TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Peter Eijkman

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Peter Eijkman »

Uit pure belangstelling, en omdat ik in plaatjes denk: Welke maat schoen hebt U?? :mrgreen: :mrgreen:
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Ik verkies toch ook dat ze hun schoenen uitdoen, hoor. Maar wat mensen betreft die niet kunnen wachten om op te stappen: helemaal mee eens.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door kika »

Het opstaan om uit te stappen is dan weer wat anders. Ik erger me zowel aan een TBG die al 10 minuten op voorhand zegt dat we 'zodadelijk aankomen in het station huppeldepup' om dan te zien hoe 5 onervaren reizigers eerst heel raar staan te draaien en kijken omdat ze er nog steeds niet zijn en dan bijna of helemaal omvallen in de wisselstraten. Nog een veel grotere ergernis zijn de mensen die pas opstaan/hun spullen pakken wanneer de deuren al open zijn en er dan van uit gaan dat ik vliegensvlugsnel mijn benen kan afhakken zodat ze door kunnen (medereiziger aan het raam, ik ernaast).
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

Wat ik bedoelde, precies niet duidelijk genoeg, is het volgende...

Als je dan persé je voeten op de bank voor je wil leggen dan houd je u schoenen aan en legt een krant of ander object op de bank onder je schoenen.
Kan je je inbeelden hoe het ruikt wanneer iemand zijn schoenen na een lange warme werkdag uitdoet in de trein? Ik zeg niet dat iedereen stinkvoeten heeft maar de meeste mensen die ik dit heb al weten doen wel.
En uiteraard moet je bij mij thuis niet met je schoenen op mijn sofa komen zitten, dat mag met kousen op voorwaarde dat je geen stinkvoeten hebt natuurlijk ;-)
Ik zal proberen me in de toekomst wat duidelijker uit te drukken ;-)

@Kika : Heel herkenbaar. Op de Benelux zie je dit geregeld, staat de helft al van voor Schaarbeek recht, moet ik altijd eens goed mee lachen. Soms verwittig ik de sympathiek uitziende kerel of schoon madammeke naast mij wel dat ze gerust nog een paar minuten mogen blijven zitten, zo ben ik dan weer wel, zeker voor die schoon madammekes :-)
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

Ik erger me te veel denk ik... Hier komt de ergernis van dit voorbije weekend, en die komt op de eerste plaats, nooit heb ik me in iets harder geërgerd dan in dit...

Ze zijn blijkbaar al een paar weekends aan het werken op de lijn Mechelen - Leuven, waardoor de treinen in Muizen op een ander spoor toekomen dan aangekondigd... Het is nu reeds het vierde weekend achtereen dat die spoorwijziging in Muizen verkeerd aangegeven staat. De ene keer hangt er een bordje dat de trein naar Mechelen op spoor 3 aankomt, dan blijkt als de trein aankomt dat hij op spoor 4 toekomst, de andere keer is het andersom. Zelfs Railtime is niet correct...

Gisterenavond wil ik in Muizen de trein naar Mechelen nemen. Toen ik 's morgens het station passeerde had ik al een bordje zien hangen met de melding dat de trein op spoor 4 ipv op spoor 2 zou toekomen.
Toen ik 's avonds de trein wou nemen zag ik dat dit bordje weg was. Mijn gsm was plat dus Railtime checken zat er niet in. Ik voelde al aan dat er iets niet klopte, maar toen ik op spoor 4 een bordje zag staan "spoor buiten dienst" dacht ik dat ik toch redelijk safe was om op spoor 2 te gaan wachten. Zoals ik al zei voelde ik dat er iets niet klopte dus ik bleef dicht bij de trappen staan zodat ik toch nog snel van spoor kon veranderen moest hij toch op een ander spoor aankomen.

In de verte zie ik de trein komen, komt richting spoor 3 gereden. Ik sta dus goed op dat perron, net voor het perron wisselt de trein van spoor en gaat naar spoor 4, ook al is dat zogezegd buiten dienst. Trappen af, lopen, trappen op, terwijl ik voorbijloop geef ik dat bord "spoor buiten dienst" een duw zodat andere reizigers niet hetzelfde als ik zouden meemaken, loop verder naar de trein.

Toevallig stapt de treinbegeleider af aan de deuren waar ik wil opstappen. Dat ging ongeveer zo :
Ik (buiten adem, kapotte knie met brace loopt niet echt vlot) : Meneer, op dit perron staat een bord dat dit perron buiten dienst is.
TBG(direct defensief en tegelijk in de aanval) : Ja en, daar kannek ik toch nie aan doen?
Ik : Nee, maar ge zou dat misschien eens kunnen doorgeven aan u dispatching of aan uwen baas? Dat is hier elk weekend hetzelfde...
TBG : Ja, maar daar kan ik echt niks aan doen hoor... Dat is mijn taak niet...

Toen ben ik echt kwaad geworden maar omdat ik zo buiten adem was heb ik niet kunnen zeggen wat ik echt kwijt wou, ben dan maar opgestapt en gaan zitten.
Natuurlijk komt die TBG direkt naar mij met echt een gezicht waar ge depressief van zou worden. Is wat beginnen roepen tegen mij. Ik ben redelijk kalm gebleven, op zoek naar adem om mijn verhaal te doen.
Ik heb hem vervolgens heel de situatie van die verschillende weekends uitgelegd. Die man stond daar moedeloos te luisteren precies of het kon hem geen bal schelen dat mensen hun trein door zo'n fratsen missen.
Het enige dat er uit kwam was dat hij er rekening mee zou houden en het zou doorgeven, maar ik kon zo zien aan die mens zijne kop dat hij dat dus niet zou doen. Ik was de moeilijke weeral...

Vorige weken heb ik al contact opgenomen met de 0800 om die fouten aan te geven, werkmannen aangesproken die de bordjes kwamen plaatsen, hen Railtime laten zien om te tonen dat de borden die ze plaatsten niet correct waren (Jamaar, meneer, wij hebben onze instructie gekregen en wij moeten die borden zo plaatsen, wij kunnen daar ook niet aan doen), in het station van Mechelen aan het loket gaan doorgeven (we zullen het doorgeven meneer) enz...
Maar niemand doet ook maar iets. In alle gevallen werd dit niet rechtgezet, en dat week ik omdat ik altijd een paar uur later ben gaan controleren.

Je zal daar maar zitten na een dagje Planckendael met een hoop kinderen, dan ben je dus gegarandeerd uw trein kwijt want om van perron te veranderen moet je echt snel zijn... En met één treintje per uur dan weet je het wel.

Ik dacht dat de NMBS in dienst stond van de reizigers, maar veel merk ik daar toch niet van in dit geval. Zijn ze nu echt zo incompetent of is dat gewoon een act?
En aan die TBG van gisteren, een welgemeende fuck you. Ik hoop dat hij gedegradeerd wordt tot B-Cleaner ofzo...
Als het volgend weekend weer van dattum is dan ga ik zelf signalisatie aanbrengen!
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door deadlock »

kika schreef:Het opstaan om uit te stappen is dan weer wat anders. Ik erger me zowel aan een TBG die al 10 minuten op voorhand zegt dat we 'zodadelijk aankomen in het station huppeldepup' om dan te zien hoe 5 onervaren reizigers eerst heel raar staan te draaien en kijken omdat ze er nog steeds niet zijn en dan bijna of helemaal omvallen in de wisselstraten. Nog een veel grotere ergernis zijn de mensen die pas opstaan/hun spullen pakken wanneer de deuren al open zijn en er dan van uit gaan dat ik vliegensvlugsnel mijn benen kan afhakken zodat ze door kunnen (medereiziger aan het raam, ik ernaast).
Ook ervaren reizigers staan heel lang van tevoren op. Ik zie het iedere dag weer.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steve »

Nog een paar in dat genre:

- Bij het naderen van het station richting balkon lopen, maar dan zonder reden in de deuropening blijven staan. Gevolg is dat iedereen achteraan in de gang tussen de stoelen aanschuift (met langere afstaptijd tot gevolg), terwijl er op het balkon plaats genoeg is om te staan.

- Het rechts houden op roltrappen. Het scenario is steeds hetzelfde: de eerste "lading" gaat vrij vlot (mensen staan rechts, wie gehaast is passeert links), dan zijn er steeds een paar die zich achteloos links zetten, en vervolgens is de boel geblokkeerd tot het einde van de stroom. Bij een enkeling die links staat kun je wel eens aandringen om door te gaan, maar als iedereen erachter ook vast staat, heb je geen andere keus dan je ertussen te zetten.

- Iets vergelijkbaars bij vaste trappen, de smalle in Brussel-Centraal bijvoorbeeld: mensen met traag-normaal tempo lopen lekker naast elkaar, maar voor wie dringend z'n trein moet hebben is er geen plaats meer.

- In een druk en verhoudingsgewijs klein station als Brussel-Centraal: samentroepen in het midden van de doorgangen, kijkend naar de informatieschermen, wachtend of wat dan ook. De vele mensen die dan moeten passeren, moeten zich maar een weg banen door het doolhof.

- Op een druk en vrij smal perron gaan stilstaan dicht bij de rand van het perron. Als je langs wilt, is de enige mogelijkheid om nóg dichter bij de rand van het perron te lopen (met het risico dat de persoon in kwestie een onverwachte beweging maakt enz).
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door kika »

Steve schreef: - In een druk en verhoudingsgewijs klein station als Brussel-Centraal: samentroepen in het midden van de doorgangen, kijkend naar de informatieschermen, wachtend of wat dan ook. De vele mensen die dan moeten passeren, moeten zich maar een weg banen door het doolhof.

- Op een druk en vrij smal perron gaan stilstaan dicht bij de rand van het perron. Als je langs wilt, is de enige mogelijkheid om nóg dichter bij de rand van het perron te lopen (met het risico dat de persoon in kwestie een onverwachte beweging maakt enz).
Om nog maar te zwijgen van mensen die graag samentroepen bij versmallingen op het perron, dat is zo mogelijk nog gevaarlijker.

Bij het wachten tussen de stoelen of op het balkon, heb je ook de mensen die dan met hun tas je in je rug of tegen je benen gaan duwen. Ronduit hatelijk.

En dan erger ik me nog aan ieder station of iedere stationsvernieuwing waar de trappen niet breed genoeg zijn. Als je een klein kind/ouder persoon een hand moet geven om de trap naar beneden/boven te gaan en er is dan nog maar plek voor 1 extra persoon om naast beiden te gaan is dat een prachtvoorbeeld van een compleet mislukt station qua doorstroming.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

Rechts staan op de roltrappen. In ons landje zo goed als onbekend.
Het lijkt wel of iedereen denkt dat eens ze op die roltrap staan ze het alleenrecht hebben op het gebruik ervan. Ik ga geregeld naar Hong Kong en China en daar is links stilstaan op roltrap bijna een doodzonde.
Als je hier langs links wil passeren en vriendelijk vraagt om opzij te gaan kan je zeker zijn van enkele hatelijke blikken. En wij zouden dan naar het schijnt meer manieren hebben dan onze Aziatische vrienden, op dat gebied dus zeker niet.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

Steve schreef:- In een druk en verhoudingsgewijs klein station als Brussel-Centraal: samentroepen in het midden van de doorgangen, kijkend naar de informatieschermen, wachtend of wat dan ook. De vele mensen die dan moeten passeren, moeten zich maar een weg banen door het doolhof.
Tja, als de informatieschermen nu eenmaal op die plaats hangen... Lijkt mij eerder een gebrek aan schermen of globaal capaciteitsprobleem te zijn. Dat kan je de reiziger moeilijk verwijten. Brussel-Centraal is dan ook absoluut niet geschikt als een centraal station van de Europese hoofdstad anno 2013.
Steve schreef:- Op een druk en vrij smal perron gaan stilstaan dicht bij de rand van het perron. Als je langs wilt, is de enige mogelijkheid om nóg dichter bij de rand van het perron te lopen (met het risico dat de persoon in kwestie een onverwachte beweging maakt enz).
Idem dito.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

Ik vraag mij soms af wat die mensen daar staan te doen? Ze staren naar die schermen alsof er een spannende film op is ofzo...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Onverwachte spoorwijzigingen, plots opduikende vertraging waardoor een andere trein toch interessanter wordt... Ja, je zou het een spannende film kunnen noemen. :lol:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steve »

groentje schreef:Onverwachte spoorwijzigingen, plots opduikende vertraging waardoor een andere trein toch interessanter wordt... Ja, je zou het een spannende film kunnen noemen. :lol:
Of nog deze: twee treinen op 4 minuten van elkaar zetten. De eerste trein komt van ver en stopt overal. De volgende trein vertrekt pas vanaf daar (dus bijna altijd op tijd) en heeft een stop minder. Gevolg: de eerste zit de tweede bijna constant in de weg.

Concreet voorbeeld: de 1566 (Geraardsbergen - Dendermonde) en 8068 (Brussel-Zuid - Aalst), gemeenschappelijk stuk tussen Brussel-Zuid en Jette. De 1566 om 17.38 u in Centraal, de 8068 om 17.42 u. De 1566 die wel in Bockstael stopt, de 8068 niet. Concreet heeft de 1566 bijna altijd een paar minuten vertraging en komt hij dus automatisch in het vaarwater van de 8068. In die mate zelfs dat men de 8068 wel eens naar spoor 2/3 stuurt in Noord (of zelfs spoor 3 in Centraal), zodat hij min of meer gelijktijdig met de 1566 aan het perron komt... dan zou je verwachten dat ze de 8068 eerst laten vertrekken zodat die al vrij baan kan maken (doet Noord - Jette rechtstreeks en dan heeft niemand er last meer van)... maar nee, ze laten dan toch altijd de 1566 voor, met als resultaat dat de 8068 er met een slakkengangetje achter hangt, makkelijk +10 oploopt en in feite evengoed ook in Bockstael zou kunnen stoppen in plaats van er zo traag voorbij te rijden. :?

In hetzelfde genre ook heel ergerlijk voor de reiziger met iets minder kennis van zaken: weten welke van de twee treinen aan het perron eerst vertrekt. De slimme kijkt naar het sein (voor zover dat zichtbaar is natuurlijk), de rest gokt en vloekt als de andere toch eerst vertrekt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door overweg13 »

Steve schreef: In hetzelfde genre ook heel ergerlijk voor de reiziger met iets minder kennis van zaken: weten welke van de twee treinen aan het perron eerst vertrekt. De slimme kijkt naar het sein (voor zover dat zichtbaar is natuurlijk), de rest gokt en vloekt als de andere toch eerst vertrekt.
En vroeger stapte je gewoon naar de onderstationschef op het perron en die wist je precies te vertellen wat ze van plan waren. Zo heb ik tientallen keren "tijd gewonnen" gewoon door correcte info. Als er iets is wat men systematisch (en correct!) zou moeten omroepen dan is het wel welke trein het eerst vertrekt, ls door vertraging bijv. 2 treinen ongeveer tegelijk in een station komen.
T
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:
Steve schreef: In hetzelfde genre ook heel ergerlijk voor de reiziger met iets minder kennis van zaken: weten welke van de twee treinen aan het perron eerst vertrekt. De slimme kijkt naar het sein (voor zover dat zichtbaar is natuurlijk), de rest gokt en vloekt als de andere toch eerst vertrekt.
En vroeger stapte je gewoon naar de onderstationschef op het perron en die wist je precies te vertellen wat ze van plan waren. Zo heb ik tientallen keren "tijd gewonnen" gewoon door correcte info. Als er iets is wat men systematisch (en correct!) zou moeten omroepen dan is het wel welke trein het eerst vertrekt, ls door vertraging bijv. 2 treinen ongeveer tegelijk in een station komen.
T
Absoluut. Maar als ze er vaak al eenvoudigweg niet in slagen om een afgeschafte trein aan te kondigen (ook niet online of via de apps trouwens), dan vrees ik dat een dergelijke aankondiging voor hen resoluut in de categorie "nice to have" (but never to do) valt. :evil:
Plaats reactie