Ticket automaat

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaat

Bericht door treinbruno »

Adler schreef:
treinbruno schreef: bij NSHISPEED betaal je trouwens €3,50 boekingskosten bij aankoop van een internationaal ticket, betalen ze daarmee het loon van de werknemers dan? :mrgreen:
Bij de NMBS betaal je ook voor alles en nog wat. Als je bijvoorbeeld een verloren voorwerp gaat afhalen, moet je 3,80 euro betalen.
En hoe de prijs van een internationaal ticket bij de NMBS wordt berekend, weet je toch ook niet ?
in NL moet je daarvoor ook kosten betalen hoor :)
je moet bv al naar een duur 0900 nummer bellen...
Afbeelding
SvMp

Re: Ticket automaat

Bericht door SvMp »

Ik heb een soortgelijk probleem: Mijn Nederlandse bankpassen werken niet in Duitse automaten. Pinnen bij een bank gaat echter probleemloos, en gelukkig accepteren de Duitse automaten papiergeld zodat een kaartje kopen geen probleem is. Behalve dan het kiezen uit al die tariefsoorten, die Duitse automaten zijn echt ingewikkeld.

In België heb je gelukkig de loketten en anders de mogelijkheid om je kaartje op de trein te kopen. Super relaxed, ik hoop dat de NMBS dit zo laat!


Over station Sittard, waar de topic-starter over schrijft: Er zijn inderdaad geen loketten, maar in de intercity-stations is de kaartverkoop meestal in een winkel of kiosk ondergebracht. In het geval van Sittard de AH-to-go: http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl ... 5558061930
Een vreselijke formule, een soort mini-supermarkten waar tegen woekerprijzen dingen worden verkocht. De Kiosken zijn leuker, maar het verschilt per station waar de kaartverkoop gedaan wordt. Ze kunnen veel minder dan bij de loketten, dus het is een vorm van afbraak, maar een gewoon kaartje kopen kan gewoon. Voordeel: Ze zijn lang open (maar in Sittard zijn de openingstijden wel weer heel beperkt).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaat

Bericht door treinbruno »

de prijzen in de AH to go zijn vaak nog goedkoper als de gewone belgische supermarkt hoor :!:
bij de AH to go heb je een lay's 200g voor €1,05 - in de proxy delhaize hier vragen ze daar €1,19 voor

ik zou het wel handig vinden, een supermarkt op het station, zolang de loketten maar blijven
Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Ticket automaat

Bericht door Accelerat »

treinbruno schreef:de prijzen in de AH to go zijn vaak nog goedkoper als de gewone belgische supermarkt hoor :!:
bij de AH to go heb je een lay's 200g voor €1,05 - in de proxy delhaize hier vragen ze daar €1,19 voor
Ja maar jij vergelijkt alles met chips. :roll: :P
Wat SvMp zegt is wel waar, het word nog steeds tegen woekerprijzen verkocht. In de gewone AH is het voorbeeld van Bruno vaak maar €0,80.
SvMp

Re: Ticket automaat

Bericht door SvMp »

Op zich is een supermarkt op stations wel handig, maar ik heb 3 punten van kritiek op de Nederlandse situatie:
- Te hoge prijzen
- Uitsluitend AH-to-go, hoewel de meningen kunnen verschillen is Albert Heijn niet mijn favoriete formule. Metname in de grote steden is AH ook al heel dominant aanwezig door de vele vestigingen.
- Verdringing van andere formules. De laatste tijd zie je steeds meer goede formules plaats maken voor een AH-to-go. Station bij mij in de buurt daar is het gemakswinkeltje Wizzl door zo'n AH-to-go vervangen. De Wizzl is wat knusser, de AH-to-go is een kil hok zoals een gewone supermarkt, eigenlijk helemaal niet passend bij de sfeer van een station. Bij een ander stations hier in de buurt willen ze een goedlopende stationsrestauratie sluiten om plaats te maken voor zo'n AH-to-go. En dan te bedenken dat er binnen 300 meter afstand van dat station al 2 AH-vestigingen zijn.
En uiteraard is het op vele stations de vervanger voor het loket, met een zeer beperkt assortiment kaartjes.

Ik heb meerdere malen kritiek gegeven op het afbraakbeleid van de NS op de Nederlandse stations, en mede als reactie daarop van andere forumleden gelezen dat ze de voorzieningen op de Nederlandse stations waarderen. Dat kan ik me voorstellen, want op de grotere stations kun je gemakkelijk een bak koffie krijgen of wat anders. Vervelende is dat al die winkeltjes, ondanks de verschillende namen, allemaal onder één bedrijf vallen: Servex, waar NS weer eigenaar van is. Sommige formules, zoals AH, zijn niet van Servex maar Servex is franchiser van vestigingen op de stations. Gevolg: Overal zijn de prijzen exact gelijk. Er is totaal geen concurrentie. Het is een grote eenheidsworst. Op de middel-grote stations waar alleen een kiosk is, is het ideaal. Ze hebben daar best veel, soms zelfs friet. Maar op de iets grotere stations waar ze ook andere winkeltjes hebben zoals de Smullers of C'est du Pain dan zie je gelijk dat het allemaal hetzelfde is. De wat oudere formules met nette prijzen en enige sfeer, zoals Wizzl en de Restauratie het Station gaan stuk voor stuk dicht om plaats te maken voor kille AH-to-go's, Bugerkings of gewoon leegstand.

Om terug te komen op wat ik schreef over de sluiting van de stationsrestauratie ten gunste van AH-to-go: Beide zijn eigendom van Servex. Als die stationsrestauraties onafhankelijk functioneerden, zouden ze nooit zijn gesloten, want ze draaien prima. Wat de NS hier doet is kil boekhouden. Kennelijk verwachten ze van die AH-to-go meer, en ik sluit niet uit dat dan de loketten ook dicht gaan. Het personeel blijft zelfs gelijk, alleen de formule verandert.


@treinbruno: Als ik het goed ge-Google'd heb is Proxy Delhaize vergelijkbaar met AH-to-go: Een gemaksformule. Ik heb het idee dat de prijzen voor levensmiddelen in België iets hoger liggen dan in Nederland, dus die prijzen zijn wel verklaarbaar. Ik vergelijk met een gewone winkel. Ik zou niet weten waarom het op een station duurder moet zijn, gewone supermarkten zitten vaak ook op a-lokaties.
Trammist

Re: Ticket automaat

Bericht door Trammist »

SvMp schreef: - Uitsluitend AH-to-go, hoewel de meningen kunnen verschillen is Albert Heijn niet mijn favoriete formule. Metname in de grote steden is AH ook al heel dominant aanwezig door de vele vestigingen.
- Verdringing van andere formules. De laatste tijd zie je steeds meer goede formules plaats maken voor een AH-to-go. Station bij mij in de buurt daar is het gemakswinkeltje Wizzl door zo'n AH-to-go vervangen. De Wizzl is wat knusser, de AH-to-go is een kil hok zoals een gewone supermarkt, eigenlijk helemaal niet passend bij de sfeer van een station. Bij een ander stations hier in de buurt willen ze een goedlopende stationsrestauratie sluiten om plaats te maken voor zo'n AH-to-go. En dan te bedenken dat er binnen 300 meter afstand van dat station al 2 AH-vestigingen zijn.
En uiteraard is het op vele stations de vervanger voor het loket, met een zeer beperkt assortiment kaartjes.
De woekering van allerhande soorten A.H.'s in Nederland doet me denken aan aan de overload aan MacDo's in de U.S.A. ...
SvMp

Re: Ticket automaat

Bericht door SvMp »

Dat het ook anders kan heb ik op vakantie wel gemerkt:
- In Luxemburg op de meeste stations automaten, 1 Euro voor een (zeer goed) gekoeld flesje 0,5 l frisdrank. En dat in het rijkste land van Europa! In Nederland betaal je bijna het dubbele.
- In Zwitserland heb je Coop Pronto op stations. Lijkt erg op AH-to-go behalve de prijzen. Die liggen zelfs nog ietsje lager liggen dan in de reguliere Nederlandse en Belgische supermarkten!
- In Duitsland vrije concurrentie, allerlei verschillende winkels op de stations. Koffie ongeveer 1 euro waar je in Nederland 1,70 voor betaalt bij monopolist Servex en in België kom je heel weinig kiosken e.d. op stations tegen, alleen bij de grootste. Op een groot Duits station kun je al gauw uit 8 verschillende broodjeszaken kiezen dus nette prijzen. Niet 10 verschillende formules die allemaal onder hetzelfde bedrijf vallen, maar onafhankelijke zaken, ook op de minder grote stations. Voor nog geen 2 Euro een bak patat met een bradwurst. Dat maakt gehakt van de Smullers, die uitsluitend bestaansrecht heeft omdat er geen andere zaken worden toegelaten. Het eerste wat ze in Nederland moeten doen is dat Servex-monopolie doorbreken. Waar is de EU als je die nodig hebt?
Dietrich

Re: Ticket automaat

Bericht door Dietrich »

In Luxemburg moet je wel iets van 1,5 euro betalen om in het station naar de wc te gaan... :lol:
Trammist

Re: Ticket automaat

Bericht door Trammist »

SvMp schreef:Dat het ook anders kan heb ik op vakantie wel gemerkt:
- In Luxemburg op de meeste stations automaten, 1 Euro voor een (zeer goed) gekoeld flesje 0,5 l frisdrank. En dat in het rijkste land van Europa! In Nederland betaal je bijna het dubbele.
Aan een automaat in Eindhoven heb ik ooit eens gezien dat 0,5L cola € 2,50 kostte :shock:
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaat

Bericht door treinbruno »

Dietrich schreef:In Luxemburg moet je wel iets van 1,5 euro betalen om in het station naar de wc te gaan... :lol:
en 7€ voor een douche :lol:
is van mcclean ofzo, WC keten die ook op veel duitse stations zit, maar op de andere stations in luxemburg is het gratis
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaat

Bericht door overweg13 »

Dag

Om even op de ticketautomaat terug te komen: gisteren (en alle andere weekends in augustus) sloten de loketten in Halle nog maar eens om 15:30. We zaten het boeltje zowat te bekijken tussen 19:15 en 19:30 (we wachtten op een aansluitende bus). Van de zes reizigers die geprobeerd hebben om een biljet uit de automaat te halen zijn er amper 2 in geslaagd om dat ook te doen. De anderen hebben de trein genomen zonder biljet, en als ze alleen maar naar Brussel moesten is de kans ook nog klein dat ze daar hebben moeten voor betalen. Toch wel een tamelijk scheve toestand, vind ik.
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ticket automaat

Bericht door treinbruno »

en in lokeren is er plots een automaat verdwenen :shock:
vroeger waren er 2, nu nog maar 1 :(
Afbeelding
Dietrich

Re: Ticket automaat

Bericht door Dietrich »

Volgens de site zou Eeklo ook een automaat hebben... heb diee echter nog niet weten te vinden. Dus staat er ene of niet? :)
Presario

Re: Ticket automaat

Bericht door Presario »

In het station van Dendermonde staan ook 2 automaten. Meestal werkt er wel maar 1 van maar met degene die werkt heb ik nog nooit problemen gehad.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ticket automaat

Bericht door LML »

In Mol was het vorige week weer koekenbak... Er stonden 's morgens (op do. en vr., telkens rond 08:30u à 09:00u) een hoop reizigers tot buiten aan te schuiven (als het er een 30 à 40 waren, heb ik niet overdreven). Er was maar 1 van de 2 loketten open, verschillende reizigers stapten dus zonder ticket de trein op. Maar van die hele hoop reizigers heeft er geen enkele gebruik gemaakt van de ticketautomaat (nogthans 'in dienst'). In zo'n situaties lijkt het me niet meer dan normaal dat men het 2de loket opendoet, of dat er iemand hulp biedt aan de ticketautomaat (mij mogen ze altijd opbellen :wink: ), zodat die hoop reizigers kan weggewerkt worden...

Zelfs als er slechts 3 personen staan aan te schuiven aan het loket, maak ik gebruik van de ticketautomaat. Maar ja, iedereen is niet zo, hé...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie