wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Alles over modelspoor
COCOKEN007

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo,

jurgen heb ik geschreven dat ik treinen verkoop , ik denk het niet.

Trouwens ik heb alle treinen die ik gekocht of gekregen heb nog niet 1 verkocht.

Ik heb met mensen gesproken die naar veilingen gaan en die zeggen dat het heel zwak is de

verkoop .

Ten tweede heb ik geen enkel voorrecht dat onze hobby niet meer verkoopt, ik wou dat het anders was

dat juist ieder kind weer een trein kreeg of kocht zodat er weer leven is in onze hobby .

Dat Marklin terug leven wil in de treinen via my world is positief alleen wat meer reclame op het internet en

in de speelgoedketens gaat dit nog tot meer verkoop leiden ,laat ons hopen.

Maar als je leest uit mn vorige columns heb ik eigenlijk een grote fout gevonden waarom onze hobby niet

goed scoort en dat is het verdwijnen van de echte speelgoedwinkels die er vroeger waren zoals

Christiaensens, in Aalst en Ninove Dirk Maertens en zo zijn er in Belgie honderden winkels verdwenen.

Wat was hun grote troef dat ze van alle speelgoed aan te bieden hadden en het gamma van de treinen was heel groot , ze hadden er misschien zoveel verstand niet van maar hadden qua produkten veel te bieden.

Ook in de vitrines vond je heel veel dioramas waar je de modeltreintjes zag rijden en dat verlekkerde ook veel mensen .
Met andere woorden ,als de modeltrein morgen in het vizier blijft van de mensen in boekjes en op tv , speel
goedketens ,internet enz wed ik dat de slaagkansen dat de jeugd er weer koopt groot zal zijn maar de

prijs zal eengrote rol blijven spelen zeker in deze crisis

cg

cocoken
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Jurgen »

COCOKEN007 schreef: jurgen heb ik geschreven dat ik treinen verkoop , ik denk het niet. cocoken
COCOKEN007 schreef:De kwaliteit van Marklin blijft goed maar als je de meeste treinen gaat verkopen in occasie krijg je moeilijk nog een goede prijs ervoor. De aankoopprijs krijg je niet terug tenzij je exclusieve treinen bezit. Cocoken
COCOKEN007 schreef:Hallo ,

En voor een collectie op te bouwen om daarna te verkopen met winst is deze hobby op dit moment waardeloos.

Er zijn modellen die geld waard zijn maar zelfs die mensen hebben het moeilijk om hun waardevolle treinen te verkopen met winst.
Cocoken
Twee keer heb je al die insinuatie gemaakt dat je winst wil maken met tweedehands treinen. Is mijn reactie dan zo vreemd?


Meer reclame maakt trouwens niet veel uit. Ofwel heb je interesse voor modeltreinen, ofwel heb je het niet. Toen ik begon werden er ook langs alle kanten computerspelletjes aangeboden, mijn vrienden kochten die, ik niet. Reclame voor modeltreinen heb ik nooit gezien, behalve dan met Sinterklaas in de speelgoedfolders, toen er ook al computerspelletjes in diezelfde folders stonden.

Ach ja, dit blijft een eindeloze discussie. Wat mij betreft zijn de prijzen van de huidige modeltreinen meer dan correct.
Vergelijk even met de prijs van een brood. Begin jaren 90 kostte dit 54 Belgische frank (misschien zelfs nog minder), of € 1,34. Nu, 20 jaar later, kost een brood € 2,10 ofwel 84,71 oude Belgische Franken. Dat is meer dan 50% duurder op 20 jaar tijd. Zit er meer detail op het brood? Smaakt het beter? Is het gezonder geworden? Neen! Er is helemaal geen evolutie in het brood van nu ten opzichte van dat van 20 jaar geleden, een brood is nog altijd een brood. Bij modeltreinen is dat wel het geval, wat mij betreft is er dus geen reden om over de modeltreinprijzen te klagen, maar over de prijs van het brood daarentegen...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door groentje »

In heel wat gevallen lijkt het zelfs minder smaak te hebben, maar dat kan ook mijn nostalgische geheugen zijn dat me parten speelt...
COCOKEN007

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo ,

het ultieme bewijs en waar ik hartzeer van heb is dat er terug een winkel van treinen is dichtgegaan namelijk Jocadis.
Ik verkoop geen treinen alleen maar kopen , maar onze hobby is stilaan een grijze koppen hobby aan het worden , weeral de nieuwe boekjes van speelgoed binnengekregen en weer hetzelfde .
De treinen die het meest verkocht worden zijn die van Lego maar daarbuiten weet de nieuwe jeugd weinig over de winkels die er nog bestaan waar ze uitgebreid treinen verkopen.
Kijk maar op het internet en je mag tellen op max 30 winkels over heel Belgie , dat is te weinig.
Als je ziet hoe de auto's en vliegtuigen op afstandbediening het op dit moment terug goed doen.
Die hobby zit in stijgende lijn waarom?Geen verklaring voor.
Waarom gaat onze hobby achteruit dan vooruit, ik ben blij dat Marklin terug zich inspant en biedt terug speeltreinen aan rond de 50 Euro, vind ik een goede zet. Maar de weg is nog lang voor we terug een groot succes hebben in onze treinenwereld en ik hoop dat trainworld van Schaarbeek mirakelen kan verzetten want misschien via die weg is er terug toekomst.
Maar op dit moment zeker met de crisis zit er niet veel in de lift zeker weten.
De prijzen van MArklin blijf ik te hoog vinden, de modellen van over 20 jaar zijn nog steeds te koop en dit voor een prijskaartje van min 300 Euro , de carroserie is dezelfde alleen een nieuwe moter met mfx decorder zit erin maar voor de rest verander er niets.
Deze trein kostte vroeger de helft en heeft lang 200 Euro gestaan , maar zoals de CEO van Marklin zegt" De consument gaat de crisis betalen en daarom deze fikse opslag".
Ik ben blij dat LS Models er is en dat we daar via prijs kwaliteit de beste koop kunnen doen.
De nieuwe type 18 is perfect en heel goed afgewerkt ,maar Marklin kan er een wat van leren op dit moment, 1 nadeel het model heeft meer plastiek dan marklin modellen maar toch.
Ze bieden modellen aan ook zonder decorder en zo en dat drukt de prijs.
Men heeft ook gezegd dat Jocadis verder zal leven als fabrikant voor de "klassiekjes" en dat is ook goed nieuws .
Maar kijk maar eens op ebay.be aan hoeveel geld de belgische modellen gaan nieuw.
Ze zijn haast de helft goedkoper dan 5 jaar geleden.
Goed nieuws als ze nu koopt en slecht nieuws voor degene die ze vroeger hebben aangeschaft.
Daarom ga ik dringend nog wat koopjes doen nu het slecht gaat moet je ervan profiteren , maar eerlijk is het niet .

VG

Cocoken007
Cipallieter

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Cipallieter »

Uit http://www.standaard.be/cnt/dmf20131101_00819380:

Märklin-treintjes, Pacman, Tetris... Oud speelgoed wordt als nooit tevoren nieuw leven ingeblazen’, zegt Gunther Desmet, aankoopdirecteur van Dreamland.

Er is dus blijkbaar beterschap op komst.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Steven »

Cococken007 je blijft wel hameren op Marklïn, maar dat is niet het enige merk dat bestaat. Ik ken redelijk wat jongeren die aan modelbouw doen en die sparen er gewoon voor. Die gaan er soms voor werken (weekendjobs, vakantiejobs). Die kennen de online stores waar ze hun modellen kunnen kopen. Je stelt het allemaal vrij negatief voor. Op Belgische vlak zie ik al jaren een gelijkaardige interesse als het op treintjes aankomt. Ga gewoon geregeld naar de verschillende tentoonstellingen. Bezoek een beurs en je ziet dat de hobby zeker niet dood is. In tegendeel zelfs want sinds het ontstaan van het tijdschrift modelspoormagazine is dat een extra aandachtsfactor voor de hobby via de geschreven pers.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door deadlock »

Jurgen schreef:Dat is meer dan 50% duurder op 20 jaar tijd. Zit er meer detail op het brood? Smaakt het beter? Is het gezonder geworden? Neen! Er is helemaal geen evolutie in het brood van nu ten opzichte van dat van 20 jaar geleden, een brood is nog altijd een brood. Bij modeltreinen is dat wel het geval, wat mij betreft is er dus geen reden om over de modeltreinprijzen te klagen, maar over de prijs van het brood daarentegen...
Dat klopt voor geen meter. De materialen en productie van gedetailleerde modelspoormodellen is vele malen goedkoper geworden ten opzichte van vroeger, de grondstofprijzen zijn wel gestegen maar de benodigde hoeveelheid materiaal is daarentegen weer gedaald. Daarentegen zijn de grondstofprijzen voor brood 'de pan uitgerezen' en dat is nog afgezien van het effect van inflatie die in 20 jaar tijd (bron http://nl.global-rates.com/economische- ... elgie.aspx ).

Dus zo eenvoudig als jij het zegt zit het absoluut niet in elkaar helaas ;)
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Cococken007 je blijft wel hameren op Marklïn, maar dat is niet het enige merk dat bestaat. Ik ken redelijk wat jongeren die aan modelbouw doen en die sparen er gewoon voor. Die gaan er soms voor werken (weekendjobs, vakantiejobs). Die kennen de online stores waar ze hun modellen kunnen kopen. Je stelt het allemaal vrij negatief voor. Op Belgische vlak zie ik al jaren een gelijkaardige interesse als het op treintjes aankomt. Ga gewoon geregeld naar de verschillende tentoonstellingen. Bezoek een beurs en je ziet dat de hobby zeker niet dood is. In tegendeel zelfs want sinds het ontstaan van het tijdschrift modelspoormagazine is dat een extra aandachtsfactor voor de hobby via de geschreven pers.
Exact. Ik heb gisteren een Benelux (1201) van het merk Piko gekocht, gigantisch gedetailleerd en nieuw in doos voor 125,- Alleen de decoder moest er nog bij voor 30,-. Ik vind dat zeer goedkoop in vergelijking met de Fl300,-+(euh, dat is meer dan 145) die ik in de jaren '90 voor een willekeurige locomotief van Roco moest neerleggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Steven »

In de jaren 90 betaalde ik tussen de 6000 en 8500 bef voor een loc (tussen de 150 en 215€). Nu 20 jaren later betaal ik tussen de 150 en 260€ euro voor een loc. Ik zie daar dus geen torenhoge inflatie opduiken zoals dat het geval is bij vele andere zaken. Als modentreinen even veel zouden gestegen zijn dat al de rest dat ik toen ook al kocht (eten drinken brandstof ...) dan zouden modentreinen in vele gevallen dubbel zo duur moeten zijn.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door deadlock »

Ik zie nu pas hoe oud deze topic is. Niet forummen na een hele middag op café, deadlock :oops:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door Steven »

de leeftijd van een onderwerp zou toch niets mogen uitmaken, je hebt recht op uw mening over het onderwerp :wink:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: wat vinden jullie van de prijzen van Marklin ....

Bericht door deadlock »

Het is dan vaak handiger om een nieuw topic te openen om het overzichtelijk te houden ;)
Plaats reactie