Met de fiets op de trein

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Shrek »

Terminus schreef:Moet in het multifunctionele rijtuig van een M6-stam die iets lagere deur (die voorzien is voor fietsen, rolstoelen, ...) dan niet geöpend worden door de treinbegeleider? Ok, je kan altijd via een gewone deur je fiets naar dat gedeelte brengen, maar dat is ook weer de bedoeling niet.
Veel begeleiders openen die deur enkel voor mindervaliden, fietsers moeten maar door de gewone deur (wat niet echt een probleem is).
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door groentje »

... maar wel een pak lastiger om via die (smalle!) trap naar de andere deur te kruipen. Ik heb nooit echt goed gesnapt waarom die deur niet gewoon bedienbaar was zoals de andere deuren...
Ik maak vrij vaak gebruik van de mogelijkheid mijn fiets mee te nemen. Toegegeven, fietskaartjes zijn voor mij geen probleem :mrgreen: , maar de vrijheid die het mij biedt om ergens naartoe te reizen, ook een stopplaats zonder bediening, en daar gewoon verder te kunnen reizen met mijn fiets, is me wel wat waard. Moet het gratis zijn om je fiets mee te kunnen nemen? Voor mij niet, maar 5 euro is wel behoorlijk ontradend, en ik zou dan ook graag de prijs naar beneden zien gaan. Pakweg de helft van een gewoon kaartje, met een prijslimiet, of zo. Vooral voor voorstadsverkeer en lokaal verkeer is de prijs vandaag te hoog.
Ik ga er wel vanuit dat de treinen zijn uitgerust met fietsafdelingen, waar je je fiets zelf kan in plaatsen, en waar je je fiets kan ophangen, zodat hij niet teveel plaats inneemt. Momenteel is dat eigenlijk alleen het geval in die aangepaste break...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door nahoj »

Ik vind het uitgangspunt van Kamerleden David Geerts en Karin Temmerman (SP.A) wel correct: de combinatie trein+fiets is een zeer flexibele combinatie, en als je begin- en/of eindpunt in verstedelijkt gebied liggen, en je tijdens de spits reist, ook veel keer de snelste.
Dat wordt ook meer en meer realiteit, nu het fietsen èn het openbaar vervoer aan een opmars bezig zijn.

Maar het rollend materieel moet ervoor uitgerust zijn. In MW41, Desiro en M6 zit dat bv. al niet slecht. Maar het kan beter: in de Franse TER-rijtuigen in de Elzas kan je op ieder platform 2 fietsen hangen. Dat zou in een I11 of MR96 ook kunnen, op de plaats van het de vroegere telefooncel.

Een correcte en duidelijke aanduiding van de locatie van de fietsplaatsen (samenstelling van de trein) op het perron zou ook enorm helpen.

Ik ben alvast groot voorstander van het principe, mits het gepaard gaat met de nodige infrastructurele maatregelen, en de daarvoor benodigde budgetten.
franksken

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door franksken »

nahoj schreef:Ik vind het uitgangspunt van Kamerleden David Geerts en Karin Temmerman (SP.A) wel correct: de combinatie trein+fiets is een zeer flexibele combinatie, en als je begin- en/of eindpunt in verstedelijkt gebied liggen, en je tijdens de spits reist, ook veel keer de snelste.
Dat wordt ook meer en meer realiteit, nu het fietsen èn het openbaar vervoer aan een opmars bezig zijn.

Maar het rollend materieel moet ervoor uitgerust zijn. In MW41, Desiro en M6 zit dat bv. al niet slecht. Maar het kan beter: in de Franse TER-rijtuigen in de Elzas kan je op ieder platform 2 fietsen hangen. Dat zou in een I11 of MR96 ook kunnen, op de plaats van het de vroegere telefooncel.

Een correcte en duidelijke aanduiding van de locatie van de fietsplaatsen (samenstelling van de trein) op het perron zou ook enorm helpen.

Ik ben alvast groot voorstander van het principe, mits het gepaard gaat met de nodige infrastructurele maatregelen, en de daarvoor benodigde budgetten.
Worden de perronaankondigers überhaupt gelezen?Volgens mijn bescheiden mening niet. :roll:
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door kika »

Gratis zou ik het ook niet maken, zeker niet tijdens de spits. Ik heb in gebieden gewoond waar je i.c.m. bepaalde abonnementen gratis je fiets kon meenemen op trein of bus, en mensen die voor 1 of 2 haltes (<5km) hun fiets op een reeds te volle trein/bus proberen te krijgen is niet leuk. Vele pendelaars hebben 2 fietsen of een vouwfiets, dat werkt ook prima, je moet gewoon een correcte balans vinden. Net zoals helemaal 'gratis' busvervoer mensen voornamelijk af de fiets en in de bus haalt. Kleine vergoeding tussen de 1-3 euro lijkt me prima. Alle begrip voor dat er nog een regeltje aanhangt dat als het te vol is, moet je maar wachten op de volgende trein, mits de TBGs ook op hun vingers worden getikt wanneer ze hier de fout ingaan. Op de Benelux kan je ook je fiets op binnenlandse trajecten meenemen wat vele TBGs proberen te saboteren met leugens.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Dieselfreak »

nahoj schreef:Dat zou in een I11 of MR96 ook kunnen, op de plaats van het de vroegere telefooncel.
Was er ooit een telefooncel in de MS96 en I11? Ik zit sinds 1997 regelmatig op dit materieel, en herinner me niet dat daar ooit telefoon was.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Steven »

geen letterlijke telefooncel van het type belgacom he.
Er was een hoekje voorzien waarin een telefoon kon geplaatst worden, doch de telefoons in kwestie zijn er nooit echt gekomen. De doorbraak van de gsm zat er allicht voor iets tussen. De hoekjes voor die telefoons zijn echter blijven bestaan. Soms zie je er wel is iemand gebruik van maken om rustiger te kunnen bellen en zijn medereizigers niet te storen.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Fabian318 »

De hoekjes aan het einde van de 1e klas (richting 2e klas)?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door nahoj »

kika schreef:Gratis zou ik het ook niet maken, zeker niet tijdens de spits. Ik heb in gebieden gewoond waar je i.c.m. bepaalde abonnementen gratis je fiets kon meenemen op trein of bus, en mensen die voor 1 of 2 haltes (<5km) hun fiets op een reeds te volle trein/bus proberen te krijgen is niet leuk. Vele pendelaars hebben 2 fietsen of een vouwfiets, dat werkt ook prima, je moet gewoon een correcte balans vinden. Net zoals helemaal 'gratis' busvervoer mensen voornamelijk af de fiets en in de bus haalt. Kleine vergoeding tussen de 1-3 euro lijkt me prima. Alle begrip voor dat er nog een regeltje aanhangt dat als het te vol is, moet je maar wachten op de volgende trein, mits de TBGs ook op hun vingers worden getikt wanneer ze hier de fout ingaan. Op de Benelux kan je ook je fiets op binnenlandse trajecten meenemen wat vele TBGs proberen te saboteren met leugens.
Ander voorstel: gratis, behalve op enkele specifiek aangeduidde treinen, waar het niet toegelaten is (piekuren). Zo een regeling zie je in het buitenland ook soms.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Terminus »

Er bestaat een lijst van treinen waar een groep niet kan op reserveren. Dat zou eventueel een basis kunnen vormen voor een lijst met treinen niet geschikt voor fietsers.

Wat ik wel nog steeds raar vind: de lijn Luik-Luxemburg. Heel vaak zie je fietsers op het perron staan en zelden tot nooit is er een fietsafdeling. Terwijl er genoeg aangepaste I6-rijtuigen zijn die vaak gewoon in Vorst staan.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door overweg13 »

Terminus schreef:Er bestaat een lijst van treinen waar een groep niet kan op reserveren. Dat zou eventueel een basis kunnen vormen voor een lijst met treinen niet geschikt voor fietsers.

Wat ik wel nog steeds raar vind: de lijn Luik-Luxemburg. Heel vaak zie je fietsers op het perron staan en zelden tot nooit is er een fietsafdeling. Terwijl er genoeg aangepaste I6-rijtuigen zijn die vaak gewoon in Vorst staan.
De samenstelling van de treinen Liers - Luxemburg is al enkele keren gewijzigd: nu rijden er alleen I10-rijtuigen, enkele jaren geleden alleen I6-rijtuigen. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de CFL aandrong op meer capaciteit en dan halen de I10 het van de I6. Maar de I10 hebben dan weer geen fietsruimte.
Wat die lijst van verboden treinen betreft: die is veel omvangrijker dan je zou denken. Om je maar een idee te geven: op geen enkele trein die tijdens de spits door de NZV gaat mag er gereserveerd worden.
Zoals ik al in mijn blog heb geschreven: ik zie dat gratis fietsvervoer absoluut niet zitten. Het zal je maar overkomen dat je zelf op een aansluiting zit te hopen, en dat een groepje van 10 of meer een uitstapje met de fiets plant. (Ik ga gewoon ver genoeg terug in de geschiedenis, waar ik zulke dingen ook echt beleefd heb!) Die fietsen leiden gegarandeerd tot vertragingen, en die hebben we zo al genoeg. Er laten voor betalen lijkt me een goeie optie: zo komen alleen de fietsen die echt zinvol gebruikt worden. Hetzelfde geldt trouwens voor plooifietsen: je moet ze niet zo veel laten betalen als gewone fietsen, maar het lijkt me niet logisch dat dit allemaal gratis moet kunnen. Ik zie veel meer heil in goed uitgebate fietspunten in alle belangrijke stations.
Die gratis fietsen passen gewoon in het lijstje van de voorstellen die de sp.a al meent te moeten lanceren in het kader van de nakende verkiezingen. Kortzichtig en dom.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Hetzelfde geldt trouwens voor plooifietsen: je moet ze niet zo veel laten betalen als gewone fietsen, maar het lijkt me niet logisch dat dit allemaal gratis moet kunnen.
Zo lang een ingeklapte vouwfiets net zo groot is als een gewone koffer, lijkt me dat moeilijk verdedigbaar.

Groetjes,
Rian
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door b-loc »

rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:Hetzelfde geldt trouwens voor plooifietsen: je moet ze niet zo veel laten betalen als gewone fietsen, maar het lijkt me niet logisch dat dit allemaal gratis moet kunnen.
Zo lang een ingeklapte vouwfiets net zo groot is als een gewone koffer, lijkt me dat moeilijk verdedigbaar.

Groetjes,
Rian
Dan zouden we evengoed ook mensen met een grote reiskoffer een vergoeding kunnen vragen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door nahoj »

b-loc schreef:
rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:Hetzelfde geldt trouwens voor plooifietsen: je moet ze niet zo veel laten betalen als gewone fietsen, maar het lijkt me niet logisch dat dit allemaal gratis moet kunnen.
Zo lang een ingeklapte vouwfiets net zo groot is als een gewone koffer, lijkt me dat moeilijk verdedigbaar.

Groetjes,
Rian
Dan zouden we evengoed ook mensen met een grote reiskoffer een vergoeding kunnen vragen.
En tevens alle oude mensen en gehandicapten die er wat langer over doen om op de trein te geraken, waardoor je misschien net je aansluiting mist :roll:
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door groentje »

Als het opstappen zo lang duurt, is er misschien iets mis met het materieel en de infrastructuur. Er zijn nog teveel stations waar je bergbeklimmer moet zijn om in een trein te geraken, en er rijden teveel treinen rond waar je, zelfs op stations met hoge perrons, teveel moeite moet doen om erop te geraken. Het probleem zit hem daar, niet bij mensen die op een trein willen stappen, al dan niet met bagage of fietsen.
Voor vervoer in een pakwagen is het begrijpelijk om een vergoeding te vragen, je vraagt immers de spoorwegmaatschappij een handeling voor jou te doen (fiets/bagage in- en uitladen in de trein). Wanneer je dat zelf moet doen, heb ik daar minder begrip voor...
Plaats reactie