Schema overwegbeveiliging

Alles over modelspoor
Plaats reactie
Dingske

Schema overwegbeveiliging

Bericht door Dingske »

Hallo allemaal

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik ben al een 10 tal jaar een gepassioneerde modelspoorder. Na een hele periode gewerkt te hebben aan een vaste treinbaan, ben ik nu een aantal jaar bezig met de bouw van een tentoonstellingsbaan. Deze baan situeert zich in het plaatsje Zolder, een oude Limburgse mijngemeente.

Deze baan zal volledig nagebouwd worden op schaal 1/87 en dit naar het voorbeeld van het station anno 1990. Op deze baan zal een overweg geplaatst moeten worden.

Ik zou deze overweg zelf willen gaan bouwen. Maar om dit te kunnen doen ben ik opzoek naar een tekening of een plan van de slagbomen en het mechanisme om de slagbomen te bedienen.

Wie kan er mij helpen?

Groeten Wouter
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Schema overwegbeveiliging

Bericht door trainfreak »

Rij je AC of DC?
Bij AC is het wel simpel, je zondert je ene rail af. Wanneer de wielen dan contact maken met de afgesloten rail gaat de stroomkring dicht en de overweg dicht. Of je werkt met bijvoorbeeld contactrails.

Ik heb het topic ook naar een beter subforum verplaatst
Dingske

Re: Schema overwegbeveiliging

Bericht door Dingske »

Was nog aan het twijfelen in welk forum ik het moest plaatsen.

Alvast bedankt voor de tips.

Het aansturen van de overweg is geen probleem denk ik. Mijn probleem zit er eigenlijk in dat ik de slagboom en de bijhorende mechanischekast wil nabouwen en dit volgens de juiste maten.
Ben dus opzoek naar een schema of plan waarvan ik de maten kan aflezen om deze dan om te zetten in 1/87 enzo de slagboom en tandwielkast te bouwen.

Groeten Wouter
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Schema overwegbeveiliging

Bericht door trainfreak »

De kast en slagbomen kun je perfect gaan opmeten, het mechanisme daarentegen..
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Schema overwegbeveiliging

Bericht door b-loc »

trainfreak schreef:De kast en slagbomen kun je perfect gaan opmeten, het mechanisme daarentegen..
Mechanisme zal wel gewoon motor met klein tandwiel dat een groot tandwiel aandrijft=> toerental verkleinen.
Het grote tandwiel zit vast op de slagboom.
En met 2 sensoren ene voor als de slagboom naar beneden zakt dat de motor stopt als hij horizontaal is.
En 2 de sensor als de slagboom naar boven gaat dat als hij verticaal is stopt.
Anders kan hij tever draaien
jan_olieslagers
Berichten: 3512
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Schema overwegbeveiliging

Bericht door jan_olieslagers »

Dit is helemaal niet mijn kopje tee, maar het lijkt me dat dit simpel moet kunnen met een modelbouw-servo, niks geen tandwielkast vandoen, voor de aansturing is een pic'je voldoende, misschien kan het zelfs nog simpeler. Als je inderdaad een PIC (of een andere microcontroller, natuurlijk) gebruikt, dan kun je in 't passant ook nog knipperled's en/of een belletje aansturen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie