Plooi-/vouwfiets

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
kimba

Plooi-/vouwfiets

Bericht door kimba »

hallo,

ik zou graag een dergelijke fiets kopen omdt het me 'handig' lijkt.

Hebben jullie enige ervaring met een dergelijke fiets? Welke is een aanrader en welke eerder een lomp ding?

En vooral, waar is hij het vordeligst te verkrijgen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door Steven »

oei ik heb er geen ervaring mee maar zover ik er iets van weet is dat je toch best iets meer uitgeeft voor een degelijke (het plooien mag toch wat soepel gaan he)
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door Jérôme »

Ik weet dat je met zo'n fiets niet moet betalen als je met de trein gaat.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door HLE 2302 »

Jérôme schreef:Ik weet dat je met zo'n fiets niet moet betalen als je met de trein gaat.
daarom gebruiken de meesten het ook
hoeveel keer per dag dat men zo geen dergelijke fiets ziet

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door Accelerat »

Sander14 en Spiketrain (danwel uit Nederland), zijn trouwe gebruikers van een vouwfiets. :)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door Bordensteker »

Over vouwfietsen is op het internet van alles te vinden. Uiteraard zijn het niet allemaal objectieve beoordelingen, maar kijk eens op:

http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1130 (een tv-uitzending)
http://extra.volkskrant.nl/select/aansc ... .php?id=83 (uit de Volkskrant)

Al wat oudere informatie, maar wel van de mensen die er denk ik verstand van hebben:
http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... number=669

Overweeg eventueel een tweedehands aankoop (na zoeken op het internet). Misschien ben je wel beter af met een tweedehands van een degelijk merk dan een nieuwe van een minder stevige constructie.

Succes!
Fles

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door Fles »

Hoi :)

Ik word altijd godsgloeiend kotsknetterdoodmisselijk van al die pauperjosti's die maar vinden dat ze met hun vouwfiets roltrappen moeten blokkeren, balkons moeten bezetten in compleet uitgeklapte toestand ("Ja, ik moet er toch over vier stations uit, dus ik klap hem maar vast uit") en ander gerelateerd gezeik. Ik HAAT jullie soort mensen :)

Ik wacht nog even op een analoog topic over sleepkoffers.

Verder vind ik jullie allemaal hartstikke lief en zo :)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door Bordensteker »

Fles schreef:Hoi :)

Ik word altijd godsgloeiend kotsknetterdoodmisselijk van al die pauperjosti's die maar vinden dat ze met hun vouwfiets roltrappen moeten blokkeren, balkons moeten bezetten in compleet uitgeklapte toestand ("Ja, ik moet er toch over vier stations uit, dus ik klap hem maar vast uit") en ander gerelateerd gezeik. Ik HAAT jullie soort mensen :)

Ik wacht nog even op een analoog topic over sleepkoffers.

Verder vind ik jullie allemaal hartstikke lief en zo :)
Ik schreef ook al: "Misschien ben je wel beter af met een tweedehands van een degelijk merk dan een nieuwe van een minder stevige constructie."
Als je Fles tegen mocht komen toch. :wink:
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door groentje »

Tja, dan zou de tbg eens langs moeten komen en -terecht- een opmaken, lijkt me zo. En bij herhaling het bonnenboekje bovenhalen. :mrgreen:
Ik ontplooi mijn exemplaar pas uit de trein. Ik plooi hem wel vaak pas op wanneer ik op de trein ben gestapt, voor het zoeken naar een zitplaats, wel.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door HLE 2302 »

dus als zo'n fiets ingeplooit is op de trien, is het geen fiets, maar bagage, maar als hij ontplooid is het een fiets, typisch nmbs :mrgreen:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door Dietrich »

Staat dat ergens in de bundel? Een plooifiets is ook "een fiets", en als er geen uitzonderingen of verdere uitleg bij staat dien je voor die plooifiets ook te betalen (dit alles in theorie hé).

In sommige rijtuigen zal het trouwens lastig zijn om die plooifiets bij de gewone zitplaatsen kwijt te krijgen, in M6 in het bagagerek kan het al niet en tussen de zetels met veel geluk.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door HLE 2302 »

Dietrich schreef:Staat dat ergens in de bundel? Een plooifiets is ook "een fiets", en als er geen uitzonderingen of verdere uitleg bij staat dien je voor die plooifiets ook te betalen (dit alles in theorie hé).

In sommige rijtuigen zal het trouwens lastig zijn om die plooifiets bij de gewone zitplaatsen kwijt te krijgen, in M6 in het bagagerek kan het al niet en tussen de zetels met veel geluk.
bij de AM96 kan je dat tussen de zetels schuiven heb ik al eens gezien
wat ook een grootnadeel is, ze ontplooien de fiets op het perron, en fietsen er dan anderen me omver in de tunnel naar de andere perrons

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door K V B »

HLE 2302 schreef:dus als zo'n fiets ingeplooit is op de trien, is het geen fiets, maar bagage, maar als hij ontplooid is het een fiets, typisch nmbs
Ik had indertijd een brompton, en stopte 'm in België altijd in een tas, die dan in het bagagerek ging. Is inderdaad gewoon een stuk bagage, want welk uitstaans heeft de NMBS met wat er in mijn tas zit.
Fles

Re: Plooi-/vouwfiets

Bericht door Fles »

HLE 2302 schreef:dus als zo'n fiets ingeplooit is op de trien, is het geen fiets, maar bagage, maar als hij ontplooid is het een fiets, typisch nmbs :mrgreen:
Zo raar is dat niet hoor, zo gaat het in NL ook. Een vouwfiets in opgevouwen toestand wordt gratis vervoerd. Een gewone fiets (of een uitgevouwen vouwfiets) kost 6 euro geloof ik, ongeacht de afstand. En mag niet in de spits. :)
Plaats reactie