verstrooide TBG / reiziger

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door treinbruno »

Nils schreef:
Fles schreef:
Zulk materieel zou bij ons niet de baan op komen hoor.
Zullen we dan maar zwijgen over de Benelux?
Hier is dezelfde situatie perfect mogelijk.
ook al meegemaakt, in de tunnel van antwerpen centraal stopte de benelux voor een sein, omdat het daar zo verlicht is ging bijna iedereen uitstappen :)
de TBG daarna even 3 keer hard op zijn fluitje blazen en deuren na 10 sec dicht, er stonden zelfs nog mensen op dat boordje, maar zij moesten ook maar 100m wandelen tot de perons van FN :lol:
Afbeelding
Fles

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Fles »

Oh okee, dus in Nederland vertrekken treinen ook maar op de gok? De machinist wacht wat, kijkt op zn klokje, geeft vast tractie, conducteur staat nog op het perron, laat nog wat laatkomers struikelen tussen het perron en de al rijdende trein, want jah, contact hebben ze niet, en acht, dat is allemaal maar volstrekt normaal? :?:

Het kan aan mij liggen hoor, maar de laatste keer dat ik een laatkomer tussen het perron en een vertrekkende trein in zag komen lag er heel snel een wit laken over de rails. Als dat in België afgedaan wordt met "moet je dat maar niet doen", dan heb ik liever dat dat hele land losgezaagd en de oceaan op geduwd wordt. En t mag me zinken ook, snel.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Fles schreef:Oh okee, dus in Nederland vertrekken treinen ook maar op de gok? De machinist wacht wat, kijkt op zn klokje, geeft vast tractie, conducteur staat nog op het perron, laat nog wat laatkomers struikelen tussen het perron en de al rijdende trein, want jah, contact hebben ze niet, en acht, dat is allemaal maar volstrekt normaal? :?:

Het kan aan mij liggen hoor, maar de laatste keer dat ik een laatkomer tussen het perron en een vertrekkende trein in zag komen lag er heel snel een wit laken over de rails. Als dat in België afgedaan wordt met "moet je dat maar niet doen", dan heb ik liever dat dat hele land losgezaagd en de oceaan op geduwd wordt. En t mag me zinken ook, snel.
ela, tis het groot belgisch treinforum hé :P
der is niks mis met die vertrek procedure, moesten de mensen zich normaal gedragen, want meer oppassen enz.
zou dat allemaal niet gebeuren.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Nils »

Fles schreef:Oh okee, dus in Nederland vertrekken treinen ook maar op de gok? De machinist wacht wat, kijkt op zn klokje, geeft vast tractie, conducteur staat nog op het perron, laat nog wat laatkomers struikelen tussen het perron en de al rijdende trein, want jah, contact hebben ze niet, en acht, dat is allemaal maar volstrekt normaal? :?:

Het kan aan mij liggen hoor, maar de laatste keer dat ik een laatkomer tussen het perron en een vertrekkende trein in zag komen lag er heel snel een wit laken over de rails. Als dat in België afgedaan wordt met "moet je dat maar niet doen", dan heb ik liever dat dat hele land losgezaagd en de oceaan op geduwd wordt. En t mag me zinken ook, snel.
Het is hier niet mis gegaan aan een perron.
De reiziger heeft een noodopening gebruikt, toen de trein werd opgehouden voor een sein, ergens ten velde.
Op die moment gaat het treinpersoneel er van uit dat alle deuren gesloten blijven, en kan er wanneer het sein op veilig komt gewoon vertrokken worden.
Vertrekken na een voorziene stop in het station, zonder AVG, gebeurt zowel in Nederland als Belgie met gesleept matrieel op dezelfde manier. De deuren worden gesloten, de bestuurder kijkt door zijn raampje/deur naar buiten, en zodra de treinbegeleider het afgesproken teken geeft, mag de trein vertrekken.
Fles

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Fles »

HLE 2302 schreef:
Fles schreef:Oh okee, dus in Nederland vertrekken treinen ook maar op de gok? De machinist wacht wat, kijkt op zn klokje, geeft vast tractie, conducteur staat nog op het perron, laat nog wat laatkomers struikelen tussen het perron en de al rijdende trein, want jah, contact hebben ze niet, en acht, dat is allemaal maar volstrekt normaal? :?:

Het kan aan mij liggen hoor, maar de laatste keer dat ik een laatkomer tussen het perron en een vertrekkende trein in zag komen lag er heel snel een wit laken over de rails. Als dat in België afgedaan wordt met "moet je dat maar niet doen", dan heb ik liever dat dat hele land losgezaagd en de oceaan op geduwd wordt. En t mag me zinken ook, snel.
ela, tis het groot belgisch treinforum hé :P
der is niks mis met die vertrek procedure, moesten de mensen zich normaal gedragen, want meer oppassen enz.
zou dat allemaal niet gebeuren.

greetz 2302
Ik praat wel weer met je als je normaal kunt nadenken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Steven »

De deuren blijven gesloten in België. Dus als de reiziger onrechtmatig de noodopening gebruikt (wat hier dus degelijk het geval is) dan is enkel die reizigers verantwoordelijk. Hij kan hiervoor zelfs een boete krijgen. Onrechtmatig gebruik van een noodopening van een deur. In vele andere landen lossen de deuren altijd vanzelf eens de trein stopt (snelheid kleiner dan 5km/u). De trein mag dan stoppen aan een perron of een sein, dat maakt niet uit die deuren zijn los en de mensen kunnen uit de trein.

Beste fles ik zou u de tip willen geven jullie eigen Nederlandse treinen iets beter te bekijken, zeker de kleine lettertjes die bij alle rode hendeltjes staan, misbruik zal bestraft worden (noodknoppen van deuren gebruiken om bij een stilstand uit een trein te geraken is er dus zo eentje, er was namelijk geen noodgeval). Dergelijke situaties kunnen zich voordoen op alle treinen in Europa dus ook in Nederland. In dergelijke situatie kan je geen enkele TB of TBG verantwoordelijk stellen. Als je dat wel wil zal je aan iedere deur van elke trein personeel moeten plaatsen om zoiets te voorkomen.

De aankondigingen in België zijn nog steeds onder de vorm van 'Dames en heren, binnen enkele ogenblikken komen wij aan te....."
Als een trein ergens ten velde stopt voor hij het station binnen is dan zou elke normale passagier dat toch een beetje moeten gezien hebben, laat staan dat je spontaan de noodopening gaat gebruiken (waar dus boetes op staan).


Bij gesleepte treinen is er totaal geen controle op de deuren bij de bestuurder of de treinbegeleider. Bij motorstellen is die er wel, doch onze boeken leggen ons klaar en duidelijk uit dat het doven van die controlelamp tijdens de rit geen beperkingen inhoud, wij moeten de tbg voor de volgende stop wel op de hoogte brengen dat het gebruik van die lamp niet meer mogelijk is.
Bartjedj

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Bartjedj »

2302, lees Fles zijn posts eens.
Jij bekijkt de vertrekprocedure iets te simpel. Er komt echt wel iets meer bij kijken dan gewoon fluiten, deuren dicht en weg.
Een TBG zal nooit de AVG aansteken als niet alle deuren dicht zijn, of als er nog personen in de omgeving van de trein staan.

Maar we zijn hier wel serieus aan het afwijken. Het ging over een reiziger die, in the middle of nowhere, de deur onrechtmatig geopend heeft. Van een station of AVG is geen sprake.

BDJ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Steven »

Fles schreef:Oh okee, dus in Nederland vertrekken treinen ook maar op de gok? De machinist wacht wat, kijkt op zn klokje, geeft vast tractie, conducteur staat nog op het perron, laat nog wat laatkomers struikelen tussen het perron en de al rijdende trein, want jah, contact hebben ze niet, en acht, dat is allemaal maar volstrekt normaal? :?:
Het vertrek ten velde voor een gesloten sein vraagt geen contact tussen TBG en TB tenzij er bepaalde procedures moeten vervuld worden. Als dit een sein is dat maar voor twee minuten gesloten staat stopt de trein en zet nadien gewoon terug aan die loopt 99,999% van de tijd juist tot ge idiote mensen krijgt die onrechtmatig gebruik maken van een noodopening. DIt heeft niets te maken met een vertrek in een station.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Bartjedj schreef:2302, lees Fles zijn posts eens.
Jij bekijkt de vertrekprocedure iets te simpel. Er komt echt wel iets meer bij kijken dan gewoon fluiten, deuren dicht en weg.
Een TBG zal nooit de AVG aansteken als niet alle deuren dicht zijn, of als er nog personen in de omgeving van de trein staan.

Maar we zijn hier wel serieus aan het afwijken. Het ging over een reiziger die, in the middle of nowhere, de deur onrechtmatig geopend heeft. Van een station of AVG is geen sprake.

BDJ
ik heb niks fout gezegt, toch ? zo verloopt het elke dag opnieuw hoor ...
er komt niks meer bij kijken, de tbg fluit een lange toon en zwaait zijn arm vanboven naar beneden, en dan mag de treinbestuurder vertrekken
zo heb ik het al veel gezien, en zo staat het ook in de HLT

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Steven »

Beste fles je moet het verhaal goed lezen en goed bekijken er was geen station/ perron of wat dan ook aanwezig op de plaats waar de trein toevallig moest stoppen. Deze stilstand was er enkel om een kruisende trein te kunnen doorlaten naar een andere lijn, nadat deze trein weg was is de eerste trein gewoon verder gereden zoals het hoort. De enige fout is dus die van de passagier die ten velde een deur heeft geopend zonder dat hij daar het recht op had.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:Beste fles je moet het verhaal goed lezen en goed bekijken er was geen station/ perron of wat dan ook aanwezig op de plaats waar de trein toevallig moest stoppen. Deze stilstand was er enkel om een kruisende trein te kunnen doorlaten naar een andere lijn, nadat deze trein weg was is de eerste trein gewoon verder gereden zoals het hoort. De enige fout is dus die van de passagier die ten velde een deur heeft geopend zonder dat hij daar het recht op had.
hij denkt ik weet niet of dat in nederland zo is, dat de tbg de fout maakte omdat hij omgeropen heeft dat de trein aankwam in wetteren, maar de trein vertraagde voor een rood sein, maar bij ons is dat geen fout, de tbg kan niet volledig correct de plaats weten waar ie moet omroepen, en als dat donker is doen ze dat natuurlijk als de trein begint te remmen hé.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Steven »

het is gewoon een samenloop van omstandigheden, vermoedelijk heeft die tbg niet eens door het remmen dan wel door het uur op zijn horloge bepaald om de aankondiging al te doen. De trein moest echter nog stoppen voor die andere trein door te laten, de passagier is opgestaan met de gedachte ik ben er al. Deze laatste krijgt zijn deur niet open (logisch de trein staat nog niet in het station), panikeert en gebruikt de noodopening.
Om u te missen in wetteren moet je al een beetje blind zijn (waarmee ik niks wil zeggen over blinden op zich), Wetteren is een relatief druk station (tijdens de week 1 IC, 2 IR en een L trein per rijrichting), je zal er dus zelden alleen afstappen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:het is gewoon een samenloop van omstandigheden, vermoedelijk heeft die tbg niet eens door het remmen dan wel door het uur op zijn horloge bepaald om de aankondiging al te doen. De trein moest echter nog stoppen voor die andere trein door te laten, de passagier is opgestaan met de gedachte ik ben er al. Deze laatste krijgt zijn deur niet open (logisch de trein staat nog niet in het station), panikeert en gebruikt de noodopening.
Om u te missen in wetteren moet je al een beetje blind zijn (waarmee ik niks wil zeggen over blinden op zich), Wetteren is een relatief druk station (tijdens de week 1 IC, 2 IR en een L trein per rijrichting), je zal er dus zelden alleen afstappen.
voila, daar zeg je het
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door groentje »

En om het nog wat duidelijker te maken, bij passage in Schellebelle (waar de vertakking is waar de trein moest wachten), ben je slechts een minuut of 2 van Wetteren verwijderd. Tenminste als je kan doorrijden :mrgreen: Zo vreemd is het dus helemaal niet dat er iets wordt omgeroepen, hoor. Hoe vaak wordt er niet al omgeroepen dat je Gent binnenrijdt, als je nog maar aan vertakking Meulewijk bent (5 min rijden)?
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door markske »

Een voorbeeld: de TB krijgt telefoon van RDV of TC, met de melding dat een bepaalde stop wordt geannuleerd. Dan moet de TB dit melden aan de TBG.

Beter is: RDV belt naar TC en vraagt voor een extra stilstand TC gaat akkoord.
TC belt naar TB, RDV belt naar TBG.
RDV mag nooit naar de TB bellen. een extra stilstand worden enkel toegestaan door TC en doorgegeven aan de TB door TC. Hetzelfde geld om een stop te annuleren.
Plaats reactie