Seinen en modelbouw

Alles over modelspoor
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

als merkbord gestoord zou zijn is er nog een andere procedure op L2 is dat door het invullen van een S622TBL en de info respecteren die daar op staat.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door groentje »

Nu praat je echt wel jargon, Steven. Een S622 TBL is een overschrijdingstoelating die wordt gegeven door de blokpost, en de infomatie door de seininrichting overruled. Voor de mensen die vertrouwd zijn met de NMBS-procedures, op de lijnen met laterale seininrichting komt dit overeen met een procedure S422, behalve dat lijnen met stuurpostsignalisatie (de facto de HSL's) geen regime kennen, versta: het verschil tussen normaalspoor en tegenspoor niet kennen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

Wat ook logisch is de kenmerken om tegenspoor te rijden zijn totaal niet aanwezig. Het voornaamste kenmerken knipperende lichtseinen ontbreekt al :-). Dus was het logisch die termen daar niet te gebruiken.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Nu praat je echt wel jargon, Steven. Een S622 TBL is een overschrijdingstoelating die wordt gegeven door de blokpost, en de infomatie door de seininrichting overruled. Voor de mensen die vertrouwd zijn met de NMBS-procedures, op de lijnen met laterale seininrichting komt dit overeen met een procedure S422, behalve dat lijnen met stuurpostsignalisatie (de facto de HSL's) geen regime kennen, versta: het verschil tussen normaalspoor en tegenspoor niet kennen.
Nu wordt het voor mij te ingewikkeld, ik ga geen formulieren maken op N-schaal :wink: :wink: :wink:

Ik kom erop terug als ik klem zit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door Steven »

sorry voor het afwijken of beter gezegd te diep ingaan op de details van het geheel alhier :).
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Seinen en modelbouw

Bericht door peejee2 »

Het witte lampje bij de beheerde SMB (= stopmerkbord) zal inderdaad gaan branden indien de bakens aan de voet van dit merkbord een bewegingstoelating geven.
Er zit echter een vertraging op : de SK (spoorstroomkring) opwaarts moet gedurende 75 sec bezet zijn.
Deze regel is toegepast zodat een treinbestuurder die aan normale snelheid rijdt de witte lamp (technisch overschrijdingslicht genaamd) nooit zal zien. De treinbestuurder heeft dit in normale omstandigheden ook niet nodig. Enkel als zijn bewegingstoelating ten einde komt aan het SMB is hij geïnteresseerd of hij aan de volgende bakens een toelating zal krijgen om te rijden. De witte lamp geeft dan aan dat dit het geval is.
Plaats reactie