Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door groentje »

We willen allemaal wel dat er meer historisch materieel wordt bewaard, en het tracé langs de Maas heeft zeker troeven. De CFV3V heeft niet voor niets geprobeerd er een toeristische dienst te rijden. Maar het blijft een probleem van voldoende vrijwilligers en geld. En aangezien teveel versnippering leidt tot geldversnippering, lijkt het me logisch dat de meesten hier eerder pleiten voor het werken binnen de bestaande verenigingen. De kans -en de hoop- is dat zij dan terug iets makkelijker hun actieterrein kunnen uitbreiden...
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

Andere verenigingen zullen nooit hun terrein kunnen uitbereiden.
Het is dan soms beter om een nieuwe vzw te beginnen.

Maar die nieuwe vzw kan ik dan wel in schakeling plaatsen met andere vzw's.
Dat zou voordelen bieden. Op financieel vlak is het dan haalbaar. Op economisch vlak
is het mogelijk.

Dus zo zijn er veel mogelijkheden.
Die lijn heeft ook zeer veel mogelijkheden, toeristisch, economisch ook.
Waarom economisch?
Door het extra toerisme door de vzw, zou de HoReCa daar meer inkomsten krijgen.
Maar daar begint mijn geweten te knagen. Dat zou de stille dorpjes daar op sommige zondagen in de winter wakker schudden. Maar het zorgt wel voor extra inkomsten in de regio daar. Denk maar aan Spontin, Treignes, Dorinne-Durnal.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

Ik geef u het advies de lijn eerst te voet is te verkennen om te beseffen in welke staat zij is. Rotte dwarsliggers, bruggen in slechte staat en de natuur die heer en meester is op bepaalde stukken. Kortweg heel zal vervangen moeten worden. De grootste delen van de lijn zal je dus max 20 km/u of minder kunnen berijden. Dit tot je rails, dwarsliggers en op vele plaatsen ook de ballast hebt vervangen. Doe dus zoals ik ooit deed en doe de wandeling Dinant - Givet. Jij mag dan misschien veel economische kennis hebben. Aan de technische kennis moet je nog wat sleutelen volgens mij. Ken jij trouwens al de prijs per km rail om die terug rijvaardig te krijgen en er over te mogen rijden. Denk je aan de nodige vergunningen ivm met rijden op rails. De gedachte dat iedereen mag rijden is mooi maar jaar per jaar worden de regels strenger. Nu het Europese rijbewijs er aan komt vermoed ik dat de regels voor vzw's er even goed strenger op worden gemaakt. Logisch ook als je het nieuws de laatste tijd wat volgde met mensen due onbevoegd en zonder besef van gevaar zo'n voertuig besturen. Met grote treintjes rijden is nu eenmaal niet voor kindjes. Ook al zou op een museumlijn zijn. Je moet dus streng zijn om te bepalen wie er wel en niet mag rijden. Anders ga je vroeg of laat in grootse problemen geraken.
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

Steven,

ik heb gedurende 1/2 maand zitten pendelen tussen zele en givet.

Iedere sectie heb ik bezocht, gechekt.
Eigenlijk kan dat geen kwaad, hoe langer mensen op de trein. Hoe meer drank verkoop.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

vanmiegroet schreef:Steven,

ik heb gedurende 1/2 maand zitten pendelen tussen zele en givet.

Iedere sectie heb ik bezocht, gechekt.
Eigenlijk kan dat geen kwaad, hoe langer mensen op de trein. Hoe meer drank verkoop.
Als de trein echt te traag is gaat zoiets eerder afstotend dan aantrekkelijk werken hoor. Snelheden trager dan 20 km/u op dergelijk spoor zijn dus niet aantrekkelijk, waarom denk je dat alle museumlijnen streven naar 40km/u. Trouwens eens je de lijn op langere stukken zou gebruiken zou de reistijd aan die snelheid enorm groot zijn en dus een bijkomende onaantrekkelijk factor.
LML
Berichten: 1400
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door LML »

Van mij kan/mag je gerust een vzw oprichten, ik hou u niet tegen. Maar alle aankopen, onderhoud van spoor en materieel, de toelatingen om ermee te rijden. En dan ook nog mensen motiveren om eraan mee te werken. Volgens mij is dat niet simpel...

Je kan eventueel starten met een traject per railbike, ook een leuke manier om een oude spoorlijn te verkennen/uit te baten. Met minimaal onderhoud aan en naast het spoor: hier en daar wat takken snoeien, onkruid verwijderen, anderzijds uw railbikes onderhouden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,

Je komt me toch niet zeggen Steven als je met een klassiekske rijdt dat dit moeilijk is of met een break .
Ook type 41 lijkt me niet zo moeilijk.
De denk een stoomtrein klaarmaken daar heb je wat kennis en vooral veer ervaring voor nodig .
Je mag niets over het hoofd zien.
Maar een klasssiekske opstarten ,hoeveel 1 a 2 minuten en klaar.
Met een trein rijden is niet zo moeilijk, ik denk met een boeing vliegen of een cruiseship besturen dat dit nog veel moeilijker is of uitzonderlijk transport
Die jongen probeert hier steun te krijgen maar ja daarvoor is deze site niet gemaakt.
Iedere kleine fout die je tijpt wordt onder de loep genomen en dan schieten ze je af.
Ik begrijp hier iedereen zijn bezorgdheid maar probeer wat vriendelijker te formuleren.
Het zal beter overkomen.
Wat de meeste hier zeggen is waar en vergeet niet dat we in een resessie zitten ,ooit zal de zon weer schijnen.
Maar alleen de verplaatsing van iedereen naar de plaats kost veel geld.
Ik bewonder de mensen die iedere week naar Mariembourg gaan.
Ze komen zelfs van Antwerpen. Als je dat gaat uitrekenen dan heb je vlug 50 Euro en meer kwijt aan diesel heen en terug.
Ik denk persoonlijk dat de jeugd van vandaag weinig of geen interesse meer heeft in deze hobby .
Dus het is niet alleen de VZW oprichten die belangrijk is , het is ook de jeugd terug aanwakkeren zodat de hobby een nieuw leven heeft en dan krijg je volk om te helpen.
Als de hobby treinen daalt dan daalt de interesse en het volk.
Moest je nu over een cursus "koken" en je hebt een plaats om tebeginnen dan zal jeVZW snel opgericht zijn en zullen alle cursussen vol zitten binnen de 5 minuten.
Als de massa ervan gebeten is dan is het ok maar anders kom je stilaan in een kleine groep terecht
En die kleine groep zijn wij de treinliefhebbers

VG

Cocoken
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door poyaud »

COCOKEN007 schreef:Hallo iedereen,
Je komt me toch niet zeggen Steven als je met een klassiekske rijdt dat dit moeilijk is of met een break .
Ook type 41 lijkt me niet zo moeilijk.
De denk een stoomtrein klaarmaken daar heb je wat kennis en vooral veer ervaring voor nodig .
Je mag niets over het hoofd zien.
Maar een klasssiekske opstarten ,hoeveel 1 a 2 minuten en klaar.
Met een trein rijden is niet zo moeilijk, ik denk met een boeing vliegen of een cruiseship besturen dat dit nog veel moeilijker is of uitzonderlijk transport
Cocoken
Schoenmaker blijf bij je leest !!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef:Hallo iedereen,

Je komt me toch niet zeggen Steven als je met een klassiekske rijdt dat dit moeilijk is of met een break .
Ook type 41 lijkt me niet zo moeilijk.
De denk een stoomtrein klaarmaken daar heb je wat kennis en vooral veer ervaring voor nodig .
Je mag niets over het hoofd zien.
Maar een klasssiekske opstarten ,hoeveel 1 a 2 minuten en klaar.
Met een trein rijden is niet zo moeilijk
Ten eerste doen elektrische treinen hier niet ter zake aangezien de lijn niet onder draad is maar een motorstel volledig klaarmaken neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Met een trein rijden is niet moeilijk maar zoals jij er over spreekt kan ik al 1 ding duidelijk opmaken, veel te lichtzinnig en zeker niet geschikt om van mij het stuur te mogen overnemen.
Om een stoomtrein te laten rijden moet je trouwens leren tellen in uren. Voor de ketel op werkingsdruk alleen al moet je uren tellen. Bovendien vergeet je het allerbelangrijkste en dat is veiligheid, je laat echt niet iedereen zomaar met een trein rijden laat staan als er andere mensen opzitten. Als je weet dat voor je met een trein te mogen rijden de basisopleiding tussen de 9 en 15 maand neemt (afhankelijk van het type bestuurder) dan zou je toch al meer moet beseffen dan wat jij hier nu allemaal komt te zeggen er los over en veel te lichtzinnig is. Zelfs om in een VZW met een trein te rijden moet je dus mensen hebben met voldoende ervaring en kennis van zaken, het maakt dan echt niet uit of een trein aan 20 dan wel 200 km/u aan het rijden is als de rest van de kennis ontbreekt.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

ja Steven akkoord.

Maar ervaring dat is het woord dat alles zegt.
De ervaring dat telt in ieder beroep.
Hoe wordt je een goede treinbestuurder , door de jaren en de kilometers die je bolt.
En ook door bij te studeren van allerhande types trein.
Ook bijscholing van HLT en dergelijke.
Zo is het in ieder beroep wat je ook doet bijscholing maakt je beter .
Als je bgint als treinbestuurder zou het logisch zijn dat je begint te rijden op de trainsimulator.
Wat doen ze je meesturen op de baan en je mag zelf achter de stuurtafel zitten .
Je doet mee met een dienst die vol mensen zit en wie bestuurt er , ja de treinbestuurder aspirant.
Is dat dan verantwoord als je na max 3 maanden al zelf mag bollen.
Ik denk het niet

cocoken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

Dat is even verantwoord als iemand leren auto rijden in het dagelijks wegverkeer, in tegendeel het is zelf meer verantwoord om het zo te doen. Iemand die met zijn ouders leert autorijden is nu eenmaal een groter gevaar aangezien die ouders minder kunnen ingrijpen.
Een leerling bestuurder die meegaat met een ervaren bestuurder is de beste manier om het te leren. De ervaren bestuurder kent zijn trein en zorgt altijd voor dat hij tijdig kan ingrijpen. Elke stuurpost is ook voorzien van een noodrem (soms zelfs drie stuks) je kan dus vlot ingrijpen als monitor.
Je blijft spreken uit zaken die je ziet en niet uit ervaring of enige kennis.
Het gaat eigenlijk over de vergelijking iemand laten rijden op een lijn die uitgebaat is door een vzw en denken dat zomaar iedereen kan en mag rijden en het gewoon verkeer der treinen.
Denken dat je dus zomaar een trein op 1-2 minuten aan de praat hebt en er veilig mee kan rijden is dus zever. Denken dat een simulator dient om u te leren rijden met treinen is ook verkeerd. Leren rijden met een trein doe je door met echte treinen te rijden. Het oefenen van speciale weinig voorkomende situaties doe je op een simulator en dat is waar alle spoorwegsimulators voor dienen.
Het leren handelen bij aanrijdingen
Het leren omgaan met speciale regels
het inoefenen van nieuwe in gebruik te nemen regels
dat kan je er op leren, niet de juiste handelingen en gebruiken eigen aan bepaalde types.

Trouwens na 3 maand mag er niemand met een trein alleen rijden, er is niemand die na 3 maand een brevet heeft, de opleiding neemt 9 tot 15 maand in beslag zoals ik al schreef, pas nadien krijg je uw brevet en pas nadien mag je alleen met een trein rijden. Jonge bestuurders worden trouwens nog steeds frequenter opgevolgd dan oudere collega's.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

ik heb niet gezegd dat hij alleen rijdt , hij bestuurt terwijl er achteraan personen inzitten.
Das wat anders.
Ik begrijp wat je bedoelt maar toch blijf ik erbij het is "Ik" die moet rijden met welk toestel ook ervaring of niet.Dat blijft voor ieder beroep gelijk.
Van camoinchauffeur tot what ever.
Het is ook logisch dat iemand die voor zn hobby aan treinen gaat sleutelen en onderhoud op doet ook de gelegenheid krijgt om met die trein te mogen rijden indien dat kan en hij de mogelijkheden bezit.
Hij moet voldoen aan bepaalde eisen maar hoeft niet een treinbestuurder te zijn van de NMBS zolang hij op zn territorium blijft.
Dat hij een cursus moet gaan volgen eventueel bij de NMBS en een examen doen dat lijkt mij logisch.
Wil hij toch op de baan zoals sommige dit doen dan moet hij een volwaardige opleiding krijgen, volledig mee eens
En nog iets , tussen haakjes ik ben al 33 jaar bezig met treinen, ik weet ook waarover ik spreek ook al ben ik geen TB.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef:ik heb niet gezegd dat hij alleen rijdt , hij bestuurt terwijl er achteraan personen inzitten.
Das wat anders.
Ik begrijp wat je bedoelt maar toch blijf ik erbij het is "Ik" die moet rijden met welk toestel ook ervaring of niet.Dat blijft voor ieder beroep gelijk.
Van camoinchauffeur tot what ever.
Het is ook logisch dat iemand die voor zn hobby aan treinen gaat sleutelen en onderhoud op doet ook de gelegenheid krijgt om met die trein te mogen rijden indien dat kan en hij de mogelijkheden bezit.
Hij moet voldoen aan bepaalde eisen maar hoeft niet een treinbestuurder te zijn van de NMBS zolang hij op zn territorium blijft.
Dat hij een cursus moet gaan volgen eventueel bij de NMBS en een examen doen dat lijkt mij logisch.
Wil hij toch op de baan zoals sommige dit doen dan moet hij een volwaardige opleiding krijgen, volledig mee eens
En nog iets , tussen haakjes ik ben al 33 jaar bezig met treinen, ik weet ook waarover ik spreek ook al ben ik geen TB.
Dus omdat je 33 jaar een hobby hebt ben je voldoende op de hoogte over de wettelijkheden van een bepaald iets. Die wettelijkheden die afgelopen vijf jaar bijna meer veranderd zijn dan de meeste hier van ondergoed veranderen. Zoals ik zei je leert met een trein rijden door het te doen, niet door met een computertje te spelen, dat is voor vrachtwagens, auto's en vliegtuigen hetzelfde, de simulators dienen enkel en vooral om speciale situaties na te bootsen waarvan men ze in het echt liever niet of zo weinig mogelijk tegenkomt.
Iemand die vrijwillig een trein helpt opknappen is daarom nog niet in staat om met die trein veilig te rijden, laat daar anderen ervaren mensen over oordelen. Of dat nu op een museumlijn is of niet doet daar weinig ter zake toe. Daarom dat tot nu toe geen enkele groep die er al bestaat zomaar iedereen met een trein laat rijden wat de man met het idee achter dit onderwerp NET WEL WIL. Enig gevoel van verantwoordelijkheid om zoiets te besturen is dan volledig te verloren en daar komen ongelukken van, eerder vroeg dan laat in de meeste gevallen.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

ieder zijn mening.
Meer heb ik er niet aan toe te voegen.
Als je niet openstaat voor andersmans mening dan blijven we in een cirkel draaien.
Ik heb geen schrik om met een trein te rijden en besef ook welke verantwoordelijkheid ik moet dragen.
Maar das niet alleen met een trein. Als ik inmijn beroep een fout maak dan kunnen er van 800
tot 3000 man op straat komen te staan en das ook mn verantwoordelijkheid op dat moment.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22553
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef:ieder zijn mening.
Meer heb ik er niet aan toe te voegen.
Als je niet openstaat voor andersmans mening dan blijven we in een cirkel draaien.
Ik heb geen schrik om met een trein te rijden en besef ook welke verantwoordelijkheid ik moet dragen.
Maar das niet alleen met een trein. Als ik inmijn beroep een fout maak dan kunnen er van 800
tot 3000 man op straat komen te staan en das ook mn verantwoordelijkheid op dat moment.
Het gaat niet over schrik of geen schrik, het gaat om in staat zijn van dat is totaal wat anders. Dat is de reden dat er nooit 1 iemand beslist wie er treinbestuurder mag zijn maar een jury van drie mensen, een medische team en een psycholoog. Dus mogen we er toch vanuit gaan dat het in een VZW ook een beetje onder controle is wie er met die trein mag rijden en niet de eerste de beste die zich 2 weken heeft aangesloten en die wat treinen heeft proper gemaakt. kortweg gezegd de regel van iedereen mag en kan met die trein rijden is zuivere onzin.
Plaats reactie