schaal 1/22

Alles over modelspoor
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

schaal 1/22

Bericht door Steven »

Voor de meeste is deze schaal ook gekend onder LGB (om het met iets bekend duidelijk te maken).
Dit weekend in Utrecht geweest en daar liet mijn RhB passie zich weer heel hard voelen, zeker toen ik de stomer 108 van de RhB in deze schaal te zien kreeg. Jammer van de prijs (1700 euro ongeveer) anders zou je al sneller overgaan tot de aankoop. Met wat zoeken op het internet een filmke gevonden op het internet over dit model, te zien in een tuintje met zomers en winters landschap.
http://modellbahnen.cadosch.org/downloa ... %20540.mov

zijn er hier mensen die deze schaal reeds gebruiken, dan zou ik vragen wat hun ervaringen zijn. Alle info over het gebruik van deze schaal is welkom. Zowel de voor als nadelen (het nadeel = veel ruimte nodig hebben ken ik al ;-)).
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: schaal 1/22

Bericht door trainfreak »

Dat een loc veel kost :P
Op een aanhangwagentje kan je al een baantje opbouwen, maar als je echt iets deftigs wilt heb je inderdaad veel plaats nodig.
Ideaal voor in den tuin
COCOKEN007

Re: schaal 1/22

Bericht door COCOKEN007 »

hoi steven,

zelf heb ik verschillende treinen van LGB .
Ten eerste LGB valt nu onder de vlag van Marklin en de prijzen slaan de pan uit. :evil:
Als je toch nog treinen wilt kopen zou ik zeggen ga naar www.ebay.de en dat is de Duitse ebay. Daar modelbau onderwerp nemen en dan zal je daar LGB tegenkomen. Gemiddeld zo tussen de 50 en 250 pagina's.Alles te koop van LGB en prijzig. :wink:
Er zijn verkopers die hun produkten opsturen naar België en ook West-Europa , dat kan je bij ebay ook terugvinden.
Het enige nadeel is dat een Duitser alleen Duits spreekt en schrijft en dat geeft althans voor mij problemen want Engels en Frans kennen de meesten Duitsers niet
Heb al via 1 Duitser toch al iets kunnen kopen , alles is goed verlopen.
Maar de prijzen zijn scherp. :)
Anders is LGB en MARKLIN 1 niet meer te betalen althans nieuwe treinen (schandalig gewoon)
Zeker dat LGB meer gebruikt wordt om te spelen zowel binnen als buiten en is niet zo goed afgewerkt als Marklin1
Een goed alternatief is PIKO. Zij hebben nu ook de schaal G die rijdt op LGB sporen en zijn prijzig.
De Taurus van Oostenrijk in het rood heb je gemakkelijk voor 210 a 230 Euro
Het DB busje met aanhangwagen heb ik voor 320 Euro en is 1 meter lang
Ga naar de site van Piko en je vindt er alles over.
Greetz
coco
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: schaal 1/22

Bericht door 2012 »

Ik heb ook een RhB krokodil in LGB via ebay en via een vriend een stoomloc + 2 salonwagens, niet van RhB datte. Ook een hoop rails ook via ebay. Moet er nog es over nadenken om hier een baantje in de tuin aan te leggen, das iets voor deze zomer denk ik :lol:
Lucien

Re: schaal 1/22

Bericht door Lucien »

Gegroet, collega's modelbouwers !
Als nieuwkomer op dit forum, zag ik hier toevallig deze rubriek, schaal G = 1/22,5, wat nu juist mijn voorkeur heeft sinds een aantal jaren.
Het treintjes-virus heb ik al van in mijn kinderjaren, maar toen was het hoofdzakelijk schaal H0, waarvan ik nog een grote collectie bezit, maar die nu plaats hebben moeten ruimen voor de grote broers, terwijl ik dan ook in de tuin aan de slag ben gegaan, want dit is wel iets te groot om binnen te leggen, zeker wanneer je houdt van langere gevarieerde trajecten.

Op de aanvankelijke vraag van "Steven", heb ik wel antwoorden, maar waar moet ik beginnen?

Er werd al gezegd, dat (LGB) Märklin nu erg duur wordt en dat is ook heel juist, maar dan wil ik er ook aan toevoegen dat de kwaliteit daalt, en dat is niet erg logisch.
Wat de aankoop betreft, dat is voor ons een enorm probleem, wij moeten noodgedwongen uitwijken naar het buitenland ( bvb Nederland, Duitsland, enz ), waar we dan ook met een beetje geluk betere prijzen krijgen.
Wil je nu bij LGB blijven of ermee starten, zoek dan naar modellen of sets van het vroegere LGB, dus van voor 2006, dan heb je nog de oerdegelijke kwaliteit.
Ik geef nu zelfs de voorkeur aan een mooi, degelijk, occasiemodel dan aan een nieuw model uit de huidige catalogus.
Piko is inderdaad nu één van de nieuw opkomende leveranciers voor G-spoor, voor een matige prijs, ik heb trouwens al enkele modellen in mijn bezit, zowel locs als wagens.
Maar !!! ... toch voel je al dadelijk het verschil in kwaliteit, ook qua rij-eigenschappen.
Wat de afwerking en detaillering betreft, gaan ze in stijgende lijn met hun laatste modellen, maar dat is dan ook ten koste van de prijs.
Voor de kleinere ( kinderen ) is er ook nog Playmobil, dat ook op dezelfde sporen rijdt, dus een fijne manier om ook de kinderen te betrekken bij de hobby.
Verder zijn er nog andere merken waaronder ook Amerikaanse, maar deze bouwen dan ook enkel hun Amerikaans materiaal.

Zelfbouw van locs kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel aan de geschikte onderdelen geraken voor deaandrijving en dat is op dit ogenblik bij LGB-Märklin wel een probleem, er worden bijna geen onderdelen geleverd, wat dus ook een probleem is bij de onderhoud van je eigen materiaal.
Piko levert wel onderdelen, zoals volledige motorblocs, tegen een zeer lage prijs, wat dan wel interressant is om als basis voor een bouwproject te dienen.

Wat natuurlijk ook mogelijk is op deze schaal, is het rijden met "echte" stoomlocs, maar dat is een specialiteit op zich, waar ikzelf niet voor gekozen heb.

Ik zou ook het forum eer willen aandoen, met Belgisch materiaal, maar dat is slechts bij mondjesmaat te vinden en dan swingen de prijzen ook meestal de pan uit !

Zo, als introductie kan dit al tellen, hebben jullie nog vragen, laat maar komen !

Lucien
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: schaal 1/22

Bericht door wattman »

Wel mooi spul. Ik weet nog goed dat een lagere schoolkamaraad zo rond 1975 een collectie rails en twee wagonnetjes had staan op zijn kamer. Ik weet echter niet of hij veel meer heeft kunnen lospeuteren van zijn ouders. Want... inderdaad... prijzig. Spijtig om te lezen dat de geleverde kwaliteit is gedaald.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: schaal 1/22

Bericht door stefanic »

Hier een topic op het forum van Modelspoormagazine over een LGB-baan nabij Heist-o/d-Berg die we een tijdje geleden bezochten:
http://www.modelspoormagazine.be/newfor ... C_ID=10723

Een voorbeeld van hoe een tuinproject ook zeer indrukwekkend en toch (relatief) low-budget kan zijn. Op deze baan kan een RhB-treintje zich prachtig door een landschap bewegen. En dit is low-budget (maar wel veeeel onderhoud... vooral aan de natuurlijke elementen: snoeien, maaien).

Ik wil daarom toch ontkrachten dat een baan in een grote schaal automatisch duurder is dan een baan in HO of N (of wat dan ook).
Als je een bepaald HO-project op dezelfde wijze en met dezelfde treinen wil uitvoeren in schaal I zal je 't inderdaad serieus voelen in de portemonee. Maar ik denk dat dit niet voor iedereen de bedoeling is (alleen al de ruimte die je nodig hebt...)

In HO kost een nieuwe loc tegenwoordig ook 200EUR of meer. Maar je hebt ook topstukken waarvoor je het 10-voudige betaalt.
Net zo in schaal I of LGB: je vindt locs voor de prijs van een HO-loc (maar ook prachtige stomers en grote e-locs voor het veelvoudige)
Gisteren heb ik een nieuwe Marklin V260 1/32 gekocht voor 250EUR. Liever dat dan een type 60 of 61 in HO, die bijna evenveel kost...
Vergelijk de smalspoorlocs van LGB eens met dezelfde (maar veel kleinere) Bemo smalspoorlocs qua prijs?
Velen hebben 10-tallen HO-locs op hun baan en/of in de kast staan. Voor de waarde daarvan kan je waarschijnlijk wel enkele LGB-locs kopen, ook een toploc uit de duurdere prijsklasse.

In HO rij je graag met een sleep van 15-20 goederenwagens. In I of LGB neem je genoegen (of: KAN je genoegen nemen...) met enkele wagens. Vergelijk de prijs in aankoop van beide treinstammen...
En spoormateriaal hoeft niet perse veel duurder te zijn dan HO-materiaal. Zoals bij elke schaal heb je diverse merken en prijsklassen.

Tot slot een bedenking wat betreft Piko:
Piko levert tegenwoordig inderdaad een paar prachtmodellen (Taurus, Schienenbus,...) maar helaas in 1/22. Vergelijk de prijs van de schienenbus eens tussen spoor I en LGB. Wat een verschil! Bestaat een Taurus (in 't echt) voor smalspoor? Een schienenbus mogelijk wel. Hopelijk herneemt Piko zijn initiatief om dergelijk materieel ook voor normaalspoor (1/32) uit te brengen. En tegenwoordig vind je inderdaad (klein)-fabrikanten die ook Belgisch materiaal leveren... voor LGB smalspoor... Type 80, goederenwagens,... Ik vraag me echt af waarom zij zich -enkel- op 1/22.5 concentreren en niet op 1/32. Niet dat ik de LGB-rijders dergelijke modellen wil ontzeggen, maar waarom dan OOK niet voor de juiste spoorbreedte ontwikkelen.

Lucien, jij zal misschien mijn mening niet delen. Jij bent dan ook iets grootschaliger bezig (ik laat het aan jou om een en ander hier te delen met de gebruikers) dan de plannen die ik heb en die niet voor de tuin bedoeld zijn. 't Zijn gewoon verschillende manieren om met de grote schalen bezig te zijn.
spoorwegrealist
Lucien

Re: schaal 1/22

Bericht door Lucien »

Stefanic, maak je geen zorgen, ik sta open voor elke persoonlijke mening of idee, dat moet kunnen !
Moesten we allemaal in dezelfde richting denken, dat zou pas een probleem worden voor de verkopers en merken.
Wat die prijzen betreft, geef ik je ook gelijk, je moet gewoon zelf bepalen wat je wil en hoever je wil gaan.
Elke droom kan verwezenlijkt worden, niet overdrijven en vooral niet overhaasten.
Ik had al van kindsbeen af het idee om met grotere treinen te beginnen, eventueel in de tuin
LGB stond toen nog in zijn kinderschoenen en ik beschikte niet over de financiële middelen.
Wanneer ik nu bekijk, wat ik al heb kunnen opbouwen, wel dat was in mijn stoutste dromen nog niet aan bod gekomen, dus ik mag zeker niet klagen, alleen is het wat later gekomen.
Maar nu heb ik ook meer vrije tijd, die ik erg nuttig kan besteden.
Mijn bedoeling is ook altijd geweest om met een minimum aan middelen een maximum aan resultaten te boeken en al zeg ik het zelf, dat is me al aardig gelukt.
Gebouwen, bruggen e.d. maak ik volledig zelf, zodat ik hier ook heel wat euro's kan besparen.
Het rollend materiaal is iets omslachtiger, maar ik heb al enkele proefjes gemaakt van goederenwagens en dat valt best mee, voor een volledige loc, zijn er wel ideeën maar dat moet nog even wachten.

Piko die geen Spoor I materiaal maakt en nu ook normaalspoor-materiaal bouwt in plaats van smalspoor, zoals LGB ? ... naar mijn mening is dat heel éénvoudig te verklaren !
Piko heeft al bij een aantal projecten in het verleden samengewerkt met LGB om enkele goedkopere (speelgoed) modellen te produceren, om zo ook de jongere generatie aan te trekken, zoals de Toytrain en de éénvoudige copij van de Duitse ICE hoge snelheidstrein, die dan onder de naam van LCE werd gelanceerd.
Vandaar dat Piko dan ook niet direct voor concurrentie gaat zorgen voor LGB, maar wel voor een aanvulling, normaalspoor i.pl.v. smalspoor.
(De Taurus is enkel voor normaalspoor gebouwd alsook de railbus die Piko uitbrengt ...er bestaan wel railbussen voor smalspoor, LGB had er zelfs ééntje, maar die hebben wel een ander model ).
Vandaar ook dat Piko de keuze van LGB heeft overgenomen, treinen voor binnen en buiten in schaal G ( 1/22,5).
Spoor I, wat door Märklin ook wel gepromoot werd als tuinspoor voor de kinderen, maar er nooit echt voor gebouwd werd, kwam dus niet in aanmerking bij Piko.

Wat er nu gaat gebeuren is nog af te wachten, ikzelf en nog vele andere collega's krijgen de indruk dat Märklin ( LGB) niet van de grond komt, bijna geen nieuwigheden, alleen kleurvariaties, moeilijkheden bij de leveringen, geen onderdelen verkrijgbaar en dat dan samen met de hogere prijzen en de mindere kwaliteit, dat belooft niet veel goeds voor de toekomst en daar kunnen andere merken misschien wel gebruik van maken, zoals Piko bvb.
Lucien

Re: schaal 1/22

Bericht door Lucien »

