Winter- of zomerbanden???

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Ruben
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Winter- of zomerbanden???

Bericht door Ruben »

Dieselfreak schreef:Als hier een paar sneeuwvlokken dwarrelen lopen alle soorten verkeer meteen in het honderd... Hoe gaat dat dan wel in landen waar tijdens de winter sneeuw dagelijkse kost is, bv. Oostenrijk. Zijn daar dan iedere dag enorme problemen??
Daar hebben de mensen winterbanden of sneeuwkettingen, hier niet (de meesten dan toch).

Titel aangepast door trainfreak
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Bericht door Dieselfreak »

Waarom schaffen ze zich dat niet aan? Je hebt het vaak jaren niet nodig, maar in een winter zoals deze kun je het goed gebruiken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Bericht door jan_olieslagers »

Ik heb winter en zomer M+S banden op mijn befaamde (beruchte?) blauwe camionette, en ik weet heel goed waarom! Maar nog meer weet ik wanneer ik het ijzeren paard liever op stal laat.
En, jawel, kettingen liggen er ook in, al was het maar omdat men verplicht is ze bij te hebben, bv. in Noord-Italië.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef:Ik heb winter en zomer M+S banden op mijn befaamde (beruchte?) blauwe camionette, en ik weet heel goed waarom! Maar nog meer weet ik wanneer ik het ijzeren paard liever op stal laat.
En, jawel, kettingen liggen er ook in, al was het maar omdat men verplicht is ze bij te hebben, bv. in Noord-Italië.
Jan, zijn die M+S nu al aanvaard als "winterbanden" bv. in Duitsland ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Bericht door jan_olieslagers »

Nu gaan we wel ver off-topic, he Theo. Als het mag van de mod's:

Ja zo heb ik het wel begrepen ja. Als M+S nog niet aanvaard worden, wat dan wel?
Bemerk overigens dat de Duitse situatie heel subtiel is: de Duitse wet legt enkel op "de gepaste maatregelen te treffen" zonder deze nauwkeurig te omschrijven. Die wet dient dan ook vooral om verzekereraars toe te laten hun handen terug te trekken.
Let wel ik ben ook in deze materie zeker geen expert. Vraag bevestiging bij uw verzekeraar!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Winter- of zomerbanden???

Bericht door trainfreak »

Ik dacht dat het in Duitsland niet verplicht is om met winterbanden te rijden.
Maar als je dan iets voorhebt zonder winterbanden, dan zal de fout bij u gelegd worden.

Gevonden op http://duits.skynetblogs.be/post/497487 ... -verplicht:
Zelfs als u geen politie tegengekomen bent, maar door de onvoorzichtige instelling van een ander in een ongeluk terechtkomt, dan heeft u geen enkel verhaal wat verzekering aangaat, indien op dat ogenblik en op die plaats winteruitrusting nodig was. U zal automatisch medeschuldig verklaard worden.

Maar of het klopt?
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Winter- of zomerbanden???

Bericht door kika »

Klopt inderdaad m.b.t. Duitse verzekeringen. Onaangepaste banden kosten u 40 euro als de politie er op controleert (of als je met pkw/lkw de snelweg blokkeert omdat je met je zomerbandjes reed). Het is inderdaad niet gespecificeerd wat nou 'aangepaste' banden zijn, al gaan er de laatste tijd wel weer stemmen op om dat te doen, maar men is geneigd om het Europa te laten regelen.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Bericht door Nils »

dentheo schreef:
jan_olieslagers schreef:Ik heb winter en zomer M+S banden op mijn befaamde (beruchte?) blauwe camionette, en ik weet heel goed waarom! Maar nog meer weet ik wanneer ik het ijzeren paard liever op stal laat.
En, jawel, kettingen liggen er ook in, al was het maar omdat men verplicht is ze bij te hebben, bv. in Noord-Italië.
Jan, zijn die M+S nu al aanvaard als "winterbanden" bv. in Duitsland ?
M+S is geen wettelijke uitdrukking. De fabrikant bepaalt zelf wat dat juist voor hem inhoud
en dit is dus absoluut geen officiele winterband. Om erkend te worden als winterband,
dient er een bergje met een sneeuwvlok op uw ban te staan.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: 300 kilometer file door winterweer... treinen rijden vlot

Bericht door KB »

Dieselfreak schreef:Waarom schaffen ze zich dat niet aan? Je hebt het vaak jaren niet nodig, maar in een winter zoals deze kun je het goed gebruiken.
Ik rij het hele jaar met dezelfde banden (zomerbanden neem ik aan) en ik heb nog nergens vastgezeten (en nee ik heb geen vierwielaandrijving). Bij een van de 1ste winterprikken stond er op een helling een vrachtwagen geblokkeerd en iets verder een dikke mercedes, om daar voorbij te kunnen moest ik telkens door de wat diepere sneeuw - ik ben daar toch zonder problemen doorheen geraakt. Slippen heb ik ook nergens echt gedaan, behalve uit vrije wil of de laatste cm. Je begrijpt wel dat ik niet overtuigd ben van het nut van winterbanden (tenzij voor de bandencentrales en zo).
L'union fait la force.
Dietrich

Re: Winter- of zomerbanden???

Bericht door Dietrich »

Goed weten wat je moet doen bij sneeuw en ijs doet al veel, enorm veel mensen weten dat totaal niet. Bvb. hoeveel ontkoppelen er niet als ze remmen (en zijn dan verbaasd bvb wanneer de remmen verbranden als ze een lange afdaling nemen).

De sneeuw zelf is soms gewoon nog beter om op te rijden dan met ijs eronder, heb ik de indruk. Ik heb in december veel problemen gehad om de oprit boven te raken omdat de laag onder de sneeuw ijs was geworden (even ontdooiing en dan terug vries). Laatst geen problemen terwijl het enkel sneeuw was.

Het nut van winterbanden onderschatten zou ik wel nog niet doen. Ik heb enkel al met winterbanden gereden met dit weer (wij vervangen die zelf eens het seizoen voorbij is) dus ik zou nog niet direct kunnen zeggen of het hetzelfde/erger is met "zomerbanden".
Laatst gewijzigd door Dietrich op 12 feb 2010, 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Winter- of zomerbanden???

Bericht door trainfreak »

Winterbanden zijn er niet voor niets.
De remafstand tussen winter- en zomerbanden is in de winter toch een pak korter.
Zelf heb ik nog geen ervaring dus ik zou het niet weten.

En mocht je toch in een slip geraken: NIET naar de boom of paal kijken maar naar waar je naartoe moet, en tegensturen, maar of dat altijd helpt?
Dietrich

Re: Winter- of zomerbanden???

Bericht door Dietrich »

Uw wielen moeten evenwijdig blijven met de baan zodat de wagen niet gaat beginnen spinnen. Meestal als je dan stuurt krijg je een terugslag en moet je dus direct weer uw richting aanpassen. Beginnen op de rem staan is niet de juiste tactiek en gaat het spinnen nog verergeren.
Plaats reactie