan krediet te geraken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Joris »

Hallo,
In vergelijking met andere modelspoormerken vind ik Märklin belange zo duur nog niet!
En, ja, nu hopen dat er een overnemer wordt gevonden, Roco en Fleischmann hebben er wel een gevonden, nu hopen dat Märklin ook gered mag worden...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Stevie Wonder

Re: MARKLIN TERUG IN PROBLEMEN

Bericht door Stevie Wonder »

Al hoewel ik geen of weinig Marklinn bezit is het niet de vraag of de kwaliteit van het product goed of slecht is. Die is gewoon goed en degelijk en dat is altijd zo geweest. Maar de fout bij Marklinn gemaakt is is de politiek die ze hebben gevoerd. Deze was vooral gefocust op de verzamelaars en niet zozeer op de jongere generatie of modelbouwers waardoor het voor de jongere generatie steeds moeilijker werd om betaalbare aankopen te doen. Maar wat heb je er aan als je als in het werk stelt om de oudere generatie verzamelaars wilt verwennen door steeds dure modellen op de markt te brengen en niets meer doet voor de jongere generatie's. Als ik me niet vergis zijn zei de opvolger van die oudere generatie.
Plaats reactie