TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Kristofke »

260689 schreef:2de klas betaal je voor getransporteerd te worden, 1ste klas betaal je voor een zitplaats.
Mijn moeder vraagt hun vriendelijk om naar 2de klas te gaan indien ze in 1ste klas zitten met 2de klas ticket. wat ze wel durft te doen is reizigers met vrijbiljetten/vrijkaarten van het spoor vragen of ze in 1ste klas willen zitten om plaats te maken voor de betalende reizigers in 2deklas (aangezien de vrijbiljetten van het spoor 1ste klas worden is er al een probleem opgelost)(Ik heb jammer genoeg vande jaar nog 2de klas ticketjes gekregen vanaf volgend jaar krijg ik 1ste klas).
sorry voor een off topic vraag, maar krijgt vanaf heden iedereen die begint bij de NMBS al een vrijkaart 1ste klas?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door 260689 »

Kristofke schreef:
260689 schreef:2de klas betaal je voor getransporteerd te worden, 1ste klas betaal je voor een zitplaats.
Mijn moeder vraagt hun vriendelijk om naar 2de klas te gaan indien ze in 1ste klas zitten met 2de klas ticket. wat ze wel durft te doen is reizigers met vrijbiljetten/vrijkaarten van het spoor vragen of ze in 1ste klas willen zitten om plaats te maken voor de betalende reizigers in 2deklas (aangezien de vrijbiljetten van het spoor 1ste klas worden is er al een probleem opgelost)(Ik heb jammer genoeg vande jaar nog 2de klas ticketjes gekregen vanaf volgend jaar krijg ik 1ste klas).
sorry voor een off topic vraag, maar krijgt vanaf heden iedereen die begint bij de NMBS al een vrijkaart 1ste klas?
vrijkaart blijft 2deklas enkel je vrijbiljetten die je krijgt erbij zullen eerste klas worden.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Kristofke »

maar als je dan mee wil reizen moet je met je vrijkaart de opleg doen naar 1ste klas voor het af te leggen traject?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door 260689 »

Kristofke schreef:maar als je dan mee wil reizen moet je met je vrijkaart de opleg doen naar 1ste klas voor het af te leggen traject?
je kan altijd vragen aan de boordchef of je mee mag reizen in eerste klas hij beslist tenslotte wat er op zijn trein gebeurd, normaal als je dit vraagt met vrijkaart is dit in 98% van de gevallen goed dat je plaats neemd in eerste klas
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Maar ik vul toch meestal een vrijbiljetje in. Je krijgt er 24, als ik me goed herinner, voor het aantal keren dat ik de trein neem, en me in eerste wil zetten, volstaat dat ruimschoots. Voor de rest gebruik ik wel mijn vrijkaart en zet ik me in tweede.
Sara Raats
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
Locatie: HSL 4

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Sara Raats »

ergernis:

Eerste klasmensen die je eens goed van boven naar onder bekijken als je passeert.

ugh
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Kalimero »

LML schreef:Eén reiziger die tijdens de spits 4 zitplaatsen benut:
Vier plaatsen dat is al heel grof. Maar zelfs twee plaatsen inpalmen vind ik er al over.
Daarnet nog: in een AM96 zit een reiziger aan het raam, de plek naast hem is leeg maar hij heeft wel het tafeltje uitgeklapt en er een krant opgelegd. In het volgende station stapt er een hele hoop volk op, allemaal passeren ze die plek maar niemand durft de zitplaats op te eisen. Zelfs wanneer er geen enkel plaatsje meer vrij is. En denk maar niet dat de reiziger in kwestie enige moeite doet om het plaatsje aan te bieden.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Kristofke »

dan moeten reizigers meer haar op hun tanden hebben

vragen of de plaats vrij is, moest de persoon dan toch onverwachts zeggen nee, dan vraag je maar naar zijn vervoersbewijs voor die zitplaats

als die blijft weigeren moet de treinbegeleider de reiziger een ticket aanrekenen voor die zitplaats + boete voor het niet melden aan de begeleider dat hij geen ticket heeft
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door overweg13 »

Sara Raats schreef:ergernis:

Eerste klasmensen die je eens goed van boven naar onder bekijken als je passeert.

ugh
Ik ken daar een erg goede oplossing voor: stap in tweede klasse in, en blijf daar. Dat vergt alleen enige strategie bij het instappen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Bij overstappen heb je soms iets minder tijd, vooral wanneer je nogal optimistisch je overstappen berekend. En dan neem ik ook niet de moeite om aan een 2eklasdeur in te stappen, hoor. Of wanneer je de trein mag doorgaan om een zitplaats te zoeken.
Al kan het ook geen kwaad als je wat minder snel het gevoel zou krijgen dat je wordt bekeken, als je moet passeren, dan moet je passeren. Het is nu niet dat je in eerste klas door iemands woonkamer passeert, of zo.
Dietrich

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Dietrich »

Je hebt nu eenmaal mensen die niet kunnen verdragen dat je ergens moet passeren of zijn en u dan aangapen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Je hebt nu eenmaal mensen die niet kunnen verdragen dat je ergens moet passeren of zijn en u dan aangapen.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat je ergens instapt en dan de hele trein door moet om een plaats te vinden. Ik vind het ook zo gek dat reizigers niet weten dat ze aan het eind van de trein gekomen zijn, en dat er dus echt niks meer achter hangt. Even redeneren voor het instappen, en eens kijken waar eerste kalsse hangt (de gele streep, weet je wel...) kan het zoeken van een geschikte plaats echt wel vereenvoudigen.
De wrevel van die mensen in eerste klasse gaat trouwens meestal niet over passerende klanten, maar over bivakkerende, als je begrijpt wat ik bedoel.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Kristofke »

dat van die gele lijn heb ik zelfs hier moeten lezen een paar weken geleden, want dat was mij nog nooit opgevallen

vaste 1ste klas reizigers waarschijnlijk wel, maar ik keek altijd naar de 1 of 2

wat ik wel doe is als er een stel 1ste klas is en een stel 2de klas, en er komen maar enkele mensen uit de deur van het stel eerste klas, en er staat een massa volk voor de deur van tweede klas te wachten tot die allemaal zijn uitgestapt... ja ok ik geef toe, dan stap ik via 1ste klas in en loop ik door naar 2de klas terwijl de rest nog buiten staat te dringen
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Hobbes »

Ik zit altijd in eerste klas (voor alle duidelijkheid: met een geldig 1ste klasse vervoersbewijs) , ik heb er niks op tegen als er mensen passeren, wel tegen mensen met een 2de klasse ticket die goed weten dat ze in eerste zitten (al gehoord dat men tegen mekaar bezig is) en dan zogezegd uit de lucht komen vallen als de TBG langskomt en hen erop wijst dat ze in 1ste zitten.
Als ze geluk hebben en er komt geen controle op hun traject hebben ze lekker in 1ste kunnen zitten, dikwijls dan nog met het nodige kabaal erbij...
Ook erger ik mij aan mensen die meerdere keren heel de trein doorlopen voor een plaats te zoeken...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:dan moeten reizigers meer haar op hun tanden hebben

vragen of de plaats vrij is, moest de persoon dan toch onverwachts zeggen nee, dan vraag je maar naar zijn vervoersbewijs voor die zitplaats
Vragen is doorgaans voldoende; ik maak echt maar zeer zelden mee dat iemand dan volhoudt dat een plaats bezet is. Als spitsreiziger moet je naar mijn mening ook gewoon durven vragen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie