Sire, dit land is onbestuurbaar..

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de faciliteiten bestaan aan twee kanten, echter interpreteerd men deze aan de andere kant wel in de zin om te verfransen, het is dus een onevenwichtige overeenkomst waarom denk je dat er zoveel tegenreacties zijn omdat net de vlamingen die in de waalse facilieteiten gemeenten niet diezelfde kansen krijgen.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ben je zeker? Edingen, Vloesberg, Komen... zijn allen gemeentes waar men mij altijd met de glimlach én in het Nederlands heeft geholpen. Moeskroen niet altijd, dat geef ik toe.
Maar denk je echt dat er een strategie achter zit? Denk je dat al die Franstaligen die in de Vlaamse Rand zijn komen wonen dat hebben gedaan om de Vlamingen te verdrijven en het Franstalige/Brussels tweetalige uit te breiden? Dat kan je niet ernstig menen. Wat wel zo is, is dat de Franstalige partijen maar al te graag de politieke werkelijkheid aan de reële werkelijkheid zouden willen aanpassen. Daar is ook iets voor te zeggen, maar er zijn voldoende argumenten om dat te counteren zonder in emotionele 'geen morzel grond'-discussies te verzanden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik heb het ni zozeer over de politiek dan wel over de gemiddelde ingesteldheid van een franstalige die zich ergens komt vestigen. op ons werk hebben we een collega die al ruim 20 jaar samenwerkt met vlamingen er zelfs tussen woont (zaventem) maar nog steeds geen deftige zin in het nederlands kan uitspreken.
zo zijn er dus vele, maar de meeste zien dat niet of willen dat niet zien. in vlaanderen zijn wij het blijkbaar zo gewoon dat wij ons steeds aanpassen aan anderen en zelden andersom. ok we mogen daar grotendeels fier op zijn dat we zo flexibel zijn het is 1 van onze sterke punten. maar alles heeft zijn grens.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Tja, ik ken teveel Franstaligen die wél moeite doen om het zo zwartwit te zien. Akkoord, mijn beeld is even gedeeltelijk als dat van jou, en even persoonlijk. Misschien heb ik gewoon geluk, en jij pech met de Franstaligen die je kent. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bwa ik ken er genoeg, brussel zuid is een tweetalige depot, maar dan vooral doordat hij 40% vlamingen telt en 60 % franstaligen. over de tweetaligheid van het personeel zelf gaan we niet spreken. dat is voor de franstaligen meestal beneden alle niveau, de uitschieters zijn dan ook de extramen, die zijn meestal perfect (en met perfect bedoel ik ook perfect) tweetalig, de rest kent meestal 1 of 2 zinnen maar slagen er niet in een normaal eenvoudig gesprek te voeren. in 99% van de gevallen gebeuren dus alle gesprekken tussen collega's in het frans. in extremis zelfs tussen twee vlamingen!!!

ter info we spreken hier over ruim 100 franstalige mensen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Tja, maar wat ik wel merk is dat het vooral Brusselaars zijn die weigeren moeite te doen om Nederlands te spreken.Ook al is het Brussels Hoofdstedelijk Gewest officiëel tweetalig, in de realiteit is daar maar bitter weinig van te merken.. :roll:

Gisteren was ik op een rommelmarkt in Temploux, en ook al staan er veel Vlamingen, de Waal waarbij ik iets kocht had al direct door dat ik Vlaming was en zei de prijs in het Nederlands..

Natuurlijk, het kan toeval geweest zijn dat juist die persoon Nederlands kon, maar ook op vele andere standjes deden ze toch moeite..

En dat is wat voor mij telt.. als ze al moeite doen en een degelijk gesprek kunnen voeren is alles voor mij OK.De puntjes op de i laten we achterwege, Nederlands is immers een moeilijke taal (ook voor Vlamingen trouwens) dus dat kunnen we ze nu niet kwalijk nemen..

Dus het is eerder het probleem van de Brusselaars die niet Frans kunnen of willen dan van de Walen.. :roll:
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Steven schreef:bwa ik ken er genoeg, brussel zuid is een tweetalige depot, maar dan vooral doordat hij 40% vlamingen telt en 60 % franstaligen. over de tweetaligheid van het personeel zelf gaan we niet spreken. dat is voor de franstaligen meestal beneden alle niveau, de uitschieters zijn dan ook de extramen, die zijn meestal perfect (en met perfect bedoel ik ook perfect) tweetalig, de rest kent meestal 1 of 2 zinnen maar slagen er niet in een normaal eenvoudig gesprek te voeren. in 99% van de gevallen gebeuren dus alle gesprekken tussen collega's in het frans. in extremis zelfs tussen twee vlamingen!!!

ter info we spreken hier over ruim 100 franstalige mensen.
Je moet eens de proef op de som nemen en gewoon op een rustige wijze maar vastberaden nederlands blijven spreken. Bij sommigen zie je echt na een tijdje ogen van verbazing en onbegrip dat diene kwiet hier geen een woord Frans over zijn lippen krijgt... Best grappige toestanden, maar niet echt vruchtbare gesprekken want hun nederlands is doorgaans erg zwak, tenzij dan koldereske oe-iests en machien koets!
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

groentje schreef:Ben je zeker? Edingen, Vloesberg, Komen... zijn allen gemeentes waar men mij altijd met de glimlach én in het Nederlands heeft geholpen. Moeskroen niet altijd, dat geef ik toe.
Maar denk je echt dat er een strategie achter zit? Denk je dat al die Franstaligen die in de Vlaamse Rand zijn komen wonen dat hebben gedaan om de Vlamingen te verdrijven en het Franstalige/Brussels tweetalige uit te breiden? Dat kan je niet ernstig menen. Wat wel zo is, is dat de Franstalige partijen maar al te graag de politieke werkelijkheid aan de reële werkelijkheid zouden willen aanpassen. Daar is ook iets voor te zeggen, maar er zijn voldoende argumenten om dat te counteren zonder in emotionele 'geen morzel grond'-discussies te verzanden.
Tja, in Moeskroen spreken de youngsters even slecht nederlands als de brusselse fdf'ers hoor. Nederlands is daar iets wat hun grootouders spreken. Moesten de franstaligen in de rand nu gewoon zoals die moeskroense vlamingen zich de taal van het grondgebied eigen maken, dan zouden hun nakomelingen nederlands als 1e taal krijgen en zouden de kleinkinderen zeggen: frans is iets wat mijn grootouders spreken. Maar dat gebeurt dus niet...

