benelux!

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: benelux!

Bericht door Accelerat »

Gisterenavond in het nieuws van radio 2: Veel Beneluxtreinen afgeschaft en zeer veel vertraging, NS legt de schuld bij de verouderde locomotieven van NMBS, NMBS legt de schuld aan pannes aan de bovenleiding en nieuwe locomotieven van de NS die steeds in panne vallen! :lol:
kimba

Re: benelux! (Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar)

Bericht door kimba »

Van een Nederlandse site :
Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar

15 januari 2009 - 10:46 / infrastructuur
De Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel heeft te kampen met veel vertragingen. In oktober zakte de punctualiteit richting Amsterdam zelfs onder de 52 procent. ,,De locomotieven vallen van hun graat”, zei NS-baas Bert Meerstadt daar woensdag over.

Dat heeft alles te maken met de vertraging met de ingebruikname van de hsl. De exploitanten, NS Hispeed en de Belgische NMBS, waren ervan uitgegaan dat de locomotieven die er nu rijden, al in 2007 met pensioen hadden gekund. De locomotieven zijn van de Belgen. De NS heeft inmiddels ook nieuwe extra locomotieven ingezet.

,,We spreken iedereen erop aan'', zei Meerstadt. ,,De Belgen en de leverancier van de locomotieven.” Hij verwacht dat de ellende niet te lang meer duurt. Het is natuurlijk geen goede reclame voor de hsl dat de dienstregeling op een deel van die route nu zo onbetrouwbaar is. ,,Dat is heel vervelend. Gelukkig daalt de klanttevredenheid niet hard.”

De Beneluxtreinen blijven rijden tot de hsl rijdt. En dat wordt niet eerder dan 2010. Meerstadt verwacht dat de eerste treinen van AnsaldoBreda in het eerste kwartaal van dit jaar worden opgeleverd. Daarna volgen nog maanden van tests. In de loop van 2010 kunnen de treinen als het goed is in de dienstregeling gaan rijden.

De Thalys gaan waarschijnlijk nog dit jaar hard rijden. De NS gaat er nu vanuit dat de Thalys in december van dit jaar met 300 kilometer per uur over het spoor kan razen.

Bron: ANP
http://www.engineeringnow.nl/redactie/r ... iNID=18117
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: benelux! (Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar)

Bericht door Accelerat »

kimba schreef:
,,We spreken iedereen erop aan'', zei Meerstadt. ,,De Belgen en de leverancier van de locomotieven.”
Het ligt aan iedereeen behalve zichzelf. :roll:
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: benelux! (Beneluxtreinen vallen bijna uit elkaar)

Bericht door AlexNL »

sncf-sncb schreef:
kimba schreef:
,,We spreken iedereen erop aan'', zei Meerstadt. ,,De Belgen en de leverancier van de locomotieven.”
Het ligt aan iedereeen behalve zichzelf. :roll:
Het lígt ook niet aan NS: de 11.8'jes zijn van NMBS, en de Traxx'en worden geleased van Angel Trains / Bombardier... het enige wat van NS is, zijn de rijtuigen en die doen hun dienst gewoon.

NS heeft met het huren van die Traxx haar best gedaan om de Benelux te verbeteren, en om ook gereed te zijn voor de HSL-Zuid, veel meer kunnen ze ook niet doen. NedTrain heeft v.z.i.w. geen kennis van Traxx, dus dat moet door Bombardier gebeuren, en Bombardier is ook nogal aan het worstelen met ETCS, helaas...
Dietrich

Re: benelux!

Bericht door Dietrich »

De NMBS kan er ook weinig tot niets aan doen dat de reeks 11 al 24 jaar oud is en zijn kilometers heeft. Ook zou het nogal vaak onder Nederlandse bestuurders zijn dat er problemen zijn met die locs.

Ook de stuurstanden van de Benelux hebben al hun kuren gehad, en die zijn wel van NS.

Om maar te tonen dat iedereen het op iedereen kan steken, de huidige situatie is een samenloop van omstandigheden, oud materieel, dit en dat dat niet tijdig in orde is geraakt, enz. Zowat elke partij zal er wel zijn aandeel in hebben.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: benelux!

Bericht door rvdborgt »

Dietrich schreef:De NMBS kan er ook weinig tot niets aan doen dat de reeks 11 al 24 jaar oud is en zijn kilometers heeft.
24 jaar is niet oud voor een loc. De economische levensduur is minstens 30 jaar en technisch kan een gemiddelde loc nog langer mee. De 11 was echter al vanaf het begin een probleem en slecht opgewassen tegen zijn taak. De rijtuigen (met name de stuurstanden) zijn af en toe ook problematisch, maar daar moet gewoon voldoende onderhoud aan gepleegd worden, dan doen ze het wel.
Verder heeft moddergooien hier weinig zin: zowel NS als NMBS moeten daarmee ophouden en samenwerken om de problemen op te lossen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux!

Bericht door Steven »

Het grootste minpunt van de reeks 11 is zijn beperkt vermogen, hadden ze het vermogen van een reeks 27 gehad was dit veel beter geweest (en voldoende voor het aantal rijtuigen dat ze mee krijgen). Onder 3kV valt deze loc echt wel mee, ik heb er zelden tot nooit last mee (in vergelijking met andere locs). Een loc met al wat jaren dienst moet je ook als dusdanig behandelen, dat wil zeggen met respect. Je moet van die techniek niet meer verwachten dan dat ze u kan geven. De manier waarop bepaalde mensen die loc gebruiken (vooral besturingsstijl) zegt boekdelen en kan al is verklaren waarom diezelfde mensen met diezelfde loc ook geregeld (dezelfde) problemen hebben.
Dietrich

Re: benelux!

Bericht door Dietrich »

24 jaar is niet oud voor een loc. De economische levensduur is minstens 30 jaar en technisch kan een gemiddelde loc nog langer mee
Inderdaad maar deze heeft ook al redelijke afstanden afgelegd in tegenstelling tot veel ander materieel hier.

Nuja verder ben ik het ermee eens, men moet blijven samenwerken en tot een oplossing komen, als die in aantocht is (normaal wel) kunnen we enkel afwachten en de pijn verlichten.

In ieder geval neem ik de Benelux voorlopig niet meer.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

benelux!

Bericht door dekooiker »

Gisteren hadden we de eer om eens naar Amsterdam te bollen met de Benelux.
Vertrek te Antwerpen-C voorzien om 10:00 maar uiteraard ging dat feest niet door.
Omstreeks 10:15 zijn we dan vertrokken om in Amsterdam met drie kwartier vertraging toe te komen.
Ik vraag me af waar de problemen op het net van Prorail zitten.
Regelmatig stilstand voor een gesloten sein, en net voor het binnenrijden van Amsterdam-C kwam de Thalys ons voorbij die in Antwerpen een twintigtal minuten na de Benelux moest doorkomen.
Zaken die ik in eigen land nog nooit heb voorgehad, mogelijk ook wel omdat ik voornamelijk L-treinen neem.
De terugreis verliep dan weer volgens plan.
Ik hoop van harte dat de opening van lijn 4 verbetering brengt!
De trein.
Alleen voor durvers.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: benelux!

Bericht door rvdborgt »

dekooiker schreef:Gisteren hadden we de eer om eens naar Amsterdam te bollen met de Benelux.
Vertrek te Antwerpen-C voorzien om 10:00 maar uiteraard ging dat feest niet door.
Omstreeks 10:15 zijn we dan vertrokken om in Amsterdam met drie kwartier vertraging toe te komen.
Ik vraag me af waar de problemen op het net van Prorail zitten.
Regelmatig stilstand voor een gesloten sein, en net voor het binnenrijden van Amsterdam-C kwam de Thalys ons voorbij die in Antwerpen een twintigtal minuten na de Benelux moest doorkomen.
Als je met een kwartier vertraging verrekt, is de trein zijn pad kwijt. Hij moet dan tussen de andere treinen in gepropt worden en dat is met de drukte in Nederland bepaald niet eenvoudig.

Groetjes,
Rian
Kevin1144

Re: benelux!

Bericht door Kevin1144 »

dentheo schreef:
Kevin1144 schreef:De traxx'en in beneluxdienst moeten opgestart worden in ETCS STM mode.
Maar dat heb je toch ook nodig voor de memor ? Die wordt toch ook met STM omgezet ? Of nog niet ?

Neen bij de traxx'en hangt de memor los van ETCS.
Veiligheidssturing traxx:
* ETCS (level 0,1 en 2)
* ETCS-STM: PZB/LZB (Duitsland)
* ETCS-STM: ATB (Nederland)
* MEMOR

Bij de HVR M6 zit Memor wel in ETCS level 0
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: benelux!

Bericht door Bordensteker »

Dietrich schreef:Ook zou het nogal vaak onder Nederlandse bestuurders zijn dat er problemen zijn met die locs.
Ter geruststelling: ik denk dat dat niet onlogisch is wanneer er veel vaker Nederlanders dan Belgen op zitten, wat weer verband zal houden met het feit dat het traject Brussel-Amsterdam voor het grootste deel in Nederland ligt. Indertijd had de NS ook acht Benelux Hondekoppen en de NMBS vier.
Verder is de techniek van deze locs mogelijk iets meer vertrouwd voor een Belgische TB?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: benelux!

Bericht door Steven »

de gemiddelde kennis is bij de Belgische bestuurders beter dan bij de Nederlandse, logisch ook want de Nederlandse bestuurders krijgen minder technische opleiding van eender welk krachtvoertuig op zich. In België werft men ons aan met de gedachte dat we kleine defecten snel en vooral zelf kunnen oplossen zonder tussenkomst van iemand anders. In Nederland hebben de bestuurders een telefonisch ondersteunend dienst die ze moeten bellen. De lok is echter iets beter ontworpen voor bestuurders die snel zelf hun plan kunnen trekken.
treintjerijden

Re: benelux!

Bericht door treintjerijden »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:blijkbaar ligt het percentage tijdige vertrekken toch iets hoger in Brussel dan in Amsterdam, dit ondanks het feit dat de keertijden in Brussel korter zijn. Wat steken ze ginder in Amsterdam dan allemaal uit?
Daar is het zo mogelijk nog drukker dan in Brussel zeker? Overigens is het vertrek minder belangrijk, belangrijker is de aankomstpunctualiteit. En die is slecht in de richting noord-zuid en nog slechter in de richting zuid-noord. Zie de cijfers die minister Eurlings gaf. Verder zijn er natuurlijk nog de talloze uitgevallen treinen.

Groetjes,
Rian

In Amsterdam gaat alles naar Watergraafsmeer en een goed uur later worden ze weer teruggereden naar spoor 14 te Amsterdam.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: benelux!

Bericht door Dieselfreak »

Het vervelende is dat men die tegenwoordig nauw laat aansluiten (slechts 6 minuten verschil) met de trein Antwerpen-Kortrijk. Leuk als de trein op tijd is, maar bij de minste vertraging dreig je dan je aansluiting te missen en de trein van een uur later te moeten nemen. Ik voorzie daarom altijd een uur reserve bij het plannen van de reisweg Amsterdam-Kortrijk. De vroegere situatie, ruim een half uur buffertijd, was toch beter, vind ik.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie