Engels in de opmars

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Toch niet helemaal. Het Engels is geen eenheidstaal, zoals het Nederlands met het AN, en de Taalunie die erop toeziet. Amerikaans Engels, Brits Engels, Australisch Engels, zelfs Canadees Engels hebben een eigen standaard. Verschillende schrijfwijzen, verschillend vocabularium, zelfs verschillende grammatica. Natuurlijk verstaat een Amerikaan een Engelsman en vice versa, het blijft allemaal Engels, maar volledig hetzelfde is het niet, en als je de 2 gaat mengen, kom je echt niet goed over. Of word je op zijn minst onmiddellijk herkend als buitenlander.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

De verengelsing, ook van onze wordenschat is een trend die al een tijdje doorzet, en zich in Nederland veel meer manifesteert omdat in onze contreien de taal veel meer is dan een communicatiemiddel. Het heeft te maken met de cultuur waarin je opgroeit, terwijl dat in Nederland niet zo is. Er is lang geneog gevochten om Nederlands erkend te krijgen als taal, en ondanks dat je op straat alsmaar minder Nederlands hoort is de kennis van het Nederlands onder de Franstaligen wel in opmars omdat de Franstaligen beseffen dat ze met enkel Frans niet al te ver meer springen, om verschillende redenen.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

D plaats van het Nederlands in het verleden was niet te onderschatten, maar geeft nog geen recht op een zelfde plaats in het heden, laat staan de toekomst. Het Nederlands promoten, ja, maar als we Brussel onder druk willen vernederlandsen, ben ik geneigd Franstalig te worden. Enkel en alleen om de contrairen uit te hangen :lol: .
Machtig Groentje! Zo zou je in de voetsporen treden van vele Verfranste Vlamingen in Brussel die tegenwoordig bij het FDF zitten (zie maar naar hun vele Vlaamse familienamen)
Je bent een echte Vlaming!

groet


Ps: Links Vlaanderen staat er weer over 2 jaar!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja den contraire uithangen da doen al die franstalig hier in de rand rond brussel, ergens gaan wonen en u totaal ni willen aanpassen, nee de mensen die er wonen moeten zich maar aanpassen :evil: :evil:
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Ik kan die ergernis wel begrijpen, als je kijkt naar de kieskring Brussel-halle vilvoorde, dan zie je dat rond de zestig procent van de stemmen Franstalig zijn.

Maar stel nu dat je die kieskring splitst, dan gaan de Franstaligen in de rand toch gewoon Franstalige lijsten indienen in de rand? Ze kunnen dan wel niet meer stemmen voor Franstaligen in Brussel, wat logisch is want dat is een ander gewest...

Ik ben trouwens erg benieuwd welke partij het gaat opnemen voor de nmbs, ik heb er erg weinig over gehoord in de verkiezingscampagne moet ik zeggen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

miljaarde die lijsten zijn er al in de rand hoor, maar dan halen die gewoon zoveel stemmen niet. zelfs met gemeenteraadsverkiezingen zie ik franstalige lijsten staan om op te stemmen :(
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Steven schreef:tja den contraire uithangen da doen al die franstalig hier in de rand rond brussel, ergens gaan wonen en u totaal ni willen aanpassen, nee de mensen die er wonen moeten zich maar aanpassen :evil: :evil:
Zelfs zijn er sommige Nederlanders die hier komen wonen om ons (en de lokale politiekers) de les te komen spellen hoe wij dit en dat anders moeten aanpassen (naar Nederlandse normen dus).
Gewoon blijven tegenspreken en dat zij zich aanpassen of, wat ook al gebeurt is, dat ze oprotten.
Zo was er iemand die op een hoorzitting allerlei opmerkingen had en dan na de discussies vroeg waar de situatie, waarover men gepraat had, zich bevond. Dan zakt ge door de grond.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik heb een hekel aan dwang. Als we Franstaligen willen dwingen Nederlandstalig te worden, ben ik weg. Akkoord, in het verleden is het omgekeerde gebeurd. Dat was niet mooi, maar de huidige generatie heeft daar niks mee te maken. Het is gewoon geen excuus.
Het ging bovendien over Brussel, niet over de Vlaamse Rand. Dat Franstaligen daar op zijn minst een basiskennis Nederland hebben, daar ben ik vanzelfsprekend wel voor, natuurlijk. Mij kunnen ze ook niet dwingen Franstalig te denken als ik in Wallonië zou gaan wonen, laat staan in Brussel, maar dat je niet ver komt zonder ook maar een notie Frans, dat moet je er wel bijnemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het lijkt me toch niet meer als logisch als je in een franstalige zone woont je frans kent en spreek, idem voor een vlaamse zone. maar de meeste franstaligen in onze regio hier weigeren van begin tot eind een woord NL te leren omdat ze de taal gewoonweg minderwaardig vinden.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Vlamingen spreken Frans in Wallonie want ze spreken graag andere talen. Walen spreken geen nederlands in Vlaanderen omdat ze er toch in het nederlands geantwoord worden. (ik maak nu even een veralgemening, ik weet best dat dit niet altijd geldt) Is dat fout? ja, wellicht wel. Is dat (meestal) de realiteit? Ja, wellicht wel.

Maar ik geloof er niet in dat er 1 franstalige in de rand nederlands zal beginnen spreken omdat je de kieskring BHV zal splitsen.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Yup, dat denk ik ook. Ik ben voorstander van een splitsing, maar een splitsing zal niet verhinderen dat franstaligen bijvoorbeeld met eigen lijsten opkomen. Het UF is nu al vertegenwoordigd in het Vlaams Parlement...
johan de man

Bericht door johan de man »

Op de meeste plaatsen in Brussel kan men je nog wel helpen in t Nederlands, zij het in gebrekkig Nederlands.
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Dat is dan heel optimistisch gesteld. Enige tijd geleden moest ik op het gemeentehuis van Watermaal-Bosvoorde zijn. Daar was niemand die maar één woord Nederlands sprak. Het is nochtans een tweetalige gemeente en dan verwacht ik ook tweetaligheid aan de loketten.

Het zou me trouwens niet verwonderen dat er daar wel enkele zitten die een premie vangen omdat ze op papier Nederlands kennen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

JC schreef:Dat is dan heel optimistisch gesteld. Enige tijd geleden moest ik op het gemeentehuis van Watermaal-Bosvoorde zijn. Daar was niemand die maar één woord Nederlands sprak. Het is nochtans een tweetalige gemeente en dan verwacht ik ook tweetaligheid aan de loketten.

Het zou me trouwens niet verwonderen dat er daar wel enkele zitten die een premie vangen omdat ze op papier Nederlands kennen.
is een situatie die meer regel is als wat anders, vele die een premie krijgen en amper ja en nee kunnen schrijven en spreken in het nederlands, schande gewoon
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Engels is tweede taal in Brussel

BRUSSEL - Het Engels is de tweede taal geworden in Brussel. Dat blijkt uit een studie van Philippe Van Parijs, professor aan de UCL, waarover La Libre Belgique vandaag bericht.

Het onderzoek wijst op de razendsnelle verspreiding van het Engels in Brussel. Wanneer de adolescenten van vandaag hun talenopleiding achter de rug zullen hebben, is het waarschijnlijk dat de rangorde van de drie talen op Belgisch niveau omgekeerd zal zijn, luidt het.

'Het Engels zal de eerste taal van het land geworden zijn, het Nederlands de tweede, en het Frans komt op de derde plaats.' Nu al is het Engels de tweede taal in Wallonië en Brussel. In Vlaanderen blijft het Frans de tweede taal.

(BELGA)
Plaats reactie