Voorkeur zitplaats in trein

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

In de trein zit ik het liefst:

in rijrichting
31
52%
in tegenrijrichting
10
17%
maakt mij niet uit
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Opstelling

Bericht door Kalimero »

Zitplaatsen: een boeiend topic.

De rijrichting maakt bij mij niet zoveel uit, veel interessanter vind ik de plaatsing van de zitjes zelf.
In modernere treinen, zoals de Deense neuzen of de M6 dubbeldekkers, vind je voor een gedeelte de klassieke opstelling per vier (twee in elke richting rond één tafeltje). Daarnaast heb je ook hier en daar enkele groepjes per twee, achter elkaar in dezelfde richting. Ik verkies het laatste, en ik ben niet de enige. Het valt op dat dergelijke plaatsen zeer gegeerd zijn.

Treinreizen is in vele gevallen een individuele aangelegenheid, en ik heb absoluut geen boodschap aan wie er vóór of naast mij komt zitten. De opstelling per twee geeft een zeker gevoel van privacy, er kan immers niemand vóór je komen zitten, enkel naast je. Zo ontstaat er een natuurlijke scheiding tussen de praters (die zijn eerder geneigd tegenover elkaar rond een tafeltje te gaan zitten) en de niet-praters, en dan heeft niemand nog last van elkaar.

Nog een voordeel van de "tweezit": ik kan mijn lange benen al eens strekken, geen overbodige luxe na een rit van een uurtje. Met medepassagiers vóór je is dat veel minder vanzelfsprekend.

Wat ik wel merk is dat sommigen misbruik maken van die situatie door zich strategisch te positioneren: ze zetten zich aan de kant van de gang en laten de plek aan het raam vrij. Liefst met notebook of een hoop paperassen voor hun neus, en vooral geen oogcontact zoeken. Zo proberen ze opstappende passagiers te ontmoedigen om die plek op te eisen, in de hoop om de rest van de rit lekker alleen gelaten te worden. En jammer genoeg lukt dat meestal nog ook.
Laatst gewijzigd door Kalimero op 25 jan 2007, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiketrain
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 feb 2006, 10:12

Bericht door Spiketrain »

In tegenrijrichting. Zo kan ik zien waar ik vandaan kom en een tegenliggende trein kan zo makkelijker overzien worden.
Groeten,
Spiketrain
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Mijn benen zijn dan weer te lang om gemakkelijk op zo'n 'tweezit te zitten. De ruimte is net iets te krap. Niet dat ik zoveel ruimte heb als er mensen tegenover mij gaan zitten, maar als ze dat niet doen, heb ik wel meer ruimte.
En ik kan mensen makkelijker observeren :wink:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Bij mij hangt het af van materieel tot materieel! :P

In het algemeen natuurlijk het liefst vanvoor in de stuurpost! 8) :P
Als ik dan toch in de trein moet zitten, met de rijrichting mee en aan de kant van het andere spoor! :wink: Ik heb graag zicht op het ernaastliggende spoor! :wink:

In een AM96 ga ik mij meestal in het eerste motorstel zetten, in het rijtuig waar de motoren zich bevinden, en dan nog liefst in het aparte coupéetje! :wink:

Bij getrokken/geduwde treinen meestal in de voorste wagon.

In een klassiekske helemaal vanvoor op het bankje dat uitzicht geeft over de sporen, door het deurtje, als de tweede klasse tenminste vooraan is! :wink:
Tux

Bericht door Tux »

groentje schreef:Mijn benen zijn dan weer te lang om gemakkelijk op zo'n 'tweezit te zitten. De ruimte is net iets te krap. Niet dat ik zoveel ruimte heb als er mensen tegenover mij gaan zitten, maar als ze dat niet doen, heb ik wel meer ruimte.
zelfde voor mij, geef mij maar een 4-zit in tegenrijrichting
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

in de M6 + sprinter
gedeelte dat vroeger 1e classe was.
-M6: boven fietsenrijtuig - sprinter: in het midden
Laatst gewijzigd door treinbruno op 07 jun 2011, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Meestal in rijrichting, voor de rest waar er plaats is. :P Want de laatste weken zitten de meeste van mijn treinen goed gevuld (vooral op IC L sta je al eens wat meer recht).

Of misschien toch paar uitzonderingen: in een M5 bij voorkeur aan de kant waar de ramen niet open kunnen. Die scheiding is namelijk juist op ooghoogte waardoor je dus niet naar buiten kan kijken (zeer irritant). In een M6 's morgens/avonds liefst beneden omdat je dan door de vensters boven (alweer) niets ziet.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Aaah, had deze topic nog niet opgemerkt..

Voor mij maakt het weinig zin uit, richting of tegenrichting.Kan goed tegen reisziekte dus dat is geen probleem..

Wat mij wel uitmaakt is dat ik in de meeste gevallen voor de kleinere afdelingen kies.Daarmee bedoel ik het volgende: bv. in de Sprinters (waar ik 75% mee onderweg ben) zal ik bijna altijd voor de kleine afdelingen kiezen, die bevinden zich in beide rijtuigen aan het uiteinde van de trein (kant cabines), en het vroegere eerste klasse gedeelte in de Bx is ook een kleine afdeling (die zelfs nog de originele eerste klasse zetels heeft !).

In andere treinen is alles bijna in een "open" afdeling, maar ook daar probeer ik meestal een plaats te kiezen die dicht bij de coupédeur is, zodat ik minder opval dan dat ik in het midden van de trein zit..
Wover

Bericht door Wover »

msts.be schreef:(kant cabines), en het vroegere eerste klasse gedeelte in de Bx is ook een kleine afdeling (die zelfs nog de originele eerste klasse zetels heeft !).
.
Ik heb gemerkt dat er deze zomer al heel wat sprinters de leren 2e klasse stof hebben gekregen in de voormalige 1e klasse...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Zal er eens op letten volgende week... 't is alleszins niet enkel de stof die anders is, de banken hebben daar armleuningen ook. Of 't moet zijn dat ze die effectief door 2de klas-banken aan het vervangen zijn.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

in lokeren was er donderdag eentje waar er op die plaats al "2e classe" banken in zaten - maar in de meeste is het nog 1e classe comfort
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Dietrich schreef:Zal er eens op letten volgende week... 't is alleszins niet enkel de stof die anders is, de banken hebben daar armleuningen ook. Of 't moet zijn dat ze die effectief door 2de klas-banken aan het vervangen zijn.
voor zover ik al een foto gezien heb worden het identieke 2de klasse banken, ze verliezen dus hun armleuning.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Dag,

Mee of tegen maakt me niets uit. Ik zoek een plaats in eerste klas waarvan je mathematisch kunt berekenen dat ze zover mogelijk ligt van:
- luidruchtige kinderen
- luidruchtig personeel NMBS
- luidruchtige muziekspullen
- luidruchtige ticlijders.

Eigenaardig genoeg komt dit er op neer dat ik liefst van al zo goed als alleen zit, of anders op een volle spitsuurtrein, maar absoluut vermijd om toeristentreinen of treinen met jeugdgroepereingen, festivalbezoekers e.d. te nemen.
Voor cafés en tavernes trouwens idem dito.
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

in I6'en schuif ik de zetels tegen elkaar zodat je een bed hebt (1e en 2e classe), de tbg is wel al een keer komen klagen omdat ik daardoor 2 zitplaatsen gebruikte (op een overvolle IRm (luxemburg - liers). daardoor hou ik ook zoveel van de rijtuigen, [heb in luik al gezien dat ze met 12 in een coupétje zaten.
Afbeelding
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

Helemaal vooraan of helemaal achteraan (in 2de klas, 1ste gaat helaas boven mijn budget). Daar heb je meestal de meeste kans om een (relatief) rustig te zitten, zeker in die kleine compartimentjes in de AM96.
Plaats reactie