TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Stijn91 »

Horatio schreef:
Stijn91 schreef:Vandaag vertrok de trein die ik wou nemen 2 min. te vroeg waardoor ik hem miste, anders had ik hem perfect kunnen halen.
Was dat toevallig niet de 1506 vanuit Gent-St-Pieters richting Hasselt-Tongeren van 07:00 :?:
Nee, L5209 in Ninove.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

heb ik ook soms voor met de L trein Leuven-Mechelen...

Voor vertragingen kan ik soms nog begrip hebben, maar een trein die te vroeg vertrekt is onaanvaardbaar!
tomtom711

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door tomtom711 »

Lukas schreef:Hoi iedereen,

In dit topic gaan we het eens hebben over datgene waar je je het meest aan ergert op de trein;

Mijn ergernissen zijn de volgende:

- Lawaaimakende of huilende kinderen.
- Mensen die voor heel het rijtuig bellen met hun GSM.
- Mensen die hun afval niet meenemen.

Zo, dit waren mijn punten;Nu is het jullie beurt.

Steven en Trainspotterke,

Als dit bericht hier niet thuishoort mogen jullie het verwijderen of verplaatsen.

Lukas
Kinderen zijn niet zo'n probleem, voor mij.
Overdreven bellen met GSM, waarbij de rest MOET meeluisteren, is een beetje meer irritant.
Afval niet meenemen snap ik gewoon niet.
Wat mij meer stoort is het niet afstaan van plaatsen aan mensen die slecht te been zijn (meestal op leeftijd) en het niet helpen opstappen op de trein van mindervaliden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

tomtom711 schreef:Wat mij meer stoort is het niet afstaan van plaatsen aan mensen die slecht te been zijn (meestal op leeftijd)
Wellicht cru om te zeggen maar ik hoop dat die mindervalide mensen dan brieven gaan schrijven naar de verantwoordelijke instanties zodat men dan misschien méér zitplaatscapaciteit gaat creëren. Ik was vroeger ook zo iemand die altijd ging rechtstaan maar op den duur begon ik mij een idioot te voelen want haast elke reis stond ik met mijn relatief 'duur' ticket recht en er werd nooit iets aan het probleem gedaan. Nu blijf ik zitten en hoop ik dat belangengroepen namens die mensen bij de overheid gaan klagen. Menslievendheid is goed maar de kruik gaat ook maar te water tot ze barst. Foldertjes met "Je bent een engel als je je plaats afstaat" zijn allemaal wel goedbedoeld maar het lost het probleem ten gronde niet op.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

tomtom711 schreef:Wat mij meer stoort is het niet afstaan van plaatsen aan mensen die slecht te been zijn (meestal op leeftijd) en het niet helpen opstappen op de trein van mindervaliden.
Ja, dat vind ik ook schandalig... Onlangs nog meegemaakt in eerste klasse, zat bomvol en in de middengang stond een zwangere vrouw recht. Niemand die een kick gaf, je zag zelfs duidelijk dat de mensen het niet wouden zien, ze keken dus bewust de andere kant op. Ik heb dan maar mijn plaats afgestaan, terwijl ik zelf niet goed te been ben...

Zelfde op de bus. Een paar weken na mijn knieoperatie dacht ik eens naar de stad te gaan met de bus, ik zat immers al zo lang binnen. Dus met mijn krukken de bus op. Heenreis ok, maar bij de terugreis zat de bus helemaal vol. Niemand die rechtstond...
Omdat ik echt zo niet kon blijven staan heb ik dan maar op arrogante wijze iemand aangesproken en hem verplicht om recht te staan... Was die kerel nog op zijn tenen getrapt ook, de hele tijd heeft die kerel mij vies zitten bekijken... Maar ik kan héél vies terugkijken hoor, en als het moet komt zo'n kruk héél hard aan, op zijn bakkes :-)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

TommyG schreef:Omdat ik echt zo niet kon blijven staan heb ik dan maar op arrogante wijze iemand aangesproken en hem verplicht om recht te staan... Was die kerel nog op zijn tenen getrapt ook, de hele tijd heeft die kerel mij vies zitten bekijken... Maar ik kan héél vies terugkijken hoor, en als het moet komt zo'n kruk héél hard aan, op zijn bakkes :-)
Sorry maar dit zou ik ook niet pikken. Zoiets zou je toch op voorhand moeten voorzien wanneer je een (stads)bus neemt? En als je per se wil zitten, is het misschien beter een taxi te nemen... of thuis in de zetel te revalideren.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door The_Knitter »

Hier in Nederland hebben de bussen allemaal 2 of 3 stoelen voor de mindervaliden, die je MOET afstaan als er een mindervalide komt. Is dat in België niet het geval?
Ik sta ook altijd overeind als er iemand slecht ter been aan komt en geen zitplek kan vinden, of de hele bus door moet sloffen en ik voorin zit.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

The_Knitter schreef:Hier in Nederland hebben de bussen allemaal 2 of 3 stoelen voor de mindervaliden, die je MOET afstaan als er een mindervalide komt. Is dat in België niet het geval?
Op de moderne lijnbussen heb je inderdaad een vrije ruimte waar rolstoelpatiënten kunnen 'parkeren'. Die ruimte sta ik trouwens ook met plezier af aan mensen met een kinderwagen. Moet ik dat dan ook doen buiten die zone, elders in de bus? Het probleem is dat in de stad waar ik woon (en de ruime regio er rond) er overdag zeer veel medeburgers reizen die allemaal 'mindervalide' zijn: quasi-alle 65-plussers, iedereen met een slechte rug/benen/knieën, mensen met een boodschappentas of jonge kinderen op de schoot en noem maar op. Dat zou dus willen zeggen dat ik op die chronisch overvolle bussen de komende 25 jaar of zo steevast zou moeten recht staan. Sorry, dat doet ik niet. Daarvoor heb ik destijds mijn wagen niet van de hand gedaan.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Er zijn ook in België plaatsen die bij voorrang naar minder validen moeten gaan, aangeduid met een rood of groen kruisje, of het teken voor oorlogsinvaliden, meestal vlakbij de deur.
Nu, Tommy, als jij een grove bek zou opzetten, zou ik blijven zitten. Vraag je het beleefd, heb ik er veel minder problemen mee om op te staan en mijn plaats af te staan. Je gaat er ook nogal snel vanuit dat mensen iets niet willen zien, of zouden weigeren als je het vriendelijk vraagt. Misschien heb je gelijk, maar ook zwangere vrouwen, ouderen en mensen met krukken, hebben een mond gekregen. Daarmee kan je ook gewoon vragen of je misschien mag zitten. Het is makkelijk iemand te negeren die niets zegt, het is moeilijker een vraag aan jou persoonlijk gesteld, te negeren. En dan krijg je zelfs nog steun van de andere (zittende) reizigers, die al blij zijn dat de vraag niet aan hen is gesteld :mrgreen:
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

Ik weet zeker dat die kerel mijn krukken gezien had, hij keek me immers recht in de ogen, woont in hetzelfde dorp als ik en zag me daar dagelijks voorbij sukkelen met mijn krukken, bovendien weet ik wat een etter die kerel is dus dan is dat wel gerechtvaardigd...

En over dat thuis in de zetel revalideren, dat is nog altijd mijn eigen beslissing.

Natuurlijk besef ik wel dat niet iedereen even goede manieren heeft als ikzelf... :-)

En eerlijkheidshalve moet ik er ook wel bij vermelden dat dit me maar één keer overkomen is gedurende al die keren dat ik met krukken de bus genomen heb.
Dat van mezelf vind ik ook niet zo erg, maar mensen die niet spontaan hun plaats afstaan aan een zwangere vrouw dat vind ik er zwaar over.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Maar het helpt eveneens* om iets te vragen. Het is makkelijker om iemand te negeren, dan om 'nee' te zeggen tegen iemand. De meeste mensen kiezen de weg van de minste weerstand. Zolang de vraag niet aan jou persoonlijk wordt gesteld, kan je nog altijd hopen dat iemand anders zo vriendelijk zal zijn vóór jou. Het zal misschien met lang gezicht zijn, maar de meesten staan recht als het aan hen persoonlijk wordt gesteld. Omdat dat eenvoudiger is dan de kritische blikken trotseren van de minder mobiele medemens, én je medepassagiers (die natuurlijk wél zo blij zijn dat de vraag niet aan hen werd gesteld :mrgreen: )

*kleine aanpassing, nu klopt de zin, tenminste. :wink:
Laatst gewijzigd door groentje op 21 mei 2013, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

TommyG schreef:bovendien weet ik wat een etter die kerel is dus dan is dat wel gerechtvaardigd...
Ach, ach... Hij denkt nu misschien hetzelfde over jou waardoor hij het misschien gerechtvaardigd vindt om je de volgende keer te laten rechtstaan :wink:
TommyG schreef:En over dat thuis in de zetel revalideren, dat is nog altijd mijn eigen beslissing.
Maar je verwacht dan wel dat anderen jouw beslissing faciliteren?
TommyG schreef:En eerlijkheidshalve moet ik er ook wel bij vermelden dat dit me maar één keer overkomen is gedurende al die keren dat ik met krukken de bus genomen heb.
Dat van mezelf vind ik ook niet zo erg, maar mensen die niet spontaan hun plaats afstaan aan een zwangere vrouw dat vind ik er zwaar over.
Dat kan ik begrijpen maar het is toch niet omdat een ander een andere visie heeft dan jij, jij ongevraagd als een Robin Hood moet optreden? Ik vind het altijd opnieuw verbazingwekkend dat mensen die doorgaans uitgesproken standpunten over sociale omgang en mededogen hebben, dat zelf allemaal aan hun laars lappen wanneer ze hun medemens hierover bejegenen. Eerst zelf het goede voorbeeld geven in de omgang, misschien? :wink:
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

Ach ja, je hebt wel gelijk natuurlijk... Maar in de impuls van het moment denk ik daar allemaal niet aan en dan krijg je van die stoten die ik wel meer voor heb, diep vanbinnen ben ik nochtans een goed mens hoor... :-)

Terug naar de ergernissen. Ik erger me aan mensen die zich aan het lawaai van kinderen ergeren. Ok, dat kan irritant zijn, maar we weten allemaal dat kinderen soms ambetant kunnen zijn, niet uitgeslapen, honger, etc, en dan durven die wel eens lawaai maken, aan die kinderen zal ik me nooit ergeren.
Waar ik me wel aan erger is aan ouders die die kinderen gewoon laten begaan, zelfs niet één opmerking maken en gewoon rustig verder keuvelen onder mekaar terwijl de kinderen de hele wagon bij mekaar krijsen en als speelplaats gebruiken.
Ik voel me al ongemakkelijk als mijn zoon op de trein iets te luid spreekt en wat veel onnozele vragen stelt.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

en nog een andere die ik, denk ik, nog niet gepost heb.

Mensen die persé met hun voeten op de bank voor hen willen liggen, die schaamteloos hun schoenen uitdoen en en dus met de kousen op de bank voor hen leggen... Dat vind ik nog degoutanter dan hetzelfde te doen met schoenen aan. En je ziet het meer en meer...

En ongeveer één keer per maand is er altijd wel een boer die eens de deuren opengaan gewoon op de trein springt zonder eerst de mensen te laten uitstappen. Daar krijg ik echt de weubbes van van zo'n mensen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

TommyG schreef:en nog een andere die ik, denk ik, nog niet gepost heb.

Mensen die persé met hun voeten op de bank voor hen willen liggen, die schaamteloos hun schoenen uitdoen en en dus met de kousen op de bank voor hen leggen... Dat vind ik nog degoutanter dan hetzelfde te doen met schoenen aan. En je ziet het meer en meer...
.
rare gedachte, algemeen aangenomen is het properder om dit met de sokken aan te doen ipv met de schoenen. Ten eerste hebben die sokken niet door slijk en andere vuiligheid gewandeld. Is de kans groter om met schoenen de zetels fysiek te beschadigen. Het is dus een vorm van respect om uw schoenen uit te doen als je uw voeten op de bank wil leggen, niet omgekeerd. Ik wil anders met plezier bij u thuis ook is met de schoenen op/ in de zetel komen hangen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie