Beginnen

Alles over modelspoor
melle

Beginnen

Bericht door melle »

Hallo,

Hoe kan je best met een baan beginnen?
Ik dacht aan het volgende:
  • Met papier een mal maken
  • Een programma als winrail
  • ...
Nu komt dan nog het volgende probleem: AC of DC, een kennis zei me dat je op AC verschillende treinen kon laten rijden; maar heb je dan niet die vervelende "tjoepen" zoals bij Marklin op het spoor?


Mvg,

Melle
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beginnen

Bericht door Steven »

zowel bij AC als DC kan je meerdere treinen laten rijden, tegenwoordig is dit allemaal storingvrij mogelijk met dank aan de digitale systemen die er bestaan. In gelijkstroom is het aanbod iets groter (Marklïn is de enige fabrikant die vanuit de basis wisselstroom aanbied al de rest heeft als basis gelijkstroom, voor schaal HO (1:87))
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Beginnen

Bericht door b-loc »

Wat heeft eigenlijk het meeste voordelen AC of DC,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beginnen

Bericht door Steven »

er is er niet eentje die er boven uitspringt, veel heeft te maken met persoonlijke smaak.
gelijkstroom =
meer keuze aan modellen (wegens meer leveranciers)
zowel vlot analoog als digitaal te gebruiken
nadeel bij maken van keerlussen


wisselstroom =
minder keuze aan modellen (voornamelijk marklin als leverancier, andere modellen zijn wel om te bouwen)
kunnen kortere bogen aan (marklin rijtuigen zijn altijd korter)
geen probleem bij keerlussen.
standaard digitaal geleverd (van toepassing op de meest recente modellen, niet noodzakelijk bij tweedehands)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Beginnen

Bericht door Joris »

Hallo,
Steven schreef: wisselstroom =
minder keuze aan modellen (voornamelijk marklin als leverancier, andere modellen zijn wel om te bouwen)
Dat zou ik relativeren... Mehano, Roco, Ls-M (en afgeleiden), Vi-Trains,... hebben hun gamma ook volledig in AC, naast de DC Varianten.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beginnen

Bericht door Steven »

Bij roco is niet het volledige gamma in AC te krijgen hoor, dat zie je op slag als je de cataloog vastneemt, het aantal pagina's gelijkstroom is overduidelijk dikker dan het aantal pagina's wisselstroom. Ze blijven van nature een gelijkstroommerk.
melle

Re: Beginnen

Bericht door melle »

Wat is het duurste?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beginnen

Bericht door Steven »

Marklïn is standaard wat duurder omdat ze standaard altijd het digitale deel monteren, als je enkel analoog wil rijden is da dus een beetje een zotte kost.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Beginnen

Bericht door b-loc »

Steven schreef:er is er niet eentje die er boven uitspringt, veel heeft te maken met persoonlijke smaak.
gelijkstroom =

nadeel bij maken van keerlussen


wisselstroom =

kunnen kortere bogen aan (marklin rijtuigen zijn altijd korter)
geen probleem bij keerlussen.
Wat zijn keerlussen?
kortere bogen zijn dat dan de straal van bochten die kleiner is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beginnen

Bericht door Steven »

is gelijk een strop he, een enkelsporige lijn eindigt op een lus om de treinen aldus te laten keren.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Beginnen

Bericht door b-loc »

nog een vraagje wat is eigenlijk analoog en digitaal?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beginnen

Bericht door Steven »

analoog = treinen laten rijden door de spanning te regelen
digitaal = de treinen laten rijden door een digitaal signaal te sturen waardoor elke loc (die een individuele dedocer hebben) zal reageren op een commando dat voor hem bedoeld is = snelheid veranderen, koplichten aan en uit, toeters, ..... (hangt van de decoder af)
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Beginnen

Bericht door Joris »

Hallo,
Steven schreef:Marklïn is standaard wat duurder omdat ze standaard altijd het digitale deel monteren, als je enkel analoog wil rijden is da dus een beetje een zotte kost.
Als je met AC rijdt is dat geen zotte kost, ookal rij je analoog. Bij analoog bedrijf neemt de decoder namelijk de functie voor het veranderen van richting op zich. De kost van een relais zou evenveel zijn als die van een eenvoudige decoder...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
inez

Re: Beginnen

Bericht door inez »

Hey allemaal,

Ik heb boven op de zolder een set lima sporen gevonden en ben onmiddellijk beginne bouwen. ondertussen heb ik nog enkele sporen van mehano bijgekocht maar ik vraag mij af welke merken er nog op passen want lima is moeilijk te vinden. Is er ook een modeltrein winkel in de buurt van Heist op den Berg?

mvg
Inez
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beginnen

Bericht door Steven »

er zijn genoeg online stores waar je kan bestellen en ze leveren aan huis per postorder.
Plaats reactie