seksuele intimidatie en agressie

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: seksuele intimidatie en agressie

Bericht door ovspotter_be »

Ik denk niet dat iedere treinbegeleider de job nog zou willen doen als de job meer en meer gaat veranderen naar politieagentje spelen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: seksuele intimidatie en agressie

Bericht door overweg13 »

Eigenlijk denk ik niet dat iemand verwacht dat een tbg politie-agent speelt. Maar in discussies over controles hoor je nogal eens zeggen dat de taak van de tbg niet alleen biljettencontrole is. Je kunt het moeilijk niet eens zijn hiermee, maar een oogje in het zeil houden vat denk ik goed al die andere taken samen: veilig vertrekken, problemen met het materieel detecteren en indien mogelijk oplossen, de veiligheid van reizigers bewaken en er zal nog wel meer zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: seksuele intimidatie en agressie

Bericht door ovspotter_be »

Ik zit momenteel in mijn 6e jaar secundair onderwijs, en ik ben zeker wel geïnteresseerd om te gaan solliciteren bij de NMBS voor het beroep van treinbegeleider.
Politieagent spelen wil ik niet, maar een oogje in het zeil houden zeker wel, en de controle van de vervoersbewijzen is natuurlijk een taak, maar de vertrekprocedure en informatie verlenen zijn naar mijn mening belangrijkere taken.
En een oogje in het zeil houden hoeft niet per se met een controle van biljetten, gewoon eens een rondje door de trein wandelen kan ook al een verschil maken denk ik.

Natuurlijk moet er op de stations naar mijn mening ook extra toezicht komen, het is al 2 à 3 weken dat er op het station van Eppegem door de jeugd bijna dagelijks bommetjes worden afgestoken op het perron, en vandaag werd er zelfs een vuurpijl de lucht in geschoten.
En als je dit dan meld bij de NMBS via sociale media, is het standaardantwoord "Bel Securail".
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: seksuele intimidatie en agressie

Bericht door jan_olieslagers »

Misschien bestaat er een verkeerd beeld van het beroep van politie-agent ("inspecteur" tegenwoordig, dacht ik). We zien die mensen natuurlijk vooral als "diegene die ons beboet - of toch minstens terechtwijst - als we al eens over de schreef gaan", en wie doet dat nooit? Maar ook politie heeft als eerste taak om "een oogje in het zeil te houden". Het verschil is dat zij wel degelijk iemand kunnen in vervolging stellen - al is het dan vaak weer frustrerend voor hen als het gerecht de kapoenen onmiddelijk terug vrijuit laat gaan, alweer "bij gebrek aan middelen" of wegens "andere prioriteiten".

Anders gezegd: ook wie bij de politie gaat doet dat niet in de eerste plaats om boetes uit te delen of met de matrak te zwaaien. Het politieberoep is in de eerste plaats sociaal en bemiddelend en veiligheidsgericht - eigenlijk opvallend gelijkend op dat van TBG.

(ter verduidelijking: ik kende ooit wel enkele politiemensen - geen details vragen aub)
gewoon eens een rondje door de trein wandelen kan ook al een verschil maken
Jawel, zeker. Maar in mijn herinnering gebeurde zelfs dat niet op galant 50% van mijn ritten. Vaak genoeg zag ik de TBG alleen vanuit een bestuurderscabine naar de deur stappen en terug, aan de haltes - eventueel ook nog sleutel draaien voor AVG, waar van toepassing. Verder niks. En dat dan nog op typische pendelritten, waar het gehalte aan schorremorrie minimaal moet zijn.
En als je dit dan meldt bij de NMBS via sociale media, is het standaardantwoord "Bel Securail".
Ja, en ik kan dat een beetje begrijpen ook. Securail zijn de enigen die wel iets zouden kunnen doen, of althans een poging ondernemen. Dat ze niet erg talrijk zijn is niet hun fout, en dat hun acties niet altijd door het gerecht worden opgevolgd nog minder.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Callewalle
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2022, 13:30

Re: seksuele intimidatie en agressie

Bericht door Callewalle »

jan_olieslagers schreef: 06 dec 2022, 20:03 Misschien bestaat er een verkeerd beeld van het beroep van politie-agent ("inspecteur" tegenwoordig, dacht ik). We zien die mensen natuurlijk vooral als "diegene die ons beboet - of toch minstens terechtwijst - als we al eens over de schreef gaan", en wie doet dat nooit? Maar ook politie heeft als eerste taak om "een oogje in het zeil te houden". Het verschil is dat zij wel degelijk iemand kunnen in vervolging stellen - al is het dan vaak weer frustrerend voor hen als het gerecht de kapoenen onmiddelijk terug vrijuit laat gaan, alweer "bij gebrek aan middelen" of wegens "andere prioriteiten".

Anders gezegd: ook wie bij de politie gaat doet dat niet in de eerste plaats om boetes uit te delen of met de matrak te zwaaien. Het politieberoep is in de eerste plaats sociaal en bemiddelend en veiligheidsgericht - eigenlijk opvallend gelijkend op dat van TBG.

(ter verduidelijking: ik kende ooit wel enkele politiemensen - geen details vragen aub)
gewoon eens een rondje door de trein wandelen kan ook al een verschil maken
Jawel, zeker. Maar in mijn herinnering gebeurde zelfs dat niet op galant 50% van mijn ritten. Vaak genoeg zag ik de TBG alleen vanuit een bestuurderscabine naar de deur stappen en terug, aan de haltes - eventueel ook nog sleutel draaien voor AVG, waar van toepassing. Verder niks. En dat dan nog op typische pendelritten, waar het gehalte aan schorremorrie minimaal moet zijn.
En als je dit dan meldt bij de NMBS via sociale media, is het standaardantwoord "Bel Securail".
Ja, en ik kan dat een beetje begrijpen ook. Securail zijn de enigen die wel iets zouden kunnen doen, of althans een poging ondernemen. Dat ze niet erg talrijk zijn is niet hun fout, en dat hun acties niet altijd door het gerecht worden opgevolgd nog minder.
Ik ga er nog altijd van uit dat agressie zoals die video echt wel de uitzondering is, nog steeds. Natuurlijk als TBG ga je wel eens een woordenwisseling hebben, maar uiteindelijk als je zelf rustig blijft.. en gaat de situatie echt niet vooruit/verbeterd het niet ga je de confrontatie uit de weg en bel je securail.
Plaats reactie