Foto's van veel fotografen zonder toestemming en naam gewist

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TBbart

Foto's van veel fotografen zonder toestemming en naam gewist

Bericht door TBbart »

http://members.lycos.nl/belgischetreinen/

deze site bevat heel wat mooie foto's, allemaal van andere fotografen. Daar heb ik niks op tegen... maar dat hij de naam eruit knipt!! Da's andere koek.

Omdat het er redelijk wat zijn en ik niet weet van wie ze zijn plaats ik dus hier even de link, ... iedereen moet zelf maar beslissen of het kan of niet.
Er staan foto's op zijn netlog die ik genomen heb en die hij zonder toestemming gebruikte + nog eens de naam eruitknipte.

Zeer onsportief vind ik!!
Heeft niks meer met treinfotografie of passie te maken.
Anders laat je gewoon de naam van de fotograaf staan.

mvg.
Bart
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

die fotomet de 2131 met al die 13en er achter is dit niet door tommyke gemaakt van hierop het forum???

ik vind het niet kunnen naam eraf knippen enzo zeker niet.

maar wat kunnen we er tegen doen????
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Een volledig watermerk door de foto laten lopen maar dan is de foto naar de "eitjes" natuurlijk...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Bericht door dekooiker »

Die piraterij is een reden waarom ik niks (of bijna niks, en dan steeds foto's die niet 100% zijn) post of op internet zet.
Tegen deze persoon kan klacht ingediend worden wegens het niet respecteren van intellectueel eigendom, als de eigenaar van de foto's geen toestemming heeft gegeven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

260689 schreef:die fotomet de 2131 met al die 13en er achter is dit niet door tommyke gemaakt van hierop het forum???

ik vind het niet kunnen naam eraf knippen enzo zeker niet.

maar wat kunnen we er tegen doen????
is idd een foto van tommyke
260689
Berichten: 3375
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

Steven schreef:
260689 schreef:die fotomet de 2131 met al die 13en er achter is dit niet door tommyke gemaakt van hierop het forum???

ik vind het niet kunnen naam eraf knippen enzo zeker niet.

maar wat kunnen we er tegen doen????
is idd een foto van tommyke
kwist het da ik die foto van ergens herkende.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Bericht door HLE 2302 »

zoiets doeje gewoon niet,
ik vind dat ie het mag goedmaken, om te beginnen de foto's verwijderen en serieues zijn excuses aanbeiden, ook op zijn website,

groetjes, 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

ik zou het wel leuk vinden als er een website komt met de mooiste treinfoto's. alleen moet er dan toestemming gevraagd worden en mag het watermerk er niet uitgeknipt worden.

ZO KAN HET NIET. :twisted: de fotodief :evil:
Laatst gewijzigd door treinbruno op 06 nov 2007, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Tja.... de mails zijn al geschreven en gestuurt naar desbetreffende persoon.

Maar ik denk zoals de meeste hier weten en al ondervonden hebben, als ze iets laten weten hoe of wat er mee gebeurt dat ik niet veel problemen mee heb. Maar dit zal in de toekomst ook wel wat scherper moeten aannemen. Maar we zien wel hoe het verder gaat met dit geval. :wink:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Bericht door HLE 2302 »

treinbruno schreef: ZO KAN HET NIET. :twisted: de fotodief :evil: DAT IS DIEFSTAL -> naar de gevangenis
beheers u AUB ! zo een uitspaark vind ik toch ook wel erover hé

ik ken de desbetreffende persoon, een jonge gast die niks kent van die regels en die zonder het te beseffen strafbare feiten heeft gepleegt door die foto's te kopieren zonder toestemming, en de naam weg te snijden.
zal hem eens contacteren en vertellen dat dit eigenlijk niet door de beugel kan,

maar beheers u AUB, blijf respect hebben, ook voor degene die iets misdaan hebben !

groeten 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
TBbart

Bericht door TBbart »

Nu ook niet met zen allen in paniek slaan aub?
:roll:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Heb dit al zo veel meegemaakt in de tijd dat ik freelance zaken maakte voor een bepaalde website (reglementen voor forums, artikels, enz) en elke maand was er wel ergens iemand mee weg. Doordat wij actief zoekten naar stukken tekst kon je dit dan ook snel terugvinden (in tegenstelling met foto's).

Maar er iets tegen doen... Je kan klagen bij de host en dreigen rechtszaken te starten en hopen dat ze er iets aan doen. Sommigen reageerden, anderen horen het in Keulen donderen... 'k Spreek die mensen op geen enkele manier vrij, maar hier effectief juridische acties tegen beginnen is enorm veel werk en kost waarschijnlijk ook wel genoeg. De vraag is of het het waard is voor die paar foto's.

Wat die persoon in kwestie betreft, denk wel dat deze goed weet waar hij/zij mee bezig is, de naam verwijder je niet zomaar per ongeluk of uit onwetendheid van al die foto's.

Uiteindelijk zal er toch geen kat komen kijken naar die zijn site, en de mensen die bekend zijn met veel spotters merken het sowieso snel op dat er gekopieerd is (wat hier dus het geval is). Volgens mij wilt die kerel hoogstens enkele vriendjes imponeren en that's it.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Bericht door HLE 2302 »

TBbart schreef:Nu ook niet met zen allen in paniek slaan aub?
:roll:
je hebt gelijk Bart, sorry

maar blijf respcet hebben, alleen begrijp ik niet goed dat hij die foto's kopieerd en de naam eraf knipt, als hij denkt dat we onze eigen foto's niet herkennen heeft hij het sterk mis
efin tot daar,
nu wachten tot hij zelf reageert :roll:

groetjes 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1219
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Wat een discussie, en dat voor "maar" enkele foto's :lol:

Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat men foto's van mij gebruikt voor op een andere site te plaatsen. Ik zet er zelfs mijn naam niet op (zie foto's TSP rit vorige week). Ik weet het, 't is het principe van het eerst te vragen, maar doet iemand dat niet --> het zij zo :P

Wellicht ben ik hier de enige van dit principe, maar sorry, als ik mijn foto's op het internet plaats deel ik die met iedereen en ga ik er zeker niet over zagen als iemand die gebruikt, tenslotte zijn het slechts enkele onnozele fototjes :P
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Als je bent aangesloten bij SOFAM (zoals Sabam voor muziek) (http://www.sofam.be/) kunnen zij wel een rechtzaak inspannen. Op hun website staat ook een prijslijst van wat je kan eisen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie