wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Alles over modelspoor
COCOKEN007

wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,

een vraag voor iedereen die bezig is met modelbouwtreinen en specifiek met Marklin.

Ik volg Marklin op de voet maar wat ik schandalig vind zijn de prijzen.

De prijzen zijn de laatste 4 jaar gestegen en ik denk tussen de 100 en 150 Euro voor een loco bijgekomen.

Wat een trein 4jaar geleden kost was ongeveer 200 a 220 Euro is nu ongeveer 350 a 400 euro.

Wat mij opvalt is dat het steeds dezelfde modellen die duurder worden maar toch zijn ze niet verbetert.

Het enige wat er aan toe gevoegd is is de MFX decorder, want die zou voor 75% in alle locos zitten om hun kostprijs te verlagen voor Marklin maar wel goed doorrekenen voor de consument.

Daarom vraag ik jullie mening over de volgende zaken:

Marklin Ho: de prijzen zijn die voor u normaal of te hoog

Marklin Z : idem

Marklin 1 : Idem

Voor mij persoonlijk zijn dit mijn antwoorden:

Marklin HO : de prijzen van de locos zijn veel te hoog , de wagons ietsjes en het spoorwegmateriaal slaan ook de pan uit

Marklin Z : deze bestaat al vanaf 1979 en er is niet veel verandert , de nieuwe generatie treinen bollen beter door de nieuwe legering aan de wielen, maar toch in verhouding betaal je veel geld voor een cm of 2 treinen,

Marklin 1 : ik ken winkeliers die deze treinen niet meer durven in hun winkel zetten daar de prijs zo hoog is dat ze geschat worden als juwelen .
De prijzen beginnen rond de 700 Euro voor een loco en eindeigen bijna aan 2500 Euro .
Alleen de wagons zijn wat goedkoper.

Besluit , Marklin wordt onbetaalbaar , was voorheen nog betaalbaar maar de laatste 4 a 6 jaar zelfs prijzen blijven stijgen.

De kwaliteit van Marklin blijft goed maar als je de meeste treinen gaat verkopen in occasie krijg je moeilijk nog een goede prijs ervoor. De aankoopprijs krijg je niet terug tenzij je exclusieve treinen bezit.

Als we verder gaan met dit forum gelieve te blijven bij Marklin en niet andere merken bij te halen.

Wat ik belangrijk vind is wat jullie zelf over Marklin denken en ja als de prijzen zoudenn zakken koop ik terug Marklin, maar op dit moment kan ik er niets aangeven doordat zij schandalig duur zijn en dat de CEO gezegt heeft , we zijn de Rolls Roys van de treinen en de modelbouwer moet de prijs betalen van de crisis die Marklin doorstaat.
Dat was voor mij een slechte uitspraak en ik ga zeker de crisis van dit merk niet betalen.
Graag jullie mening

Bedankt

Cocoken
Ludwig
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:46

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Ludwig »

Alle prijzen zijn gestegen, niet die van Marklin alleen.
Kijk anders maar eens naar de prijzen van Roco? :roll:
COCOKEN007

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door COCOKEN007 »

zal ik doen ludwig maar zal nog prijziger zijn dan Marklin niet
COCOKEN007

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door COCOKEN007 »

hallo iedereen,

ik ben nog wat gaan onderzoeken waarom de nieuwe jeugd weinig of geen belangstelling meer heeft in
de modelbouw wereld van de treinen.

Wel het antwoord is simpel en dat is mn belsuit :

1)deze hobby is te duur en de prijzen liggen te hoog .

2) de digitale wereld is tof en leerlijk maar is te duur.

3) door de pc te integregen in het spel zou je wat meer interesse krijgen maar de toepassingen en dergelijke blijven te eenvoudig om de jeugd te prikkelen.

4) in de speelgoedwinkels of ketens vind je er praktisch niks meer van en een startdoos zelf nog
van het overgebleven Mehano begint niet onder de 100 Euro.

