Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en TB bij DLC en denk dat ik jullie het beste van antwoord kan zijn op dit soort vragen. Eerst en vooral wou ik toch wel even kwijt dat ik het zeer spijtig vind dat ik zoveel berichten lees met allerhande vooroordelen en/of roddels over bijv. DLC maar ook over andere maatschappijen.
Ik werk al een ruime tijd bij DLC om toch wel wat van hun evolutie gezien te hebben en kan zeggen dat het zeker niet altijd rozegeur en maneschijn was. Maar het is nu éénmaal een groeiend en beginnend bedrijf en alle begin is moeilijk. Vooral het feit dat er nog niet zoveel machinisten zijn en bijgevolg ook treinen maakt het moeilijk om ver vooruit te plannen. De eerste stap hierin is dan ook dat we een tijd geleden met een wachtdienst begonnen zijn die stand-by moet zijn tussen 06u en 16u, gewoon bij zijn thuis en binnen 1u na oproep bij zijn thuis moet kunnen vertrekken. Maar meestal wordt je al ruim op voorand verwittigd.
Verder wordt de planning nu stelselmatig uitgebreid van 2 weken-planning naar een 4-weken planning. En dit lukt naar mijn mening al vrij goed.
De hoeveelheid overnachtingen hangt een beetje af van je 'stelplaats'. M.a.w. Antwerpen, Genk of Zeebrugge. De mensen van Zeebrugge hebben bijvoorbeeld vrij veel overnachtingen in Aken, die van Genk rijden dan weer veel Genk - Aken - Genk en zijn dus relatief weinig op hotel. Antwerpen ligt er zo'n beetje tussenin, ook afhankelijk van je diensten en of je bijv. Nederlandse bevoegdheid hebt.
Wat wel vast staat is dat er niet meer dan 2 overnachtingen per week mogen zijn.
Ik hoop dat jullie hier al iets meer mee weten en voor de sceptici: de treinwereld is één grote pot nat, of je nu bij DLC, NMBS of voor weet ik veel wie werkt, werken zul je toch moeten tot je pensioen en je kan er maar best voor zorgen dat je het graag doet.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)