vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Alles over modelspoor
Plaats reactie
vandorpe marc

vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Het is de bedoeling om van deze trein een afgeleefde vervallen trein op rust te bouwen,lekker oud en uiteen aan het vallen ergens in een locdepot aan het wachten op restauratie.
Hoe ik het een en ander moet aanpakken weet ik nog niet zekers,maar het idee is er toch al.
Het zal een zeer oude vervallen trein van de Belgische spoorwegen worden,met misschien hier en daar nog een beetje groene kleur?
Ik zal geen gebruik maken van pe,wel hier en daar waar nodig zelf details trachten aan te brengen,dat zal opzoekwerk worden
Als eerste zal ik de aanhangwagen voor de kolen bouwen,daar moet ook wel het een en ander aan veranderen,nog beetje verder uitzoeken.Die ga ik veranderen naar een pruisisch model die vaak gebruikt word in het buitenland en ook Belgie
De bovenbouw verschilt erg veel,langere kolenschuif,verhoogde randen,afgeronde hoeken,kolenlader(zijn meer mogelijkheden),ander watervulgaten enz.
Afbeelding Dus mogelijkheden zat.Eerst ga ik het onderstel van deze kolentender aanpakken,die verschilt niet erg veel met die van de bijgeleverde kolentender.
Heb echter wel al ondervonden dat de kwaliteit van deze kit niet zal kunnen tippen aan de WR360,minder stevig plastiek,slechtere pasvorm,en redelijk veel plamuurwerk eraan.
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Opmerkingen en tips steeds welkom.
Iemand soms foto's van de voorkant van de tender waar de plaats waar men de kolen eruit schepte?
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

En dan was het tijd om met de bovenbouw van de tender aan de slag te gaan.
Daar is redelijk veel werk aan; de randen moeten verhoogd worden,de hoeken afgerond,de kolenbak moet iets verlaagd en verlengd worden.
De watervulgaten moeten gedicht worden deze komt nu achteraan de tender.De opening waar ze de kolen uitscheppen ben ik nog niet echt uit,je kan hem laten zoals in de doos,
maar hij bestaat ook gewoon open langs achter.
En niet te vergeten,de tender is oud en vervallen,dus moet hij ook met een lege binnenkant kolenbak uitgewerkt worden.
Eerst ben ik begonnen met de originele tender te bouwen,waarna de hoeken afgerond werden en alle verzonken klinknagels uitgeplamuurd.
Deze worden vervangen door opliggende klinknagels.
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Ondertussen al een beetje goed opgeschoten met de bouw van deze tender.
De vloer is aangepast,openingen veranderd,huidplaten en steunen gebouwd ,gereedsschapskoffer ed aangebracht.
Vooral veel lijm en plamuur/schuurwerk,klaar om te verven.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

En dan maar geschuurd en verder afgewerkt en in de grondverf geplaatst,de rode kleur dient omdat hij later volledig in roestige tinten zal worden afgewerkt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Vanaf vandaag ben ik begonnen aan de loco zelf.Eerst heb ik alle onderdelen uitgezocht voor het onderstel zelf.Daar ben je toch makkelijk anderhalf uur mee bezig.
Ben van plan om de loco in 3 onderdelen te bouwen,het onderstel,de ketel,en het open stuurhuis.
Wat ben ik nu van plan met;
Het onderstel; blijfd redelijk standaard met enkele wijzigingen zoals aanbrengen van enkele zichtbare details die trumpeter vergeten was,voornamelijk extra profieltjes en bekabeling.

De ketel;
Deze wil ik bouwen met enkele huidplaten verwijderd,zo komt de details van de echte ketel naar boven.
Het voorluik van de ketel komt open te staan,dus daar ga je een stuk van de echte ketel en buizen zien.

Het open stuurhuis;
Dit zal grotendeels zelfbouw worden,er zijn gewoon teveel verschillen aan,eigenlijk is het de kabine van een bR50 die de Belgen monteerden.

Nadien komt alle beschadigingen en verdwenen onderdelen aan de beurt,met als einde natuurlijk de beschildering in veel roest tinten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Ondertussen beetje begonnen aan het onderstel.
Wat vooral aan dit model opvalt is het redelijk veel opkuisen van de onderdelen.
Ze hebben met de wr360 veel bijgeleerd,de BR52 zal niet als een sneltrein bouwen.
Ondertussen ben ik ook begonnen uit overgebleven onderdelen 2 nieuwe ondergrondjes te bouwen voor de wr360 en gondola.Voor de 2é waren de kopstukken te weinig,dus die ga ik zelf moeten fabriceren.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Ben momenteel vooral bezig met onderdelen opkuisen,daar kruipt toch wel redelijk veel tijd in.
Ook enkele onderdelen zoals deze plaatjes aan het ombouwen.
Normaal liggen ze volgens de bouwdoos effen met de rand van het chassis,maar in het echt liggen ze dieper met behulp van L profielen.
Later wanneer ik aan de gepaste boutjes en moeren geraak worden deze nog erin geplaatst.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door Shrek »

benieuwd naar het resultaat :)
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Shrek schreef:benieuwd naar het resultaat :)

Ik eigenlijk ook wel een beetje,is ook allemaal nieuw en een gok voor mezelf,maar we zien wel :wink:
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

En terug een beetje verder,het is vooral een kwestie van goed opkuisen en plamuren.Kga binnenkort er beginnen van houden.
De drukvaten zijn aangepast,daar gaat trumpeter in de fout,ook een extra opening in het chassis gemaakt.
En natuurlijk een spant moeten veranderen,daar kruipt nogal tijd in.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
vandorpe marc

Re: vervallen BR 52 trumpeter 1/35

Bericht door vandorpe marc »

Ondertussen de reeds klaar gemaakte onderdelen verlijmd.
De druktanks verder uitgewerkt en geplaatst.
Ook nog enkele drukleidingen gemonteerd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie