Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

HVHTB schreef: 02 jul 2022, 17:36
4017-4018 schreef: 02 jul 2022, 17:20 Op Treinbestuurder.be staat het volgende:
L50L9: ontsporing
Weet er iemand wat er juist gebeurd is?
Daar is een 77 ontspoord.
Weet je ter hoogte van wat (plaats)?
Welke loc was er betrokken, weet iemand dat?
Ciao Ciao
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Knipex »

Persoon komt om het leven na ongeval aan overweg: treinverkeer tussen Oostende en Brugge onderbroken.
Een trein kwam er in aanrijding met een personenwagen op een overweg.

https://www.hln.be/jabbeke/persoon-komt ... ~a89b2f8e/
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door VDL Sitea »

Was dit niet E538?
VDL Sitea
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 sep 2021, 20:34

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door VDL Sitea »

Als dit E538 was, is dit toch HLE 1858?
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Yassine_TB »

VDL Sitea schreef: 04 jul 2022, 12:51 Als dit E538 was, is dit toch HLE 1858?
klopt, heb die moeten evacueren naar FSD
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Mag een trein eigenlijk nog zelfstandig wegrijden na zo'n aanrijding?
Ciao Ciao
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door JHS2013 »

Ligt er aan wat er beschadigd is en wat er nog technisch en reglementair mogelijk is
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Een trein heeft een slagboom aangereden die op de sporen lag tussen Aat en Doornik, geen gewonden:
https://www.lavenir.net/regions/walloni ... CZDW5SW7E/
De betrokken trein is denk ik E3237 (werd beperkt tot Leuze, daarom denk ik dat), volgens HalteLink met stel 365 vooraan.
Kan iemand dit bevestigen?
Ciao Ciao
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door DR-fan »

Er werd een nadarhek aangereden dat door een stuk krapuul op de sporen was geplaatst. Dat hek was zodanig geplooid dat het vastzat onder de trein, met enorme vertragingen tot gevolg.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

DR-fan schreef: 05 jul 2022, 09:39 Er werd een nadarhek aangereden dat door een stuk krapuul op de sporen was geplaatst. Dat hek was zodanig geplooid dat het vastzat onder de trein, met enorme vertragingen tot gevolg.
Ow, dus het was geen slagboom?
Was dit idd E3237
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

4017-4018 schreef: 05 jul 2022, 10:01
DR-fan schreef: 05 jul 2022, 09:39 Er werd een nadarhek aangereden dat door een stuk krapuul op de sporen was geplaatst. Dat hek was zodanig geplooid dat het vastzat onder de trein, met enorme vertragingen tot gevolg.
Ow, dus het was geen slagboom?
Was dit idd E3237
Een trein die een slagboom gaat aanrijden lijkt mij wat raar. Dan zal er eerst al iets of iemand die slagboom beschadigd hebben. De trein zal nooit als eerst een slagboom aanrijden. Een Nadarhek is dan weer wel mogelijk mits het dan om een kwaadwillige daad gaat of van de vrachtwagen gevallen al is het eerste meer plausibel dan het tweede.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Steven schreef: 05 jul 2022, 10:34
4017-4018 schreef: 05 jul 2022, 10:01
DR-fan schreef: 05 jul 2022, 09:39 Er werd een nadarhek aangereden dat door een stuk krapuul op de sporen was geplaatst. Dat hek was zodanig geplooid dat het vastzat onder de trein, met enorme vertragingen tot gevolg.
Ow, dus het was geen slagboom?
Was dit idd E3237
Een trein die een slagboom gaat aanrijden lijkt mij wat raar. Dan zal er eerst al iets of iemand die slagboom beschadigd hebben. De trein zal nooit als eerst een slagboom aanrijden. Een Nadarhek is dan weer wel mogelijk mits het dan om een kwaadwillige daad gaat of van de vrachtwagen gevallen al is het eerste meer plausibel dan het tweede.
Ik had begrepen dat er een slagboom op de sporen werd geplaatst/gezet door vandalen.
Ciao Ciao
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Dwarsligger »

Deze ochtend een aanrijding meegemaakt op de S10 2057 richting Aalst, omstreeks kwart voor negen. Zeer professioneel opgevangen door de treinbegeleider.
Het bleek geen wanhoopsdaad te zijn, twee personen waren langs de gesloten slagbomen van de overweg in Ganshoren geklauterd. De ene kon met z'n fiets nog rakelings ontsnappen aan de aanstormende trein (Desiro), de voetganger hoorde ondanks het getoeter van de treinbestuurder niks en werd geschept door de trein. De bestuurder verklaarde later dat het slachtoffer tijdens het oversteken zelfs niet richting de trein had gekeken. Hij werd gegrepen en de kant in geslingerd.

Ik dacht echt dat het een evidentie was dat je niet langs slagbomen kruipt, maar getuigen zeiden dat de overweg in Ganshoren berucht is voor spoorlopers.

Buiten een flinke klap niet veel gemerkt van het incident. Na een klein anderhalf uur mochten we van de coördinator langs de sporen richting het perron wandelen, enkel via de achterste deur. De trein stond op enkele meters van het perron van Sint-Agatha-Berchem stil na zijn noodstop.

Zeer nette opvolging door de medewerkers van de NMBS. De bestuurder leek aanvankelijk vrij stoïcijns, maar kreeg het toch moeilijk na een tijdje. Wens hem alle sterkte toe.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door trainlovertje »

Dwarsligger schreef: 12 jul 2022, 12:22 Deze ochtend een aanrijding meegemaakt op de S10 2057 richting Aalst, omstreeks kwart voor negen. Zeer professioneel opgevangen door de treinbegeleider.
Het bleek geen wanhoopsdaad te zijn, twee personen waren langs de gesloten slagbomen van de overweg in Ganshoren geklauterd. De ene kon met z'n fiets nog rakelings ontsnappen aan de aanstormende trein (Desiro), de voetganger hoorde ondanks het getoeter van de treinbestuurder niks en werd geschept door de trein. De bestuurder verklaarde later dat het slachtoffer tijdens het oversteken zelfs niet richting de trein had gekeken. Hij werd gegrepen en de kant in geslingerd.

Ik dacht echt dat het een evidentie was dat je niet langs slagbomen kruipt, maar getuigen zeiden dat de overweg in Ganshoren berucht is voor spoorlopers.

Buiten een flinke klap niet veel gemerkt van het incident. Na een klein anderhalf uur mochten we van de coördinator langs de sporen richting het perron wandelen, enkel via de achterste deur. De trein stond op enkele meters van het perron van Sint-Agatha-Berchem stil na zijn noodstop.

Zeer nette opvolging door de medewerkers van de NMBS. De bestuurder leek aanvankelijk vrij stoïcijns, maar kreeg het toch moeilijk na een tijdje. Wens hem alle sterkte toe.
De overweg in kwestie deze keer lag eigenlijk in Sint-Agatha-Berchem, maar soit, allebei de overwegen langs L50 in Berchem en Ganshoren - de laatste twee in Brussel - lijken een gevaar te zijn. Of het zozeer aan de overweg (beperkt zicht op de spoorlijn, langdurige sluiting) of toch eerder de laksere houding van de Brusselaars ligt, kan ik niet zeggen. Ik woon al even in de buurt (eerst in Jette en nu in Berchem) en hier is sinds 2018 volgens mij elk jaar een dodelijk slachtoffer gevallen aan 1 van die Brusselse overwegen.
De overwegen langs lijn 60 op grondgebied Jette en Ganshoren zijn ondertussen vervangen door tunnels, maar of er ook gevorderde plannen zijn voor de overwegen aan lijn 50, weet ik eerlijk gezegd niet.
In het station van Sint-Agatha-Berchem zelf zie ik ook wel af en toe iemand de sporen oversteken, terwijl er een trap (in de vorm van een stelling) aanwezig is. Deze tijdelijke trap is nu vrij onhandig, maar zal heel binnenkort vervangen worden; de voorbereidende werken zijn hiervoor reeds gestart.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Klassiekje »

trainlovertje schreef: 13 jul 2022, 00:22
Dwarsligger schreef: 12 jul 2022, 12:22 Deze ochtend een aanrijding meegemaakt op de S10 2057 richting Aalst, omstreeks kwart voor negen. Zeer professioneel opgevangen door de treinbegeleider.
Het bleek geen wanhoopsdaad te zijn, twee personen waren langs de gesloten slagbomen van de overweg in Ganshoren geklauterd. De ene kon met z'n fiets nog rakelings ontsnappen aan de aanstormende trein (Desiro), de voetganger hoorde ondanks het getoeter van de treinbestuurder niks en werd geschept door de trein. De bestuurder verklaarde later dat het slachtoffer tijdens het oversteken zelfs niet richting de trein had gekeken. Hij werd gegrepen en de kant in geslingerd.

Ik dacht echt dat het een evidentie was dat je niet langs slagbomen kruipt, maar getuigen zeiden dat de overweg in Ganshoren berucht is voor spoorlopers.

Buiten een flinke klap niet veel gemerkt van het incident. Na een klein anderhalf uur mochten we van de coördinator langs de sporen richting het perron wandelen, enkel via de achterste deur. De trein stond op enkele meters van het perron van Sint-Agatha-Berchem stil na zijn noodstop.

Zeer nette opvolging door de medewerkers van de NMBS. De bestuurder leek aanvankelijk vrij stoïcijns, maar kreeg het toch moeilijk na een tijdje. Wens hem alle sterkte toe.
De overweg in kwestie deze keer lag eigenlijk in Sint-Agatha-Berchem, maar soit, allebei de overwegen langs L50 in Berchem en Ganshoren - de laatste twee in Brussel - lijken een gevaar te zijn. Of het zozeer aan de overweg (beperkt zicht op de spoorlijn, langdurige sluiting) of toch eerder de laksere houding van de Brusselaars ligt, kan ik niet zeggen. Ik woon al even in de buurt (eerst in Jette en nu in Berchem) en hier is sinds 2018 volgens mij elk jaar een dodelijk slachtoffer gevallen aan 1 van die Brusselse overwegen.
De overwegen langs lijn 60 op grondgebied Jette en Ganshoren zijn ondertussen vervangen door tunnels, maar of er ook gevorderde plannen zijn voor de overwegen aan lijn 50, weet ik eerlijk gezegd niet.
In het station van Sint-Agatha-Berchem zelf zie ik ook wel af en toe iemand de sporen oversteken, terwijl er een trap (in de vorm van een stelling) aanwezig is. Deze tijdelijke trap is nu vrij onhandig, maar zal heel binnenkort vervangen worden; de voorbereidende werken zijn hiervoor reeds gestart.
Ook die worden normaal gezien nog weggewerkt. Infrabel wil naar 0 overwegen op Brussels grondgebied gaan.
Plaats reactie