Seinen en modelbouw

Alles over modelspoor
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Seinen en modelbouw

Bericht door dentheo »

Ik heb mijn baan geautomatiseerd met koploper.
Nu wil ik op mijn scherm ook alle seinen inplanten, later zie ik dan wel dewelke ik echt op de baan zet.

Wat is volgens jullie de beste site waar ik die kennis over Belgische seinen kan opdoen ?
De symbolen zitten in koploper, maar ik weet niet goed waar wat moet staan, vooral dan de kleine seinen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Mark7758 »

Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

Ik zou u hier in het lang en breed een tekst kunnen schrijven maar een geschreven woord is niet altijd even duidelijk voor iedereen. De tekst een klein beetje anders opvatten kan aanleiding geven tot een vergissing. Dat neemt niet weg dat ik (en ook andere mensen neem ik aan) best een antwoord willen geven op eventuele praktische vragen over het Belgische seinenstelsel zoals het heden in voege is (en soms bijna maandelijks aanpassingen ondergaat).
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Ik zou u hier in het lang en breed een tekst kunnen schrijven maar een geschreven woord is niet altijd even duidelijk voor iedereen. De tekst een klein beetje anders opvatten kan aanleiding geven tot een vergissing. Dat neemt niet weg dat ik (en ook andere mensen neem ik aan) best een antwoord willen geven op eventuele praktische vragen over het Belgische seinenstelsel zoals het heden in voege is (en soms bijna maandelijks aanpassingen ondergaat).
OK Eerste vraag:
In een goederenvertrekbundel bv. in de haven, welk soort seinen staan daar als vertreksein .
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

ik ga me niet bezig houden met de juiste omschrijving van wat een vertreksein is want daar krijgt een TB zelfs soms grijze haren van.
Maar om het simpel te zeggen heb je meestal een groot stopsein (1), vereenvoudigd stopsein(2) of een eenvoudig stopsein(3) (opgelet deze laatste twee zien er anders uit

1) het klassieke groot paneel zoals je ze ook ziet langs de lijn, op sommige plaatsen kunnen ze enkel open komen in kleine beweging (rood wit) op de meeste plaatsen geven die rood en twee gele

2) het fameuze i sein (vorm) waar je max drie lampen op hebt (rood wit en groen, in de haven versie meestal twee lampen)

3) de veel voorkomende (al dan niet verhoogd opgesteld) met de rode en gele lamp.

Ze staan een beetje in volgorde van bundels (hoe groter en drukker het verkeer hoe meer kans op nr 1, op kleine rustige bundels zal men eerder versie drie gebruiken)
banaan

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door banaan »

Steven schreef:ik ga me niet bezig houden met de juiste omschrijving van wat een vertreksein is want daar krijgt een TB zelfs soms grijze haren van.
Maar om het simpel te zeggen heb je meestal een groot stopsein (1), vereenvoudigd stopsein(2) of een eenvoudig stopsein(3) (opgelet deze laatste twee zien er anders uit

1) het klassieke groot paneel zoals je ze ook ziet langs de lijn, op sommige plaatsen kunnen ze enkel open komen in kleine beweging (rood wit) op de meeste plaatsen geven die rood en twee gele

2) het fameuze i sein (vorm) waar je max drie lampen op hebt (rood wit en groen, in de haven versie meestal twee lampen)

3) de veel voorkomende (al dan niet verhoogd opgesteld) met de rode en gele lamp.

Ze staan een beetje in volgorde van bundels (hoe groter en drukker het verkeer hoe meer kans op nr 1, op kleine rustige bundels zal men eerder versie drie gebruiken)
De benaming klopt niet, (3) is een vereenvoudigd stopsein, (2) is een stopsein type 1.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door dentheo »

Steven schreef:ik ga me niet bezig houden met de juiste omschrijving van wat een vertreksein is want daar krijgt een TB zelfs soms grijze haren van.
Maar om het simpel te zeggen heb je meestal een groot stopsein (1), vereenvoudigd stopsein(2) of een eenvoudig stopsein(3) (opgelet deze laatste twee zien er anders uit


3) de veel voorkomende (al dan niet verhoogd opgesteld) met de rode en gele lamp.
Was er vroeger geen eenvoudig sein dat een soort paars licht had en geel ?
Het laatste kan dus op een kort paaltje of hoger ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:ik ga me niet bezig houden met de juiste omschrijving van wat een vertreksein is want daar krijgt een TB zelfs soms grijze haren van.
Maar om het simpel te zeggen heb je meestal een groot stopsein (1), vereenvoudigd stopsein(2) of een eenvoudig stopsein(3) (opgelet deze laatste twee zien er anders uit


3) de veel voorkomende (al dan niet verhoogd opgesteld) met de rode en gele lamp.
Was er vroeger geen eenvoudig sein dat een soort paars licht had en geel ?
Het laatste kan dus op een kort paaltje of hoger ??
die hebben inderdaad bestaan en zijn nog zeldzaam te vinden in het land. Heden vervangen door de kleine seinen met maanwitte lichten (ook wel katoog genaamd)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

banaan schreef:
Steven schreef:ik ga me niet bezig houden met de juiste omschrijving van wat een vertreksein is want daar krijgt een TB zelfs soms grijze haren van.
Maar om het simpel te zeggen heb je meestal een groot stopsein (1), vereenvoudigd stopsein(2) of een eenvoudig stopsein(3) (opgelet deze laatste twee zien er anders uit

1) het klassieke groot paneel zoals je ze ook ziet langs de lijn, op sommige plaatsen kunnen ze enkel open komen in kleine beweging (rood wit) op de meeste plaatsen geven die rood en twee gele

2) het fameuze i sein (vorm) waar je max drie lampen op hebt (rood wit en groen, in de haven versie meestal twee lampen)

3) de veel voorkomende (al dan niet verhoogd opgesteld) met de rode en gele lamp.

Ze staan een beetje in volgorde van bundels (hoe groter en drukker het verkeer hoe meer kans op nr 1, op kleine rustige bundels zal men eerder versie drie gebruiken)
De benaming klopt niet, (3) is een vereenvoudigd stopsein, (2) is een stopsein type 1.
inderdaad ik heb beide termen verwisseld, mijn excuus.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door dentheo »

[quote="Steven"

die hebben inderdaad bestaan en zijn nog zeldzaam te vinden in het land. Heden vervangen door de kleine seinen met maanwitte lichten (ook wel katoog genaamd)[/quote]

Maar dat zijn "rangeerseinen " ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

de paarse met gele lichten zijn inderdaad rangeerseinen of kleine seinen te noemen. Ze zijn de opvolgers van de bewuste paarse seinen bij het mechanisch seinenstelsel. Ze zijn de voorganger van de huidige kleine seinen met twee maanwitte lichten (horizontaal = gesloten, diagonaal = open).
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door dentheo »

Steven schreef:de paarse met gele lichten zijn inderdaad rangeerseinen of kleine seinen te noemen. Ze zijn de opvolgers van de bewuste paarse seinen bij het mechanisch seinenstelsel. Ze zijn de voorganger van de huidige kleine seinen met twee maanwitte lichten (horizontaal = gesloten, diagonaal = open).
Ongeveer zoals bij Duitsers en Zwitsers ?
Staan deze ook wel eens op een paal of altijd tegen de grond ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

ik heb deze paarse seintjes altijd tegen de grond zien staan. ook de huidige kleine seinen staan enkel tegen de grond (uitzonderling op L2 in Hoegaarden en Pousset) maar daar is het uit praktische reden omdat een thalys of ice al is iets kan doen opvliegen aan die hoge snelheid)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door dentheo »

Steven schreef:ik heb deze paarse seintjes altijd tegen de grond zien staan. ook de huidige kleine seinen staan enkel tegen de grond (uitzonderling op L2 in Hoegaarden en Pousset) maar daar is het uit praktische reden omdat een thalys of ice al is iets kan doen opvliegen aan die hoge snelheid)
Een rangeersein op en HSL ???? Wat staat dat daar te doen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

Daar verschieten de meeste even snel van als jij nu doet. Dat staat daar vooral ten dienst van infrabel. Je hebt zowel in Hoegaarden als Pousset een uitwijkspoor zonder bovenleiding. Geregeld zie ik daar wel eens een onderstopper of ander machientje van infrabel aan de kant staan. De toegang tot deze sporen zal steeds in kleine beweging gebeuren. Ter hoogte van de wissels die daar liggen heb je dan telkens een klein sein staan. 4 in totaal in Hoegaarden en 4 in Pousset. Deze staan hoog opgesteld om zichzelf te beschermen tegen rondvliegende voorwerpen (zoals een kleine ballaststeen of andere rommel).
Plaats reactie