Geef mij een mini belgie met een klein aantal federale comissarissen (zonder een premier) die nog zaken doen als defensie, buitenland, eventueel binnenland en geldzaken (behoud de solidariteit met werklozen walen, niet met rijke fdf bourgeois, maar verdeel de belgische staatsschuld definitief volgens een eerlijke verdeelsleutel) Hou alleen die dingen samen waar noord en zuid iets aan hebben. De Walen zijn echte angsthazen, ze moeten eens leren te vertrouwen dat wij vlamingen (want of ik dat nu wil of niet, ik ben er nu eemaal ook een) geen slechterikken zijn maar dikwijls ook vredelievende solidaire medemensen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Wat ik nu eens feitelijk wil weten is hoe ze het regelen in Zwitserland.. de officiële afkorting 'CH' staat voor 'Confœderatio Helvetica'.Uit het eerste woord kan al duidelijk 'Confederatie' (staat waarbij deelstaten, in dit geval cantons, de meeste macht hebben) afgeleid worden..

Daar is het land ook in 'drie' verdeeld: de Franse gemeenschap, de Duitse gemeenschap en de Italiaanse gemeenschap.Zoveel bevoegdheden zijn eigenlijk zaken van de cantons, en tóch voelen ze zich nog allemaal 'Zwitser'.. moet je mij eens uitleggen.. :roll:

Voor wat is er dan nog een federaal parlement nodig !?
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

msts.be schreef:Wat ik nu eens feitelijk wil weten is hoe ze het regelen in Zwitserland.. de officiële afkorting 'CH' staat voor 'Confœderatio Helvetica'.Uit het eerste woord kan al duidelijk 'Confederatie' (staat waarbij deelstaten, in dit geval cantons, de meeste macht hebben) afgeleid worden..

Daar is het land ook in 'drie' verdeeld: de Franse gemeenschap, de Duitse gemeenschap en de Italiaanse gemeenschap.Zoveel bevoegdheden zijn eigenlijk zaken van de cantons, en tóch voelen ze zich nog allemaal 'Zwitser'.. moet je mij eens uitleggen.. :roll:

Voor wat is er dan nog een federaal parlement nodig !?
Dat land is NIET in drie verdeeld maar in 32-34 of zoiets (kantons).
Kantons en gemeentes hebben veel macht, rest confederatie, wel geremd door referenda's (dwz drie maal verkiezingen per jaar, niet verplicht, gewoon betalen als ge niet stemt, voor de kosten die ze voor U gemaakt hebben)

Zelfs belastingen worden op laag niveau geind en dan naar boven doorgestort, dus omgekeerde van Belgie.... Aan alles voelt ge dat het land van onder naar boven bestuurd wordt.....

Lagere scholen worden betaald door gemeente, middelbare door Kanton enz. Ook de weddes van de onderwijzers en verschillend per kanton....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

in zwitserland hebben ze geen verdeling per taal zoals hier, trouwens zwitserland heeft 4 officiele talen en geen 3 :-)
zoals je zelf al zegt ligt het bij de kantons, er zijn dus redelijk wat kantons die gewoonweg maar 1 taal hebben, zijnde duits of frans, een aantal die tweetalig zijn heb je ook, duits en frans, duits en italiaans, duits en romaans
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:in zwitserland hebben ze geen verdeling per taal zoals hier, trouwens zwitserland heeft 4 officiele talen en geen 3 :-)
zoals je zelf al zegt ligt het bij de kantons, er zijn dus redelijk wat kantons die gewoonweg maar 1 taal hebben, zijnde duits of frans, een aantal die tweetalig zijn heb je ook, duits en frans, duits en italiaans, duits en romaans
Ik dacht een minimaal aantal tweetalig, stuk of drie vier. Rest "strikt" eentalig, dat wordt hier in Belgie wel eens anders verteld alsof alle Zwitsers meertalig zouden zijn....

Ook enkele stadskantons zoals Basel. Wat mij verbaasde is het aantal kleine kantons (bv. 30.000 man) hebben dezelfde rechten en plichten als de grote, enkel minder vertegenwoorddigers in de Bundesrat...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

viertalige kantons? in zwitserland? denk niet hoor er is maar 1 kanton waar ze romaans spreken en dat is graubunden, verder is in dat kanton nog het duits en eventueel een klein beetje italiaans
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:viertalige kantons? in zwitserland? denk niet hoor er is maar 1 kanton waar ze romaans spreken en dat is graubunden, verder is in dat kanton nog het duits en eventueel een klein beetje italiaans
Nee, ik bedoelde stuk of vier "tweetalige" kantons.

En met zo'n organisatie heeft men toch prachtige spoorwegen.
Belgie panikeert al als Vlaanderen een stukje spoor wil betalen.... stuk weg mag dan weer wel....begrijpen wie kan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja da zal dan het probleem zijn binnen de structuur van onze federale staat zeker, de ene die in paniek slaagt omdat de andere is iets meer wil/kan doen?
Plaats reactie