Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

locomotief, rijtuigen, vrijwilligers en niet te vergeten heel veel startgeld.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

We zullen zeggen laat hem doen en we zien wel waar hij uitkomt.

Dat hij met concrete plannen komt dan kunnen we verder oordelen.

Dus makker geef maar gaz en kom met concrete plannen , geld en toestemming infrabel af.

We zullen zien hoe we dat verder oplossen

VG

Cocoken
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

Ik deed ook een marktanalyse:
Dinant: veel toeristen, ik heb daar ook zitten vragen of iemand weet waar treignes of mariembourg ligt.
Het antwoord is negatief.
Ik heb zitten vragen of ze intresse hebben in een historische treinrit.
Antwoord was positief.

Waulsort: sommige restaurenten en hotels zouden bereid zijn om een investering te doen in een vzw voor
extra inkomsten. Hierdoor zou dit een toeristische boost betekenen.
Nadeel is hier echter dat een overweg onder de asfalt ligt.

Hastière: ook idem als waulsort + omloopspoor. Hier zou de eerste rit kunnen plaatsvinden.

Heert-agimont: een grote stelplaats, en ook hiervoor de nodige toeristen en investeerders.

Locs: reeks 91 (niet goedkoop)
moterwagens: reeks 44 (zeker niet goedkoop)
rijtuigen: M2's (mogelijk tegen een intressante prijs, maar estauratie zou wel moeten).
een stoomloc, zou ik eerst niet doen, maar huren van de cfv3v is de eerste beste oplossing voor het begin van de vzw.
een spoorkraan zou heel handig zijn om te beginnen.

conclusie: het begin gaat hard zijn, maar ik kan wel voor extra inkomsten een boek schrijven over de klassiekjes: AM62-AM74
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

hard zal het zeker zijn je moet vrijwilligers hebben die voldoende lang en voldoende tijd willen steken in de VZW en dat is net het punt dat andere hier al aanhaalden. De andere VZW's hebben nu al last om mensen te vinden die voldoende lang en voldoende tijd willen investeren in zulke zaken. Waarom denk jij dan ineens dat je wel voldoende volk zou vinden. Niet vergeten dat je toch minsten 3u (heen en terug) nodig hebt voor je aan je activiteiten ter plaatsen kan beginnen.
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

De meeste problemen van de vzw's zijn dat vrijwilligers een laddersysteem moeten doorgaan.
Wel ik verander het, je mag vanaf het begin al leerling treinbestuurder zijn bij de machines.

Nu ja, als er hier mensen zijn die intresse hebben, zeg het maar gerust.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door jotie »

Zoveel enthousiasme kunnen we natuurlijk niet onbetuigd laten. Maar ik sluit me volmondig aan bij de aarzelende reacties die hier al gegeven zijn. Dat die lijn tussen Dinant en Givet enig potentieel heeft, daar twijfel ik eigenlijk niet aan. Ik was er toevallig in juni vorig jaar, toen ik vanuit Brussel probeerde in Charleville te geraken (op een zaterdag), en weer terug (de volgende dag).

Mijn observatie: een mooi aantal reizigers richting Dinant, waarvan er een viertal (mezelf incluis) naderhand de bus opwachtten richting Givet. Op die bus, die overigens het traject van L.154 nauwgezet volgt en hetzelfde lijnnummer draagt, nog een handvol andere mensen. Bijna iedereen bleek een supermarkt langs de route als eindbestemming te hebben. Het drietal dat met mij vanuit Brussel kwam gespoord, had ook Givet als eindbestemming. Die monsterden nog even de vertrekstaten van de SNCF en verdwenen toen. Ik bleef alleen achter aan het station van Givet. Een uur of wat later zou daar dan een treintje vertrekken naar Charleville. Tegen het vertrekuur kwamen er een tiental mensen opdagen, allen gelegenheidsreizigers: een groepje fietsers en enkele bejaarden. In de stopplaatsen onderweg kwam er nog wel wat volk bij. In de omgekeerde richting een dag later plusminus hetzelfde scenario. Geen echte drukte, maar een eerbiedwaardig reizigersaantal tussen Charleville en Givet, en tussen Dinant en Brussel. Twee passagiers, waaronder ikzelf, op de bus tussen Givet en Dinant.

Mijn observatie is natuurlijk een momentopname en geenszins 'valide' om veralgemenende uitspraken over te doen. En toch. Ik kan me voorstellen dat er enige belangstelling zou kunnen zijn voor een beperkte reguliere treindienst en direct tussen Charleville en Dinant. Als je dat toeristisch wat probeert uit te bouwen en de trein promoot als vervoersmiddel tussen Dinant en Charleville, kan dat de exploitatie heel misschien de energiekosten dekken of aanvaardbaar houden voor de SNCF+NMBS. In ieder geval lijkt de piste van een doorgaande, grensoverschrijdende, trein mij een absolute must. Over-en-weer tuffen met een museumtreintje tussen Heer en Hastière lijkt me heel moeilijk rendabel te maken door een privaat initiatief en levert ook geen bijdrage aan het openbaar vervoer in die regio. Wie energie in L.154 wil steken, doet er volgens mij dus alleen goed aan wanneer het objectief een heropening is van de doorgaande verbinding.

Of een dergelijke heropening überhaupt kans op slagen maakt? Stel dat er een politiek wil is, of kan gevonden worden en dat de SNCF er geen graten in ziet om 15 km verder te rijden met het licht materiaal dat nu tot Givet rijdt, dan nog is de vraag of het zonder forse investeringen aan het spoor zelf te realiseren is. Aan Franse kant schijnt men te werken of gewerkt te hebben aan een vernieuwing van de dwarsliggers. Langs het tracé staan hier en daar 'nieuwe' betonnen dwarsliggers, klaar om gelegd te worden. 'Nieuw' tussen aanhalingstekens, want toen ik er voorbij kwam, had ik de indruk dat die dingen daar al geruime tijd lagen te wachten. Op een klein stukje van het tracé geldt trouwens een snelheidsbeperking tot 10 km/u en ik moet zeggen dat ik daar enige angst had toen ik naar de sporen en dwarsliggers keek waarover we reden. En daarover wordt dagelijks gereden, wat nog andere koek is dan de situatie aan Belgische kant, waar je op sommige plaatsen het spoor toch echt moet gaan zoeken in de 'wildernis'. Een beetje snoeien en wat opschuren zal heus niet volstaan om daarover opnieuw een trein te laten rijden aan meer dan 10 km/u.

Om kort te gaan: mij lijkt het zinvoller om op 'museum'-vlak de bestaande verenigingen verder te ondersteunen. Zij doen wat ze kunnen, en naar ik begrijp vaak met de moed der wanhoop. Laten we er eerst voor zorgen dat die verenigingen kunnen werken zonder voortdurend met het water aan de lippen te staan. Nog meer museumspoor vind ik ook helemaal niet wenselijk. Wat moet je er mee? Iedere zondag een andere 'vergeten' lijn bezoeken, ergens in the middle of nowhere? Doorgaand spoor, en het herstel van internationale verbindingen, al is het met een bescheiden dienstregeling van 2, 3, misschien 4 treinen per dag, vind ik veel zinvoller. Maar dan moet het ook echt opnieuw als reguliere verbinding kunnen functioneren, en dan kan je dus beter met een 'lobbyclub' beginnen dan met een 'hobbyclub'. Dat spaart ook al meteen (minstens) anderhalf miljoen euro cash uit.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Joris »

Hallo,
vanmiegroet schreef:De meeste problemen van de vzw's zijn dat vrijwilligers een laddersysteem moeten doorgaan.
Wel ik verander het, je mag vanaf het begin al leerling treinbestuurder zijn bij de machines.

Nu ja, als er hier mensen zijn die intresse hebben, zeg het maar gerust.
Zeer leuk, maar dan gaat iedereen enkel komen om met de trein te rijden, en niet om te helpen :wink:
Je hebt iets nodig om de mensen die vrijwillig komen helpen te belonen hé... en tevens moet je alle posten kunnen invullen, niet enkel de plezantste...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trammist

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Trammist »

Joris schreef:Hallo,
vanmiegroet schreef:De meeste problemen van de vzw's zijn dat vrijwilligers een laddersysteem moeten doorgaan.
Wel ik verander het, je mag vanaf het begin al leerling treinbestuurder zijn bij de machines.

Nu ja, als er hier mensen zijn die intresse hebben, zeg het maar gerust.
Zeer leuk, maar dan gaat iedereen enkel komen om met de trein te rijden, en niet om te helpen :wink:
Je hebt iets nodig om de mensen die vrijwillig komen helpen te belonen hé... en tevens moet je alle posten kunnen invullen, niet enkel de plezantste...
Valt op te lossen met taakroulatie.
Dus wie met de trein wil rijden, mag dat doen, maar de dag erna aan de kassa staan, onderhouden, opruimen/poetsen, etc.
Zo kan iedereen die wil rijden, ook rijden. Maar om de beurt.
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

Dit is weer typische commentaar.
"Niet doen, zou niet goed uitkomen, mislukking".
Kijk,
bij iedere nieuwe vzw heeft men schrik.

En bestaad er iets zoals te veel musea?
Kan dat?

Neen,
dit is een mogelijk nieuwe museumlijn.
Het is normaal dat iedereen bang is.

Maar eenmaal het draait durf ik te wedden dat velen hun gedachten hier gaan veranderen.
Wat kan ik verliezen?

en dan hoor ik mensen klagen over de mogelijke nieuwe vzw?
Is het misschien mis om een lijn te behouden?
Te veel treinen restaureren?
Een nieuwe toeristische attractie?

Kijk als iedereen hier bang gaat blijven, gaat het inderdaad niet lukken.
En dan klagen ze dat er te veel treinen worden gesloopt.

Zo zie je maar wat er eigenlijk aan de hand is.
Ik zeg dit:

No guts, No glory!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Joris »

Hallo,
vanmiegroet schreef:Ik deed ook een marktanalyse:
Dinant: veel toeristen, ik heb daar ook zitten vragen of iemand weet waar treignes of mariembourg ligt.
Het antwoord is negatief.
Ik heb zitten vragen of ze intresse hebben in een historische treinrit.
Antwoord was positief.

Waulsort: sommige restaurenten en hotels zouden bereid zijn om een investering te doen in een vzw voor
extra inkomsten. Hierdoor zou dit een toeristische boost betekenen.
Nadeel is hier echter dat een overweg onder de asfalt ligt.

Hastière: ook idem als waulsort + omloopspoor. Hier zou de eerste rit kunnen plaatsvinden.

Heert-agimont: een grote stelplaats, en ook hiervoor de nodige toeristen en investeerders.
Ik zal me maar niet te veel vragen stellen bij je marktanalyse denk ik... Maar heb je bvb gevraagd aan de toeristen of ze Heer-agimont (zonder t trouwens) weten zijn? Ik maak me zware bedenkingen...
vanmiegroet schreef: Locs: reeks 91 (niet goedkoop)
moterwagens: reeks 44 (zeker niet goedkoop)
rijtuigen: M2's (mogelijk tegen een intressante prijs, maar estauratie zou wel moeten).
een stoomloc, zou ik eerst niet doen, maar huren van de cfv3v is de eerste beste oplossing voor het begin van de vzw.
een spoorkraan zou heel handig zijn om te beginnen.

conclusie: het begin gaat hard zijn, maar ik kan wel voor extra inkomsten een boek schrijven over de klassiekjes: AM62-AM74
Kleine opsomming: reeks 44: nog 1 exemplaar beschikbaar, wisselstukken?
M2: geen exemplaren meer beschikbaar in zover ik weet.
Stoomloc huren: denk je nu echt dat het CFV3V een rechtstreekse concurrent gaat helpen? Zeer zeker niet!
Een boek schrijven over de klassiekjes, zeer leuk, maar een berg werk, en ook geen goudmijn!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Joris »

Hallo,
vanmiegroet schreef:Dit is weer typische commentaar.
"Niet doen, zou niet goed uitkomen, mislukking".
Kijk,
bij iedere nieuwe vzw heeft men schrik.

En bestaad er iets zoals te veel musea?
Kan dat?

Neen,
dit is een mogelijk nieuwe museumlijn.
Het is normaal dat iedereen bang is.

Maar eenmaal het draait durf ik te wedden dat velen hun gedachten hier gaan veranderen.
Wat kan ik verliezen?

en dan hoor ik mensen klagen over de mogelijke nieuwe vzw?
Is het misschien mis om een lijn te behouden?
Te veel treinen restaureren?
Een nieuwe toeristische attractie?

Kijk als iedereen hier bang gaat blijven, gaat het inderdaad niet lukken.
En dan klagen ze dat er te veel treinen worden gesloopt.

Zo zie je maar wat er eigenlijk aan de hand is.
Ik zeg dit:

No guts, No glory!
Ja er bestaat zoiets als marktverzadiging.
Ja, niet alle resources zijn oneindig, sommige kunnen opgeraken, of zijn al op.
En er is hier niemand bang, we zijn enkel kritisch. Als je zomaar aan alles begint, en alle kritische commentaren negeert, kan het fout lopen, en erg fout... En je staat momenteel vrij alleen, en je zal het moeten opnemen tegen grotere instanties, en dat lukt je sowieso niet.
Als niemand helpt, gaan er inderdaad meer dingen verdwijnen, bij deze een warme oproep om je aan te sluiten bij een van de bestaande vzw's.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

OK,

het is vrij duidelijk hier.
Dus jullie willen geen nieuwe vzw?

Dus geen extra materieel dat wordt bewaard?

En ja
de mensen willen wel in zekere instantie naar heer-agimont!

En waarop is jullie kritiek gebaseerd?
Op gedachten?
Op vermoedens?
Of gewoon bang?

Volgens mij waren ze ook kritisch over TSP, CFV3V, SCM, SDP, ZLSM, en andere.
Kijk, ik ga voort doen.
Ik ga het proberen.
Tips zijn altijd welkom.

Als iemand zich geroepen voelt om te helpen, zeg maar.

En eventjes de vraag van anderen:
Ga bij een vereniging.
Ik zit al bij de SDP, dat gaat zo blijven, ook al ga ik en anderen de CFM (chemin de fer de la meuse)oprichten.
Laatst gewijzigd door vanmiegroet op 11 feb 2012, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door wbrm »

de la Meuse...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door overweg13 »

vanmiegroet schreef:OK,

het is vrij duidelijk hier.
Dus jullie willen geen nieuwe vzw?

Dus geen extra materieel dat wordt bewaard?

En ja
de mensen willen wel in zekere instantie naar heer-agimont!

En waarop is jullie kritiek gebaseerd?
Op gedachten?
Op vermoedens?
Of gewoon bang?

Volgens mij waren ze ook kritisch over TSP, CFV3V, SCM, SDP, ZLSM, en andere.
Kijk, ik ga voort doen.
Ik ga het proberen.
Tips zijn altijd welkom.

Als iemand zich geroepen voelt om te helpen, zeg maar.

En eventjes de vraag van anderen:
Ga bij een vereniging.
Ik zit al bij de SDP, dat gaat zo blijven, ook al ga ik en anderen de CFM (chemin de fer du meuse)oprichten.
Je moet zeker in de politiek gaan: vertrekken van een eigen vaste premisse, die je dan probeert te toetsen aan de ideeën van anderen om wat bestaansrecht te claimen, ook al omdat je zelf niet helemaal overtuigd bent, en als anderen dan toch niet het gewenste enthousiasme voor je plannen koesteren, ook nog eens uithalen naar de sceptici. Je zult het nog ver schoppen, ook al is dat misschien niet als big chief van een spoorwegonderneming.
Met vriendelijke groet

overweg13
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

hmmm,
misschien ben ik iets te uithalend.
Maar het is een simpele kwestie van overtuigingskracht te geven.
Iedereen zegt dat het allemaal goed en wel is.
Maar bepaalde historische treinen worden verschroot omdat anderen geen intresse hebben in de machine.
vzw's worden gerund als politieke stokpaardjes.

Ik heb ook al personen gevonden met dezelfde visie, en willen ook het zelfde doen.

En jullie schieten het af, misschien is dat de mentaliteit.
Maar, zoals ik zei, dit is een trein.
Die komen aan ook al zijn ze vertraagd.

Ik bewonder jullie kritiek wel, opinie's.
Dat is ook de mooie dingen van de reacties hier.
Ik leer eruit.

En ik vind dat jullie in bepaalde vlakken gelijk hebt, dus ook kritiek is welkom.
Maar afschieten is nu niet ook weer de bedoeling
Plaats reactie