alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Alles over modelspoor
Plaats reactie
COCOKEN007

alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo Tbs en treinliefhebbers,

ik ben al 30 jaar bezig met treinen en benodigheden . Ook een zeer grote collectie treinen in alle maten en vooral NMBS en FS.
Maar eind de jaren 80 zag ik het al komen , de nieuwe generatie kinderen bleven uit de buurt van de treinen. De prijzen waren nog redelijk maar de nieuwe jeugd had het voor nintendo en andere comp games.
In mijn favoriete winkels van treinen zag je ook geen kleine kinderen meer en toen ik eind 1999 ging praten met de winkeliers hoorde je dat de jeugd van de jaren 80 niet binnengingen.
Toen ben ik met mn vader gaan filosoferen en komen we tot besluiten:.
1) De prijzen hoe dat ze er nu voor staan zijn veel te duur.Niet alleen tijdens de crisis maar ook er voor.
2) De gewone speelgoedwinkels zoals Dreamland, Fun en Bart Smit hebben geen HO modellen meer , dus het spreekt ouder noch kind de treinen aan.
3) Veel mensen wonen in een appartement, je moet toch een kamer bezitten om een mooie tafel te kunnen maken
4) ondanks dat er tegenwoordig veel comp mogelijkheden zijn in onze treinenbranche met geluiden en andere blijft de prijs van die componenten heel duur.
5) sorry dat we moeten besluiten dat onze hobby binnen 20 jaar zal ophouden en alles wordt antiek.
6) ik heb een jongen van 5 jaar en hij is er ook van gebeten, gelukkig. Maar ik kan hem wel een wagon laten kiezen voor een goede prijs maar een loco kost gauw 200 a 300 Euro.
Als ik dat omzet in speelgoed gaat hij met vele dozen buiten, zeker weten.
7) De merken zoalsMarklin , roco, jouef , lima enz hadden beter de jeugd blijven aanspreken en niet doen alsof hun trein nooit kon ontsporen want nu zijn bijna alle grote merken over kop gegaan.
COCOKEN007

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door COCOKEN007 »

deel 2.
8) Alle detaillering aan de locos en wagons is dat echt nodig. Sommige locos kun je niet meer vastnemen, dit deel eist ook een van het meer kosten van het model al worden alle treine gemaakt is China waar de loonkost laag is, raar hé.

9) zelfs de redacteur van Spoorwegjournaal heeft gezegd dat de grote speelgoedbeurs in Nurnberg waar alle merken staan van treinen alleen maar vergrijzing zag en geen jeugd.
Dat is het gevolg wat er nu aan het gebeuren is

Opmerking Marklin: De nieuwe manager van Marklin had gezegd dat hij de prijzen van Marklin niet ging verlagen en dat de consument hun crisis ging betalen.
Dat zag je goed aan de prijzen 6 jaar geleden kocht je een loco nog aan 200 Euro , nu diezelfde loco gemiddeld 300 a350 wel met laatste nieuwe decorder erbij . Leuk he.
Gevolg het grootste merk van de wereld in faling. Wie had dat 20 jaar geleden gelooft.
Sorry voor de lange tekst maar ik vind het interessant om het even te melden.
COCOKEN007

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door COCOKEN007 »

deel 3 toch wel positief nieuws ook

A) Het merk Mehano, perfect hoe ze het oplossen. Je kan verschillende versies kopen van het zelfde model , digitaal of niet , dc, ac allerhande mogelijkheden.
De modellen hebben een goede startprijs en de afwerking en kwaliteit mag er zijn
Volgende modellen : 77, 26, reeks 41 (goede prijs en mooie afwerking).

B) Thomas trein: mn zoon en vele andere kinderen vooral jongens op zn school zijn er zot van.Degelijk speelgoed veel fantasie en leuke verhalen op DVD.Perfect
Deze loopt nu stilaan zn einde met gevolg kinderen zullen niet ontstoken worden om verder te doen.( Marklin verkocht een thomas trein aan 250 euro maar alleen in Duitsland en dus veel te duur).

C) De lego treine verkopen ook heel veel maar zijn niet goedkoop maar je kan er van alles mee bouwen en verbouwen. Zeker jongens rond 7 a 8 jaar krijgen er 1

D) D playmobil trein verkoopt ook goed maar de gasten zijn hem snel beu en verkopen 2de hands

E) Hornby trains in Engeland zijn de grootste ter wereld trein producent en verkoper en hebben de beste filosofie. Je kan er haast van alle locos en wagons haast 3 versies van krijgen. De goedkoopste , middelmaat en duurste. Dit systeem werkt perfect en zij hebben
COCOKEN007

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door COCOKEN007 »

deel 4 Hnby

Zij hebben zelf al de europese merken overgekocht zoals Lima , Rivarossi, Arnold, Jouef , allemaal merken die in der tijd iedereen mee begon zoals Lima en Jouef.
Zij bezitten ze allemaal en ook in iedere speelgoedwinkel bouwen ze grote vitrines en kasten om de jeugd aan te sporen om te kopen. Zo zou het hier ook moeten zijn.

F) Wie het nog goed doet is Piko die ook goed betaalbaar is en goede details bezit

G)De familie Fleishmann heeft voor hun 100 jarig bestaan alles verkocht aan een groep, die doen het ook goed maar hoe lang nog.

Zo treinenliefhebbers ik hoop dat we hier nog een tijdje mogen op doorgaan op deze column

groeten

cocoken 007 ( geboren als een treinliefhebber en op mn graf komt er ook een trein erop dat is al afgesproken met mn vrouw Ciao)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door Shrek »

COCOKEN007 schreef: 5) sorry dat we moeten besluiten dat onze hobby binnen 20 jaar zal ophouden en alles wordt antiek.
Ik denk niet dat het zal ophouden te bestaan. Wel zullen de prijzen verder gaan stijgen.
Het resultaat zal zijn dat slechts enkelingen zich een eigen baan kunnen veroorloven. De meeste liefhebbers zullen naar een modelspoorclub moeten gaan om nog enigzins betaalbaar ermee te kunnen spelen.
In een club kan je samenleggen en zo toch het nieuwste model van 400€ aankopen.

Het enige wat misschien nog op grote schaal zou kunnen verkopen zijn standaardsets, bijvoorbeeld een thalys-stel in een baan met 2 wisseltjes. Maar daarmee is de hele markt niet gered.

Hobbies waar je veel tijd moet insteken geraken over het algemeen in de verdrukking. Mensen willen iets dat ze tussendoor even kunnen doen, en na enkele keren willen ze iets nieuws. Een eigen spoorbaan bouwen is niet iets wat je kan doen als je het na 5 maand al beu bent :roll:
Misschien kunnen de modelspoorclubs op deze trend ook wel inspelen op één of andere manier.

De individuele spoorbaan zal dus volgens mij langzaam maar zeker verdwijnen...
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door trainfreak »

Dure locs?
Ga eens naar een beurs ofzo, daar vind je veel modellen aan een zeer betaalbare prijs.
Of kijk eens naar de 'speelgoed'-afwerking van roco
Een tijd geleden kon je de 20 krijgen aan €95 en zelfs minder!
Oja: heb je al eens naar de prijzen van spoor1 gekeken???

Te hoge afwerking?
Dat is toch normaal dat iemand een loc klopt die zo goed mogelijk de echte benaderd?

Over Mehano:
Die 77'ers zijn inderdaad wel niet zo duur.
Maar wel bijna 100% plastiek (relingen plooien direct om of breken zelfs af..)
De reden dat ze zo goedkoop zijn is ook een te hoge productie.
Ze zijn nog steeds te koop, maar zowat iedereen heeft er al één, of zelfs meerdere...

En zoals Shrek al zegt: de individuele baan zal inderdaad verdwijnen.
Ik ken iemand (ik hoop dat hij meeleest) met meer dan 70 locs, en die mens heeft ook geen baan.
Af en toe brengt hij dan iets mee naar de club om enkele rondjes te laten rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door Steven »

Ik heb net het gevoel dat er meer mensen een persoonlijke baan hebben. In mijn vriendenkring ken ik niemand die echt in een club zit. Ikzelf koop roco, bemo, mehano, ls models, Trix, sachsenmodelle, klein modelbahn. Verschillende merken waar je zowel goedkopere als duurdere modellen hebt. Persoonlijk stel ik vast dat uitgezonderd de collectorstukken de prijzen goed meevallen.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door trainfreak »

Ik zit nu in een club waar er toch wel wat mensen zijn die geen baan hebben.
De meesten die geen baan hebben zijn geen modelspoorders maar eerder verzamelaars.
Dus met wat kunnen ze dan naar buiten komen? :wink:

Dat er vergrijzing is klopt ook wel, maar dat is toch normaal?
De kleine gastjes die vroeger een trein kregen, kopen misschien later terug een trein voor hun kinderen..

Eens de jeugd dan wat ouder wordt gaat de hele boel vaak naar de zolder, en jaren later komt de hobby vaak opnieuw naar boven en begint men opnieuw.

En dan nog 1 ding: niet iedereen wil naar buiten komen dat hij ook met treintjes speelt
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door dekooiker »

Op dit eigenst moment heb ik twee locomotieven en enkele wagons.
De locomotieven zijn goedkope dingen, de wagons zijn containerdraagwagens van Mehano en de afwerking is daarbij in orde.
Bedoeling is een statisch gegeven in huis te hebben en helemaal geen baan.
En om nu veel geld te geven aan meer afgewerkte locomotieven...dat is het me niet waard.
Met treintjes spelen doe ik al op het werk en in mijn vrije tijd zou ik me er echt niet mee kunnen bezighouden.
Ieder zijn ding hé.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: alle merken van treinen falen en ik weet waarom!!!

Bericht door Steven »

Hier is het al trein wat de klok slaagt. Modelbouw is dus gewoon een deel van mijn leven, net zoals de grote treinen dat ook zijn. Heb iets meer dan twee locs staan eigenlijk. Doe zowel Belgische als Zwitserse treinen, de baan zelf zal Zwitsers worden afgewerkt. Dit is echter een proces van meerdere jaren bouw(plezier).
Plaats reactie