Waarom heb ik Schaal G - LGB (1/22,5) verkozen boven Schaal I - Märklin.
Wel ik ben daar heel eerlijk in :
Verschillende jaren heb ik samengewerkt met enkele collega's, die echt bezeten waren van Spoor I - Mârklin.
De eerste kocht echt alles wat er nieuw op de markt kwam, zijn laatste frank ging naar zijn treinen en ik heb samen met hem een grote modelbaan opgebouwd.
De tweede had ook al een aardige collectie, maar was niet in staat om zelf een baan te bouwen, zodat ik voor hem uiteindelijk een volledige, tamelijk grote baan heb gebouwd, van A tot Z.
Hier heb ik dus heel veel ondervinding kunnen opdoen, terwijl wij ook voor problemen kwamen te staan, die zelfs geen oplossing kenden. :(
Na deze ervaringen stond mijn besluit vast, dat mijn baan nooit Spoor I- Märklin zou worden.
(Nadien, met mijn LGB, kwamen deze problemen niet voor of werden zonder problemen opgelost )

Lucien
argilla

Re: schaal 1/22

Bericht door argilla »

Ik rij in de tuin met 1/29 aristocraft ( 45 mmm spoor)
Dit zijn uitsluitend USA modellen , die ik ook daar bestel, Gezien de wisselkoersen zijn ze voordeliger ( heel wat zelfs ondanks de portokosten) dan ze hier op de EU markt ( via duitsland) te moeten bestellen en betalen,
Prachtige modellen oersterk, degelijk afgewerkt en doen niet zo plastikerig aan als LGB ( sorry hoor LGB rijders gewoon een vastelling van mij, heb ook enkele LGB locs)
Perfecte na-service (, alle onderdelen zijn los te verkrijgen met een duidelijke ( engelstalige) handleiding.)
In de winter met sneeuw is het een plezier een dubbele SD-40 een sneeuwploeg te zien voortduwen,
Als rails gebruik ik de inox rails ook van hetzelfde merk, Deze hebben een onderlinge verbinding d.m.v hex schroefjes.
Alle soorten wissels ( waaronder een slanke van 6) mooi wel nogal prijzig maar de grondstofprijzen worden in China bepaald en daarmee ook in de US,en internationaal volgen deze de stijgende trend.
Flexrails, pas stukken.....enz....
De wagons en loks zijn afgeveerd. Sound en DCC.Functies up to 21 markerlights ditch lights, rookgenerator noem het en het kan allemaal, wel fijn.
Ik heb de indruk ( een indruk van mij) dat qua electronica ingebouwd in loks en wagens ( passagiers) ze in de USA ietjes verder staan , maar nogmaals het is een indruk.

Verder gardenrailways very cool stuff :D
Lucien

Re: schaal 1/22

Bericht door Lucien »

Al is er hier weinig beweging wat deze schaal betreft en ik dan ook maar af en toe even kom kijken, maar toch wil ik weer enkele nieuwe ervaringen toevoegen.

Wel ondertussen ben ook ook stilaan aan het omschakelen naar Amerikaanse modellen en wel om twee belangrijke redenen :
- Ik ben al van jongsaf een hevige liefhebber van die geweldige Amerikaanse modellen !
- Uiteindelijk is dit nu ook een perfecte oplossing voor mijn tuinspoor, alleen al omwille van de prijzen.

Ik heb nu ondertussen al enkele USA-modellen van LGB, die wel goed voldoen op mijn baan, maar ik heb me dan ook heel toevallig een GP9 van USA-trains kunnen aanschaffen ( zeer voordelig ) en toen stelde ik al dadelijk vast dat dit nog wel iets anders was dan LGB.
Maar uiteindelijk heb ik ook een grote stap gezet ( letterlijk dan ! ) in de richting van Aristo-Craft en heb mij een eerste geweldige en grote dieselloc aangeschaft, met name de Dash-9, dat wel het paradepaardje van dit merk mag genoemd worden ( bij de diesellocs althans ).
Hier heb ik dan een ervaring opgedaan, waarvan ikzelf erg verrast was en zelfs in die mate dat ik onlangs nog een 2de heb aangeschaft, ik kan er gewoon niet genoeg van krijgen ... een pracht van een machine, straalt één en al kracht uit, maar heeft ook werkelijk een overschot aan kracht ... met ruim twintig ( 20 ) 4-assige goederenwagens over mijn baan met vele bochten en hellingen zonder enig probleem ... vertraagt zelfs nauwelijks op de hellingen die toch op sommige plaatsen wel tamelijk stijl te noemen zijn.
Neem daar dan nog bij dat deze modellen qua aankoopprijs maar nauwelijks op de helft komen van een LGB-loc en zelfs kunnen concureren met de prijzen van PIKO ( voor alle duidelijkheid alleen over de prijzen gesproken, want qua kwaliteit steken ze er met kop en schouders boven, zonder meer ! )
Hier enkele foto's van de 2 broertje :
Afbeelding Afbeelding Dus wat mij betreft ... leve deze Amerikaanse modellen ... en mijn geldbeugel is er ook erg gelukkig mee !!!
Plaats reactie