5) binnen 20 jaar zal deze hobby het ondergang spitten en zullen wij de laatste der morikanen ook grijs haar hebben en zeggen whats upon a time in he modeltrains , zo zal onze hobby eidigen in een speelgoedmuseum

6) zelfs met Lego zie ik buiten hun treinen weinig toekomst, de gasten worden geprikkeld door Thomas trein en als ze ouder zijn door Lego, eenmaal de 10 jaar voorbij is er niets meer dat hun verder prikkelt.


sorry dat ik zo pessimistisch ben maar toch ben ik ervan overtuigd als je het betaalbaar maakt krijgen we terug toekomst, alles wordt gemaakt in China en de prijzen van de treinen hebben nog noot zo hoog gestaan, Ze hebben ook de hobby in een trechter gestoken zodat je ze nu alleen kan kopen via een erkende dealers , das ook een grove fout want je hebt er in Belgie ongeveer een 30 tal.
vroeger kon je in supperetten en andere ketens ze ook kopen en daar ontstond je hobby.
In heel Italie heb je 50 dealers voor zo een groot land daar gaat het zwaar bergaf, ze geraken ze nog moeilijk kwijt.De crisis doet er ook niet goed aan mensen besparen maar als je de prijs kan onderdrukken en dat kan je door minder in details te gaan dan wordt het misschien betaalbaar.

groetjes

cocoken007
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door TrainzDr3ver »

Inderdaad, waarom zouden mensen nu nog een locomotief van een paar honderden Euro's kopen terwijl er simulators bestaan, waar je een route + trein al voor 30-50 euro hebt :P
Ik heb ook nog een paar modeltreintjes staan, maar ben er zelf ook mee gestopt omdat ik de prijzen te hoog vond voor het geld dat ik als kind had :roll:
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Jurgen »

Een computerspel kost ook al tussen de 20 en de 70 euro, reken daarbij nog de aankoop van de PC/WII/Playstation/... en het feit dat zo'n spel maar een aantal weken gespeeld wordt en vervangen wordt door de aankoop van een ander en je zal snel op de prijs van een gemiddeld modeltreintje zitten hoor.

Als je dan ook nog eens weet dat zo'n modeltrein jaaaaren meegaat en een computerspel maximum een paar maanden, dan kom je met de modelspoorhobby een pak goedkoper uit dan met computerspelletjes! De prijs van modeltreinen vind ik dus meer dan correct.

Maar je hebt wel gelijk dat de grote ketens meer modelspoorartikelen zouden moeten aanbieden.
COCOKEN007

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,

Jurgen jij vindt de prijzen correct , niet te geloven .
De meeste treinen worden in China gemaakt tegen dumpprijzen.
Marklin heeft in een jaar of 2 de prijzen verhoogt met 150 Euro op een loco die vroeger een prijs had van rond de 200 Euro.
Een kind van 10 a 12 jaar moet dus 300 a 350 Euro betalen voor een loco , dan nog 5 wagons aan verbonden van ieder 45 Euro.
Je zit aan een totaalprijs van 225 Euro samen ongeveer tussen 500 a 600 voor een complete trein eeeeeeeuuuuh veel he voor zo iemand.
Nu kan je zeggen een spelcomputer kost ook veel , voorlopig is de duurste rond de 350 Euro en met spelletjes erbij .
Daarna kan je een spelletje kopen voor 50 Euro maar daar eindigt het.
Met je trein heb je dan 1 volledige trein maar het probleem is als je terug een loco koopt dan kost die terug tussen de 200 a 350 euro en dan weer wat wagonnetjes erbij. Allee ongeveer 400 euro alles in
Als je nu 400 euro deelt door 50 heb je daarvoor 8 spelletjes en als je de nieuwste spelltjes na 6 maanden koopt zijn ze 40% minder duur.
Als je een trein na 6 maanden koopt verandert er niets en na een jaar komt er wat%bij.
Ik spreek niet over 2de hands spelletjes of treinen, nieuw in de winkel.
Je kan voor je kind of kinderen moeilijk 2 treinen per jaar kopen want dan ben je 600 Euro en meer kwijt.
Je koopt niet ieder jaar een andere spelcomputer dus is dat wel goedkoper op lange termijn.
Ik keur een spelcomputer zeker niet goed maar de rekening van de ouders is snel gemaakt.
Ook dat de huidige spelcomputer heeft ook meerdere functies zoals een tablet of een gewone pc
Films kijken , muziek afspelen , internet enz...
De prijs van de trein moet zakken alsook de afwerking zal dan minder zijn maar 1 ding staat dan vast, ze zullen SPELEN terug met DE TREIN , want eigenlijk met het spelen van een trein daar komt de passie en nu maken ze heel moeie gedetallieerde treinen die je amper
durft vastnemen en laten rijden, schrik dat er iets afbreekt.
Lang leve de jaren 70 en 80 waar we echt speelden met treinen en alles was redelijk goedkoop, het mocht al eens stuk gaan , het was zo
erg niet, dat is spelen.

VG
Cocoken
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2623
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door trainfreak »

Je prijzen zijn wel wat een de hoge kant hoor.
Op beurzen kan je vaak nieuwe locs goedkoper aankopen.
Ik heb me in Mechelen op de beurs een nieuwe Marklin loc gekocht voor 200 euro (afgerond).
Het was dan ook nog een Belgische.

Wagons aan 45 euro is ok, maar wie gaat er in godsnaam nieuw kopen als het budget er niet voor is?
Ik koop zelf ook nog regelmatig tweedehands, enkel mijn locs probeer ik nieuw aan te kopen.

Wie een beetje goed uitkijkt kan wel mooie deals bekomen!
(Zo kocht ik in Mechelen een B-dieselloc met 4 goederenwagons voor 300 euro (ook afgerond naar boven).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Steven »

Ik zou cocoken aanraden eens online te neuzen. Als jij 350 euro in de winkel ziet oor een gewone loc dan ligt dat aan de winkel en niet aan het merk. Als ik een treintje koop, dan koop ik die het goedkoopste. Dus kijk ik vooraf wie die loc aan welke prijs verkoopt. Je hebt alle middelen in de hand om prijzen te vergelijken doet dat dan ook. Dat is uw macht als consument.
COCOKEN007

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,

ik spreek van winkels niet van beurzen dat is ook zo voor de spelletjes

De officiele winkels die Marklin verkopen en zo

Vg

cocoken007
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Steven »

Maar dan nog zijn er genoeg winkels die veel lagere prijzen hebben dan 350 euro voor een marklïn locomotief. De meeste winkels hebben een website met prijzen, kijk die toch gewoon na.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door groentje »

Er zal altijd wel een markt zijn voor locomotiefjes aan 350 euro (en meer!), maar de gewone liefhebber moet iets inventiever zijn, wil hij een mooie, niet te dure verzameling opbouwen. En geduld hebben, Rome was ook niet op 1 dag gebouwd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Steven »

Inderdaad, zoiets als sparen voor.... bestaat ook nog. Tegenwoordig wil iedereen alles op slag hebben mag het niet te veel kosten. Vroeger waren modelbouwtreintjes ook duur. Ik herinner mijn eerste treintje nog goed

een 7500bef (iets minder dan 200 euro vandaag) tegenover een loon van ongeveer 40.000bef (heden zowat 1000 euro). en dan spreek ik van 1996.
Als ik dan zie dat de locs die ik vandaag koop tussen de 175 euro en 250 euro gemiddeld kosten dan stel ik vast dat die locs in verhouding niet veel duurder zijn geworden tov de toename van mijn loon.
COCOKEN007

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door COCOKEN007 »

hallo iedereen

dit onderdeeel is gebasseerd op spelen met een trein niet een collectie uitbouwen.

Als jullie goed herinneren en klein waren in de jaren 70 en 80 toen speelden we met treinen.

Deze treinen waren goedkoop en reden niet slecht.

Je kon ze eens laten vallen en een schans maken waar ze op reden en dan door de lucht vliegen en zo en veel fantasie gebruiken.

Dat bedoel ik dat kan je toch met geen trein van 200 euro.

Lees wat er staat en begin niet over dit en dat.

Je hobby begint bij het spelen en niet bij het collectioneren.

Die gedachte van spelen bestaat niet meer met treinen.

Daar kom ik voor op dat we rekening moeten houden dat kinderen mogen spelen met treinen

en ja dat ze dan toch soms stuk gaan maar dat is normaal al doen leert men en wordt men beter .

Ongeveer bij je 13de verjaardag dan begin je te beseffen dat je er ook een collectie kan mee uitbouwen en zo krijg je de passie te pakken

Gelieve daar op te antwoorden aub en laat de rest vallen

VG

Cocoken
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Jurgen »

Hahahaha, tja.

Ik weet niet hoe jij vroeger met je treintjes speelde, maar ik heb die nooit van een schans laten rijden hoor, hoogstens eens laten botsen. Als je dat echt wil doen, koop dan een Duplo-trein, die kan daar tegen!

De prijzen die jij hier aanhaaldt zijn toch vrij hoog hoor. Je hebt al een hobby-loc voor € 100,00 en de bijhorende wagonnetjes kan je ook aan € 20,00 per stuk aankopen.
Als de prijzen bij jouw winkel echt zo hoog liggen, dan raad ik ten sterkste aan om toch eens verder rond te kijken hoor. Ik heb nog nooit meer dan € 300,00 betaald voor een Märklin-loc, nieuw in de winkel wel te verstaan!
Plaats reactie